ورزشی

چرا گلستان در لیگ برتر والیبال ساحلی نماینده ندارد؟

پایگاه خبری اولکامیز – والیبال رشته‌ای پرطرفدار در گلستان است و در همه شاخه‌های آن از جمله ساحلی، ورزشکاران استان به موفقیت‌های فراوانی رسیده و نام خود را به عنوان پرچمدار کسب عناوین معتبر آسیایی و جهانی ثبت کرده‌اند با این وجود غیبت تیمی از گلستان در لیگ برتر والیبال ساحلی دوستداران ورزش استان را متعجب و نگران کرد.

به گزارش ایرنا، در سال‌های گذشته و به فراخور اعتبارات و تمایل حامیان مالی، برخی رشته های ورزشی مانند والیبال فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد.

در برخی سال‌ها تعداد بازیکنان ملی‌پوش والیبال گلستان از انگشتان یک دست فراتر رفت و گاهی این موضوع به یک آرزو بدل می شد.

با گسترش حمایت مجموعه شهرداری گنبد و فرماندهی انتظامی گلستان ۲ تیم در سطح نخست والیبال در حال فعالیت هستند و بخشی از جوانان مستعد استان زیر چتر حمایتی این باشگاه قرار گرفته‌اند.

یکی دیگر از شاخه‌های پرطرفدار والیبال در گلستان، بخش ساحلی است که از گذشته نفرات شاخص و مطرحی از این استان ظهور کرده و نام خود را به عنوان آغازگر فتح سکوهای قهرمانی مسابقات معتبر در کتاب تاریخ ورزش ایران به یادگار گذاشتند.

در کنار اسبدوانی، والیبال یکی از لذت‌های ساکنان گلستان به خصوص ساکنان مناطق ترکمن‌نشین است که در نتیجه این علاقمندی، این استان ملی‌پوشان فراوانی در والیبال ساحلی دارد و تعداد زیادی از آن‌ها در تیم‌های لیگ برتری استان‌های دیگر عضویت دارند.

برگزاری مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر والیبال ساحلی، شاهد یک اتفاق نگران کننده برای والیبال ساحلی گلستان بود و نبود نام تیمی از این استان در میان ۱۴ تیم حاضر در مسابقات، والیبال‌دوستان گلستان را نگران کرد.

نداشتن نماینده در لیگ برتر والیبال ساحلی برای گلستان اتفاق عجیب و باورنکردنی است.

گلستان که از جمله استان‌های مطرح والیبال ساحلی کشور است و ورزشکاران آن مدال‌های مهمی در مسابقات معتبر آسیایی و بین المللی کسب کرده‌اند.

بهمن سالمی، عبدالحامد میرزاعلی، بهمن قلیپوری، آق محمد سلاق، وحید نیکوفر، بهنام توکلی، آرش وکیلی، عبدالرحمن رئوفی، رسول یمرلی، سینا عنایتی ،کامران گرگانی، وحید نیکوفر و پرویز فرخی از جمله افتخارآفرینان گلستانی والیبال ساحلی کشور هستند که برخی از آن ها نام و اعتباری فراتر از آسیا دارند.

برخی از این بازیکنان در دوره‌های گذشته لیگ برتر والیبال ساحلی سکوهای قهرمانی مسابقات را در قرق خود داشته‌اند و در هر فصل از مسابقات با نام بنگاه اقتصادی یا تیمی غیر از گلستان در این مسابقات حاضر شده و افتخارآفرینی کرده‌اند.

شاید حضور مستمر بازیکنان گلستانی در لیگ برتر حتی با تیم‌های غیر استانی، نداشتن تیم در لیگ برتر را کم اهمیت جلوه دهد اما حضور یک تیم از این استان در جمع برترین‌های کشور موجب می‌شود انگیزه و گرایش جوانان و نوجوانان به این ورزش افزایش یابد و دیگر شاهد کاهش سهمیه گلستان در تیم ملی والیبال ساحلی به ویژه در رده‌های پایه نباشیم .

در گذشته، گلستان در والیبال ساحلی استانی بی‌رقیب به شمار می‌رفت اما در سال‌های اخیر صدای نفس‌های با انگیزه ورزشکاران هرمزگان، بوشهر، گیلان و مازندارن شنیده می‌شود که لازم است تلاش برای یکه‌تازی ورزشکاران گلستان شتاب بیشتری بگیرد.

دبیر هیات والیبال گلستان به ایرنا گفت:در همه تورهای مهم والیبال ساحلی ایران و آسیا سهم زیادی به والیبالیست‌های این استان تعلق دارد که به نام گلستان یا استان‌های دیگر در مسابقات شرکت کرده و به طور معمول موفق به کسب مدال می‌شوند.

پرویز فرخی افزود: بی رغبتی صنایع و واحدهای اقتصادی به تیمداری درد مزمن ورزش گلستان است که با جلسه و نشست مشترک حل شدنی نیست.

وی ادامه داد: بارها به همراه مسوولان گلستان با نمایندگان شرکت‌ها ، موسسات و واحدهای بازرگانی گلستان برای قبول حمایت مالی از تیم‌های والیبال ساحلی مذاکره کردیم تا در این خصوص گشایشی انجام شود ولی ثمره‌ای حاصل نشد.

فرخی با اشاره به در پیش بودن فصل جدید رقابت های لیگ برتر والیبال ساحلی گفت : بر اساس دستور العمل سازمان لیگ هر تیم سه بازیکن بزرگسال و یک بازیکن زیر ۱۹ سال به خدمت می گیرد و در مجموع ۱۴ تیم حاضر ۶۴ بازیکن در این رقابت ها شرکت می کنند که حداقل بیش از ۲۰ بازیکن گلستانی در این رقابتها هنرنمایی می‌کنند.

فرخی گفت : نتیجه ادوار گذشته لیگ برتر والیبال ساحلی نشام می‌دهد تیم‌هایی که موفق به کسب عنوان در این مسابقات شده بودند حتما بازیکنان گلستانی در اختیار داشتند.

دبیر هیات والیبال گلستان گفت: برای اینکه بتوانیم در لیگ برتر والیبال ساحلی نماینده‌ای از گلستان داشته باشیم علاوه بر بنگاه‌های داخل استان با تعدادی از شرکت های خارج استان هم مذاکره شد اما توفیقی به دست نیامد.

وی ادامه داد : بر اساس اعلام فدراسیون ورودی هر تیم برای مسابقات حدود ۶۰ میلیون تومان است و با احتساب هزنیه اسکان ، البسه و تغذیه این رقم به حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای یک فصل مسابقات می رسد.

فرخی گفت : اگر تیمی به دنبال دسترسی به عناوین اول تا سوم در لیگ باشد باید حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰میلیون دیگر هزینه کند و در مجموع برای تیمداری با بازیکنان ملی و کسب مدال به یک ملیارد تومان هزینه نیاز است.

رییس کمیته والیبال ساحلی گلستان هم در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : اسپانسری و حمایت مالی از ورزش به معادله ای پیچیده در دنیای ورزش تبدیل شده در حالی‌که در استان‌های میانی و مرکزی به دلیل استقرار صنایع بزرگ، دغدغه‌ای به نام حامی مالی وجود ندارد، در برخی استان‌ها مانند گلستان نبود حمایت‌گر مالی به یک چالش اساسی برای ورزش تبدیل شده است .

سیدحسن حسینی افزود: والیبال ساحلی گلستان حرف نخست را در این رشته می زند اما به سبب نبود حامی مالی نتوانسته‌ایم نماینده‌ای در لیگ برتر والیبال ساحلی داشته باشیم .

وی ادامه داد : برای آنکه تلاش های خادمان والیبال برای جذب اسپانسر به نتیجه برسد باید مدیران دولتی وارد گود شوند و بدون همراهی بخش دولتی امکان جذب حامی مالی میسر نمی‌شود.

حسینی ادامه داد: مدیران گلستان برای بسکتبال دغدغه دارند و انتظار داریم همین دغدغه را برای والیبال داشته باشند.

وی ادامه داد : شرایط خاص اقتصادی سبب شد بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط که در حال حاضر در گلستان فعال هستند نتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بخش ورزش را قبول کنند .

وی در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا درخصوص امکان تیمداری هیات والیبال گلستان در مسابقات با حضور بازیکنان جوان و زیر ۱۹ سال افزود : این روند می تواند موجب پشتوانه سازی ورزش والیبال ساحلی در گلستان شود و در سال‌های آینده این موضوع به طور جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رییس هیات والیبال گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت : نبود حامی مالی منحصر به والیبال ساحلی نسیت بلکه والیبال سالنی استان هم از این مشکل رنج می‌برد.

عیسی سنگدوینی اظهار کرد : پس از سالها شاهد تزریق ۲ میلیارد تومان اعتبار به ورزش والیبال از سوی شورای اسلامی شهر گرگان بودیم و انتظار است که این عدد هر چه زودتر تزریق شود .

وی ادامه داد : برای تیم‌داری در رشته والیبال ساحلی نیازمند حضور حامی مالی با توان تزریق حدود ۱.۵ میلیارد تومان در گلستان هستیم.

سنگدوینی گفت: در حال حاضر هر بازیکن ملی پوش برای بازی لیگ برتر والیبال قرارداد حدود۴۰۰ میلیون تومانی امضا می‌کند اما در گلستان شرکت و بنگاه اقتصادی نداریم که بخواهد این میزان سرمایه را برای ورزش والیبال ساحلی تامین کند .

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان هم گفت: ورزشکاران زن و مرد گلستان در رشته‌های مختلف ورزشی از ابتدای امسال تاکنون ۶۳ مدال طلا، نقره و برنز آسیایی، بین‌المللی و جهانی کسب کرده‌اند که بیانگر استعداد فراوان و بی‌نظیر مردم استان است.

قاسمعلی برزمینی بیان داشت: با توجه به حضور تیم های ورزشی رشته های مختلف در لیگ برتر و دسته‌های پایین‌تر و همچنین با توجه به مقام‌آوربودن اکثر رشته ها، استان گلستان از حمایت صنایع محروم است و در اعزام تیم ها دارای مشکلات زیادی هستیم.

به گزارش ایرنا ، انتظار اهالی والیبال به ویژه دوستداران والیبال ساحلی از متولیان ورزش گلستان آن است که با رایزنی و مذاکره با شرکت‌ها اقتصادی و بنگاه های مالی استان بتوانند زمینه حمایت و اسپانسری از این رشته ورزشی را فراهم کنند.

لیگ برتر والیبال ساحلی با حضور ۱۴ تیم تیم‌های شهداب یزد، موج سواران ساحل نوشهر، سنگ آهن بافق، پیکان بندر دیر و فولاد هرمزگان ، رازین پلیمر راه ابریشم، اداره بنادر و دریانوردی انزلی، دانش و توپ، پارس جنوبی، رعد پدافند، شهید ادریس آزادیان، ملوان بندرعباس، ساوانا شاهرود و امید سنگ آهن بافق از روز ۱۲ بهمن ماه در بندرعباس آغاز خواهد و اهالی گلستان باید چشم انتظار درخشش والیبالیست های خود در سایر تیم های حاضر در این مسابقات باشند؛ رقابت هایی که می توانست نقش بسزایی در رونق این رشته پرطرفدار و جذاب بین جوانان و نوجوانان ایفا کند.

گلستان قطب والیبال ساحلی ایران است و صد درصد اعضای تیم های اعزامی از ایران به بازی های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ را گلستانی ها تشکیل دادند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا