تورکمن صحرا

هنرمند بی ادعا   

پایگاه خبری اولکامیز – عبدالخالق حجازی هنرمند بی ادعا و مردمی در سال۱۳۲۶ در شهر تاریخی گنبدقابوس محله پراستعداد شیرمحمدلی ها، خیابان کمینه فعلی در یک خانواده تحصیل کرده به دنیا آمد.

مادر وی آقی خانم، فرزند اولین روحانی بود که علیرغم محدودیت در ترکمن صحرا توسط روحانیون ترکمن دختر خود را برای تحصیل به مدرسه فرستاد تا علم روز را فراگیرد.

پدر بزرگ مادری وی معروف به مشدی ملا پدر دکتر یوسف آزمون ترک شناس مشهور و اولین مترجم دیوان مختومقلی فراغی شاعر بلند آوازه به زبان انگلیسی میباشد.

حجازی در سال۱۳۴۷ موفق به اخذ دیپلم و جذب آموزش و پرورش میشود. وی ضمن تدریس درمدارس در دانشسرای ساری در رشته ادبیات به صورت پاره وقت ادامه تحصیل میدهد و در رشته علوم انسانی فوق دیپلم را اخذ مینماید.

وی بعد از ۳۰سال تدریس، مدیریت در گنبد، کلاله و….در سال۱۳۷۸بازنشسته میشود.

 استاد عبدالحالق حجازی همراه تدریس در حوزه هنر نیز فعالیت میکند. اولین بار در سال ۱۳۵۵ در نمایشنامه اورال به نویسندگی آی محمد آی محمدی هنرنمایی میکند. اورال جزو نمایشنامه های برتر کشور انتخاب میشود.

هنرمند بی ادعا بعداز انقلاب نیز به فعالیت هنری خود ادامه میدهد. استاد حجازی در نمایشنامه های:صبح طلوع میکند، ساقجی(دشتبان) و موسی خان و اسبهای دشت (موسی خان و چولئنگ آتلاری) به نویسندگی حکیم بهرامی و آی محمد آی محمدی ایفای نقش میکند.

عبدالخالق حجازی در فیلمهای«گولالک» به نویسندگی نورمحمدنجاری و بادصبا در مورد اسب سواری به کارگردانی بهاری ایفای نقش میکند و در فیلم یوپک(ابریشم) به عنوان مشاور تهیه کننده به خانم شیخ السلامی کمک میکند. فیلم یوپک در شبکه یک سیما پخش میشود.

 عبدالخالق حجازی برای طرح کاد دانش آموزان در فیلمهای «کوبلن» و تراکتور به نویسندگی تاچ محمدسیدی به عنوان کمک کارگردان در تهیه فیلمهای فوق همکاری میکند.

هنرمند بی ادعا در عرصه هنر تئاتر حرفی برای گفتن دارد. وی انسانی کم حرف و اهل مطالعه میباشد. متاسفانه طی ۱۰سال با بیماری مزمن روده مبارزه میکند و روحیه ظریف و هنری ایشان در نهایت سکوت بر بیماری غلبه میکند.

استاد حجازی ۷۵ بهار را پشت سر گذاشته است، اواخر هفته پیش به همراه جمعی از خبرنگاران و شاعران و اهل قلم نزد استاد فرهیخته و بزرگوار شرفیاب شدیم وی علیرغم کهولت سن و کسالت با آغوش باز مهمانان را پذیرا شد و به سئوالات آنان با خونسردی پاسخ داد و نشست خودمانی صورت گرفت.

درخاتمه برای استاد حجازی آرزوی توفیق در تمامی امور و عمری طولانی و با عزت از خداوند منان خواهانم.      

آنامحمدبیات۱۰دی۱۴۰۱- گنبدکاووس

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا