فرهنگی

ضرورت شناخت و رعایت اولویت ها در انجام کارهای خیر

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی: یکی از فضایل انسانها شرکت در کارهای خیر و کمک به دیگران است. سخاوت و نیکوکاری در سراسر جهان یک امر پذیرفته شده و ممدوح است. مثل باران در طبیعت است که در لطافت طبع آن هیچ شکی نیست. اما در انجام کار خیر نیز اهم مهم و اولویت بندی و شناخت ضرورتها یک امر کلیدی است که باید رعایت کرد.

ممکن است یک فرد مذهبی و متشرع با انگیزه ی بسیار قوی مذهبی در یک شهری یا در یک روستایی یک مسجد بزرگ برای عبادت نمازگزاران بسازد در صورتی که نیاز آن شهر یا روستا به جای مسجد، مدرسه باشد یا به جای مدرسه حمام عمومی یا پل یا جاده باشد. مثلا من خودم دیدم چند سال پیش یک فرد خیّر در یک جای شهر با یک میلیارد تومان هزینه مسجدی ساخته بود فقط ده بیست نفر نماز گزار داشت اما با همان پول در همان زمان در مناطق محروم روستایی در ۱۰ روستا  ۱۰ باب مدرسه برای هزار دانش آموز می شد ساخت، تا دانش آموزان در فضای مناسب تری درس بخوانند و علم یاد بگیرند. قطعاً ثواب کار خیر برای هزار نفر بیشتر از ده بیست نفر است.

همچنین جامعه از سرمایه گذاری صورت گرفته منفعت بیشتری می برد. ولی به خاطر عدم شناخت اولویت ها و ضرورت ها این مهم صورت نگرفته است. چند سال پیش یکی از دوستان برایم تعریف کرد و گفت: «برای مسجد فلان روستا ده قطعه فرش ماشینی خریدم». ولی بعدا کاشف به عمل آمد این فرشها ضرورتی نداشته است. ضروری ترین و مبرم ترین مشکل آن روستا کمبود سرویس بهداشتی برای کودکان مدرسه بوده است.

پیشنهادم برای خیرین و نیکوکاران این است در هر جا بخواهند کار خیر انجام دهند اول بررسی کنند مهمترین و ضروری ترین مشکل آنجا کدام است و بعد پول را برای رفع آن مشکل هزینه کنند تا در زندگی مردم گشایش بیشتری حاصل شود. خیرین و نیکوکاران محترم بدانند هر کار خیری دردرگاه خداوند ثواب دارد. طوری نیست که خداوند فقط برای ساخت مسجد ثواب در نظر بگیرد و برای بقیه چیزها نه.

من احساسم این است در هیچ روستایی کمبود مسجد وجود ندارد ولی در بقیه ی زمینه ها هر چه بخواهیم مشکل داریم. این غلبه دیدگاه مذهبی در نیکوکاری را نشان می دهد. باید قبول کرد کار خیر با دید انسانی هم ثواب دارد خداوند آنرا می پذیرد.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا