اجتماعی

نیم نگاهی بر انتخابات شورای شهر کلاله

پایگاه خبری اولکامیز – رسول جعفری *: پنج دوره از شکل گیری شوراهای شهر می گذرد و در این مدت از دوره نخست تا پنجم آنچه بیشتر از نظر افکار عمومی دیده شده حواشی شورای شهر بوده تا عملکرد…!

حواشی از اختلاف میان اعضا گرفته تا انتخاب شهردارانی که بیشتر انتصابی بوده اند تا انتخابی و در نهایت تخلفات ریشه دار رشوه گیری عضو شورا و… همه و همه باعث شده تا شهروندان نسبت به شورای شهر ناامیدی داشته باشند و به یک بی تفاوتی برسند و البته در این بین استیضاح شهرداران ناکارآمد نشان دهنده شجاعت شورای شهر کلاله  نیز محسوب میگردد.

حال در این میان بروز این مشکلات از یک طرف باز می گردد به اینکه جایگاه شورا به گونه ای تضعیف شده که افراد کارآمد به آن ورود نمی کنند، از طرف دیگر نظارت ها درست و قانونی صورت نگرفته که منجر به بروز تخلف و حاشیه سازی گشته، از یک طرف به نهادهای تأیید کننده کاندیداها هم مرتبط است و از طرفی هم شناخت مردم نسبت به اینکه چگونه انتخاب کنند، در این مشکلات نقش دارند.

گروه های اثرگذار در انتخابات شورای شهر کلاله :

۱-در شهر کلاله آیا استفاده از شرایط قومیتی در انتخابات شانس انتخاب شدن را افزایش می‌دهد. انتخابات در شهر کلاله با چند قومیتی همواره رقابتی و پرشور بوده که این مؤلفه منجر به داغ شدن تنور انتخابات های مختلف و افزایش مشارکت می شود. اما در سوی دیگر اگر صرفاً قومیت معیار و ملاک انتخاب کاندیداها شود مسیر انتخابات قطعاً منحرف خواهد شد.

یکی از عوامل اصلی ایجاد شکاف های اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان قومیت است. بر این مبنا قومیت باعث ایجاد شکاف اجتماعی و در نتیجه ایجاد نیروهای اجتماعی قوی می شود که در پی مطالبات سیاسی، اجتماعی به بسیج نیروهای خود اقدام می کنند و با تأکید بر مؤلفه های تشکیل دهنده این شکاف، سعی در کسب قدرت بر مبنای قومیت می کنند.

قومیت، طایفه گرایی، تعصب و این قبیل موارد در عرصه های مهم و سرنوشت ساز مانند انتخابات می تواند افراد را از معیارهای اصلی یک انتخاب اصلح دور کند و افکار و ذهن را به سمت طایفه و قومی سوق دهد که این جهت گیری ها منجر به دور شدن از اصول اولیه یک انتخاب درست می شود.

۲- تحصیلات، تجربه، کارآمدی تا چه حد می‌تواند در انتخابات شورای شهر کلاله مؤثر واقع شود؟

همواره تا بدین جا ؛تحصیلات و تخصص ،بعنوان یک گزینه صلاحیت و گزینه شهروندان کلاله نبوده است و البته همانطور که در مطلب قبلی نیز اشاره نموده بودم که تخصص و تحصیلات در زمینه ی خاص دربرگیرنده فرد موفق نیست و تجارب، کارآمدی گزینه مد نظر شهروندان کلاله می باشد.

۳- وظایف شوراهای شهر چیست و میزان آگاهی شهروندان نسبت به این وظایف تا چه حد در انتخاب آنان تأثیر دارد؟

توسط شورای شهر روند توسعه شهری باید تسریع یابد و کاهش هزینه های دولت را در پی داشته باشد و جلوگیری از تمرکز اداری صورت گیرد.شوراها باید به شناسایی کمبودها و نیازها و نارسایی های فرهنگی، آموزشی و اقتصادی و رفاهی بپردازند.

در این میان نقش مردم بسیار اهمیت دارد. مردمی که دغدغه دارند باید کمک کنند که افراد نخبه و کارآمد بالا بیایند و اینجا مطالبه گر بودن مردم بسیار مهم است. مردم خود باید فیلتر باشند و اجازه ورود هر فردی به شورا را ندهند و این بی تفاوتی مردم نیاز است که حل شود. در اصل خود مردم باید یک هیئت نظارت باشند.

انتخابات دوره ششم شورای شهر کلاله از نظز آمار و ارقام :

ثبت نام ۸۶ نفر کاندیدای شورای شهر کلاله که ۷۱ نفر تایید صلاحیت شدند!

از این تعداد ۵ نفر خانم و ۶۶ نفر آقا می باشند.

از نظر فومیتی ۳۴ نفر ترکمن، ۲۴ نفر سیستانی،۱۳ نفر فارس هستند

در لیست افراد تایید صلاحیت شده؛جای بسی شکرگذاری را دارد که اکثر افراد این لیست،افراد جوان هستند. و اما  در این اشخاصی هستند که پایه ثابت انتخابات شورای شهر کلاله اند،بنظر بعنوان ایجاد یک رزومه کاری وارد گود می شوند و هیچ برنامه ای و ….ای ارائه نمی دهند که جای بس تاسف دارد!

همچنین شاهد وجود داشتن تنوع قومیتی نیز هستیم که قطعا شور و اشتیاق فراوانی به انتخابات وارد می نماید،دراین بین افرادی هستند که  پا را فراتر گذاشته و از انتخابات فراقومیتی سخن می گویند که با تمام تفاسیری که در دوره های قبل و همچنین فعالیت های چندساله شان دیده شده و بانظرات اکثریت شعاری بیش نیست…

همچنین بنظر میرسد بعلت پیروزی ترکمن ها در  دوره قبل،برادران سیستانی و فارس  این دوره به آب و آتش خواهند زد تا بر کرسی شورای شهر کلاله بنشیند!

در ادامه،شاهد هزینه های سنگین تبلیغاتی بعضی از کاندیداها را شاهد هستیم به نحوی که پوستر و …تبلیغاتی را از خیلی قبل آماده نموده است که البته بنظر عدیده شهروندان کسانی که از همان ابتدا هزینه‌های میلیاردی را به تبلیغات انتخاباتی اختصاص می‌دهند در صدد پیگیری مشکلات شهر و تقویت زیرساخت‌ها و مدیریت شهر نیستند بلکه تلاش می‌کنند با اقداماتی فراتر از وظایف و جایگاه خود در ارتباط با شهرداری آن هزینه را برگردانند در حالی که شورا و

شهرداری باید با خرد جمعی توسعه شهرستان را دنبال کنند.

باتوجه به بیماری کرونا اجتماع و نشست های گسترده و جلسات نیز دیده نمی شود و در محافل کم جمعیت و بصورت خصوصی برگزار میگردد.

و اما شاهد کارشکنی ها و حاشیه های بعضی افراد به اصطلاح خبرنگار و… با تخریب و تمسخر کاندیداها باتوجه به در خطر دیدن پایگاه اجتماعی خود را شاهد هستیم که خارج از عرف و اخلاق حرفه ای گری هست.(خبر گزاری نحوه نشستن برخاستن عکس گرفتن و… کاندیداها بنظر برای کسی جالب نیست)کار خبرنگاران فارغ از جنسیت جناح های  سیاسی و…باشد.خبرنگاری با پاپاراتزی تفاوت دارد!

باید در نظر داشت ،این اتفاقات ممکن است برای حضور مردم و صندلی شورای شهر  تاثیرات منفی و هزینه سنگینی دربر دارد

دراین بین بنظر جناحین قومیتی در داخل دوباره برای ائتلاف قدم برداشته اند که البته کار بسی سخت بنظر میرسد چرا که تعداد افراد زیاد می باشد.

اما فضای تبلیغاتی در فضای مجازی بر بستر شبکه های اجتماعی شدیدا پرشور و با اشتیاق دنبال می شود که باتوجه به ویروس کرونا و قرمز بودن شهر کلاله بستر مناسبی است.

همواره از هوادران و فعالین مجازی و گروه های سیاسی ،تامل و احترام نسبت به کاندیداها را درخواست می نماییم.

با نقد درست و بدون تمسخر و تخریب تبلیغات و  انواع توهین ها، تهمت ها و گمانه زنی های اشتباه اقدام به تخریب فعالیت های گروه و کاندیداهای محترم  ننماید.

*فعال اجتماعی  ۱۴۰۰/۲/۱۶


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا