ادبیات

نظری بر مطلب « نامه سرگشاده یک شاعر »

میراث هرگز غروب نخواهد کرد

پایگاه خبری اولکامیز – استعفا نامه ای از  دوست گرامی مان شاعر تورکمن تۇی محمد  ایازی ( غریب ) بصورت سرگشاده در سایت و کانال وزین اۆلکامیز منتشر گردید که ضمن احترام به نظر شخصی شاعر محترم . گفتار این نامه را  از جهاتی قابل قابل تامل می‌بینم و با تشکر از دوست فرهیخته و بسیار عزیزم آقای لطیف ایزدی مدیر سایت اولکامیز . نظر خوانندگان عزیز  را به موارد ذیل معطوف میدارم  :

استعفای اشخاص ، از هر جایگاهی که هستند حق طبیعی آنهاست اما استعفای یک شاعر تورکمن از یک انجمن فرهنگی و ادبی که با  حضور شعرا و نویسندگان تورکمن به حیات خود ادامه میدهد، امری نامتعارف به نظر میرسد .

در زمانه ای که ، موضوع غم انگیز تهاجم و استحاله فرهنگی و  زبانی  از هر سو ، ما تورکمنها را نیز در بر گرفته است ، نقش و اهمیت تشکل ها و انجمن های فرهنگی تورکمن صحرا ،در حفظ  و اشاعه فرهنگ و زبان ، بر کسی پوشیده نیست و تقویت و حمایت این تشکلها لازم و ضروری است .

میراث یکی از همین انجمن های صحراست که انصافا از نظر علمی  یکی از پربارترین تشکلهای فرهنگی منطقه به شمار میرود و طی چندین سال فعالیت خودش در زمینه های مختلف فرهنگی و ادبی حضور بسیار موثری در جامعه ما داشته است .

شعرا و نویسندگان و نیز خبرنگاران و فرهنگدوستان تورکمن در خانواده ای با نام میراث جمع بودند و هستند و باید گفت که خیلی از اهالی شعر و ادب منطقه از ظرفیت های  علمی اعضای میراث بهره مند شدند و رشد کردند و بزرگ شدند که مطمئنا یکی از این بزرگ شده ها خود دوست  شاعرمان ایازی ( غریب ) هستند.

قطعا انجمن میراث نیز مثل هر مجموعه دیگری عاری از عیب و ایراد نیست و قابل نقد و انتقاد هست و تا آنجایی که بنده با  فعالین آن و آقای منصور طبری آشنایی و ارتباط نزدیک و دوستانه ای دارم، اعتقاد به نظر جمعی داشته و دارند و تلاش این عزیزان را در برگزاری مستمر نشست های ادبی هفتگی و ماهانه و برگزاری کلاسهای زبان تورکمنی ، هم بصورت حضوری و هم بصورت مجازی ،همچنین برگزاری همایش های بزرگداشت مختومقلی فراغی و تقدیر از شاعران و نویسندگان و محققان تورکمن، شاهد بودیم و هستیم .

برگزاری یک مراسم فرهنگی در تورکمن صحرا  خیلی مشکلات دارد، از جنبه های تامین مالی اش در نظر بگیرید تا هماهنگی تمامی عوامل اجرایی ، گروههای فرهنگی و هنری و شاعران  و تدارکات و ….که تلاش و همدلی و حضور بی منت و عاشقانه دوستان نویسنده و شعرا و فعالین فرهنگی و اعضای انجمن میراث و مسئول انجمن آقای منصور طبری با آن وضعیت جسمانی اش، همیشه برایم تداعی کننده عشق بزرگی بنام عشق تورکمن و تورکمن صحرا  بود.

حالا دوست شاعرمان ( غریب )  آمده اند و از میان آنهمه تلاش خالصانه ذره ای ناخالصی پیدا کرده  و آن را دور می ریزند و آن را به رودخانه ای خشکیده تشبیه کرده اند و منتظر طلوعی دوباره هستند .

باید به این عزیز بگویم که میراث هرگز غروب نخواهد کرد که منتظر طلوع دوباره اش باشید و رودخانه اش هم هرگز خشک نخواهد شد چون چشمه های آن از اعماق قلب های عاشقان تورکمن جاریست و شاعران بسیاری بر گرد  آن و با استفاده از نظرات فنی و ادبی اعضای انجمن، پله های پیشرفت را پیموده اند و آثار ارزشمندی خلق نموده اند که برای همیشه مثل چشمه ای جاری شده و سیراب کننده تشنگان ادبیات تورکمنی هستند.

اما اگر نقصانی هم هست حتما باز هم با همت و همدلی همین دوستان شاعر و نویسنده و فعالین  فرهنگ و ادب انجمن اصلاح خواهد شد و باید هم بررسی شود.

و اما اگر موضوع، برگزاری انتخابات هیئت مدیره باشد که چند وقتی است حساسیت بر روی آن ایجاد شده که خود آقای طبری نیز گفتند که از آن استقبال میکنند.

حقیر به عنوان عضو کوچکی از جامعه تورکمن صحرا و انجمن میراث گنبد، گاهی از مسائل و موضوعاتی که حول فعالین اجتماعی و فرهنگی و ادبی و اهل قلم ما اختلاف و فاصله می اندازد رنج می برم. سعی کنیم احترام تلاشگران ادبی و فرهنگی و نویسندگان و اهل  قلم را که همگی فرزندان صحرای تورکمن هستند و سالیان زیادی برای این مردم  زحمت کشیده اند را محفوظ بداریم .

با احترام و آرزوی سلامتی برای همه

طاهر عبدی راد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا