مطالب ویژه

اردیبهشت پُر خبر

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی: اردیبهشت امسال پر از خبرهای ریز و درشت بود. در این بازه زمانی کوتاه وقوع برخی از رویدادها و اتفاقات برایم مهم بود. در این مجال به روایت گذرا و کوتاه برخی از آنها می پردازم.

یسنا

خبر گم شدن  دخترک ترکمن به نام «یسنا » در اوایل ماه سوژه محافل عمومی و رسانه ای ترکمن صحرا شد و چند روز مردم منطقه را به خود مشغول و نگران ساخت. این حادثه سرانجام با پیدا شدن وی ختم به خیر شد. در این رویداد بلاگرها نقش مهمی در انتشار زوذهنگام خبر در فضای مجازی داشتند. همگرایی و مشارکت مردمی در این اتفاق بارز بود.

 

پنجاه سالگی

سوم اردیبهشت پنجاه ساله شدم. نیم قرن به سرعت باد و طوفان گذشت. با فراز و نشیب های فراوان همراه بود. سی سال در کسوت معلمی در مناطق مختلف از کوموش دپه تا مراوه تپه، ایفای نقش داشتم. بیش از دو دهه نیز در عرصه فرهنگی اجتماعی رسانه ای به ویژه در گنبد و آق قلا فعالیت کردم. در ادامه مسیر زندگی ام هنوز راه های نرفته و کارهای ناتمام زیادی دارم که اگر خدا بخواهد در حد وسع و توانم انجام خواهم داد. مهمترین دعایم عاقبت بخیری است. از همه خوانندگان محترم التماس دعا دارم.

 

جشنواره اقوام

چهارشنبه پنجم اردیبهشت برای اولین بار در بندرترکمن به همت شهرداری و شورای شهر جشنواره اقوام  برگزار شد. حضور زنان قزاق و ترکمن در مراسم چشم نواز بود. هر چند که قرار بود این مراسم با حضور سفیر دو کشور دوست و برادر ترکمنستان و قزاقستان برگزار شود ولی این امر تحقق نیافت و به جای آنها سرکنسول دو کشور آمدند. البته فرماندار بندرترکمن نیز در چنین مراسم مهمی حضور نیافت که قابل تامل بود. 

دانشمند آتا

جمعه هفتم اردیبهشت به همراه خانواده ام به زیارتگاه دانشمند آتا رفتم. چشم انداز طبیعی زیبایی داشت. مادرم مرحومم زیارت دانشمند آتا، بهاء الدین ایشان، قبرستان صالح پیغمبر و دورت چاریان  را دوست میداشت و به فرزندانش توصیه می کرد. پس از دانشمند آتا ساعتی در آلماگل بودیم. درختاتنش بزرگ و سایه گستر شده بود. آب هم در تالاب دیده می شد که مایه حیاتش بود. سپس به بازارچه گمرک اینچه برون رفتیم. بازار شلوغ بود. حضور زنان ترکمنستانی در که مشغول فروش اجناس خود بودند بیشتر جلوه می کرد.  بر حسب اتفاق چند تن از دوستان قدیمی ام را در مرز اینچه برون دیدم از جمله شهردار اسبق آق قلا و اینچه برون آقای وکیلی و سالمی همچنین دوست دوران دانشگاه آقای صدیق تبار و همکار فرهنگی ام شمس الدین کر که عصا به دست بود.

 

دور دوم انتخابات

یکی از مهمترین حوادث اردیبهشت در گنبد برگزاری دور دوم انتخابات مجلس بود. متاسفانه فضای انتخابات مسموم و آلوده بود. تخریب ها و پرده دری ها به نقطه اوج خود رسید که با توجه به شعر مولانا ( ار مکافات عمل غافل مشو / گندم ز گندم بروید جو ز جو  ) باید پاسخگوی رفتار و گفتار خود باشند. در انتخابات اخیر اکثریت نسبی مردم شرکت نکردند و نسبت به آن منفعل و یا بی تفاوت بودند. در گنبد از ۲۶۰ هزار حائز رای دادن، نزدیک به ۸۰ هزار پای صندوق آمدند یعنی میزان مشارکت به پایین ترین حد خود رسید هر چند نسبت به سایر نقاط  ایران کمی بیشتر بود ولی آمار گویای همه چیز است. گنبدی ها برخلاف دیگر مناطق عمل کردند. ضمن تبریک به نماینده جدید، امیدواریم که در مسئولیتش موفق شود و به قول ها و وعده هایش عمل کند. مهندس جوان و حامیان باتجربه اش؛ حکیم گلدی زاده، الیاس هیوه چی، آنامحمد غراوی ، چوپانی ، مجید قزلجه و . . مسئولیت سنگینی دارند. آیا در طی چهار سال می توانند پاسخگوی مطالبات مردمی باشند؟ هر چند که در جشن پیروزی حکیم آق ارکاکلی به مردم گفت در طی یکسال نمانیدگی توانمندی و شایستگی خود را نشان خواهد داد.

 

 نشست ترکمن دیار

یازدهم اردیبهشت جلسه نقد و بررسی ترکمن دیار در کتابخانه ولی محمد خوجه برگزارشد. رحمت الله رجایی نویسنده و روزنامه نگار انتشار مجله را در زمانه ای که مطبوعات با رکود مواجه است کاری بزرگ و شایسته دانست. او در سخنان خود به تاریخ مطبوعات ترکمن صحرا هم اشاره کرد که جالب توجه بود.  وی با نگاهی نقادانه بیست و یک شماره ترکمن دیار را مورد بررسی قرار داد و از نقاط قوت و ضعف آن سخن گفت. در این نشست تاج محمد کاظمی روزنامه نگار پیشکسوت آق قلایی نیز حضور داشت و نکات رسانه ای را بازگو کرد. متاسفانه حضور همکاران و دوستان رسانه ای گنبدی در این نشست ضعیف بود.

 

نکوداشت مختومقلی

چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت همایش بزرگداشت مختومقلی در شهر بجنورد برگزار شد. روی هم رفته برنامه خوبی بود بالاخص حضور زنان ترکمن از طایفه نخورلی، تکه و . . با لباس های سنتی جالب توجه بود. این همایش به همت موسسه نو بنیاد « اویلان » خراسان شمالی برگزارشد. حضور هنرمندان و فعالان فرهنگ  و ادبیات گنبدی برجسته بود. فردای آن روز نشست فرهنگی بین فعالان ترکمن استان گلستان و خراسان شمالی در مجتمع فرهنگیان بجنورد برگزار شد و حاضرین به بیان دیدگاه ها و ارائه مشکلات پرداختند.

ضیافت حج

سال به سال بر تعداد حاجیان در ترکمن صحرا اضافه می شود. آیا افزایش حجاج در معنویت جامعه تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و یا اینکه معضلات اجتماعی همچنان رو به تزاید خواهد رفت؟ سئوالی است که باید توسط پژوهشگزان بررسی شود. در این ماه ضیافت های حج متعددی برگزار شد برخی در تالار برگزار کردند. در برخی از آنها شرکت کردم. یک نکته قابل تامل اینکه برخلاف سنوات گذشته در این ضیافت ها سخنرانی دینی روحانیون را کمتر مشاهده نمودم.

 

دهه بزرگداشت مختومقلی

دهه آخر اردیبهشت به مختومقلی فراغی اختصاص داشت. در شهرهای مختلف و حتی برخی از روستاها و دانشگاهها برنامه های ادبی هنری در تجلیل از این شاعر بزرگ برگزار شد. نقطه اوج مراسم مختومقلی بیست و هفتم اردیبهشت در  آق توقای بود. در طی یک شبانه روز شهر ۵۰ هزار نفره در صحرای آق توقای تشکیل شد. بعدالظهر مسابقات والیبال و کشتی ترکمنی برگزار شد که دوستداران زیادی داشت. وجود آرامگاه مختومقلی عموما برای مردم ترکمن و به طور خاص برای مراوه تپه نعمت بزرگی است که باید قدر آن را بدانند. امسال باران شدیدی بارید که همه را غافلگیر کرد. مراسم رسمی با حضور مسئولان و میهمانان ترکمنستانی در جوار آرامگاه از ساعت ۴ تا ۷ شب برگزار گردید.  مراسم مردمی کمی آن طرفتر در چادرها برگزار شد. چادر کوموش دپه به مباحث ادبی اختصاص داشت و بقیه چادرها با  اجرای موسیقی و خوانش شعر همراه بود. میهمانان غیر ترکمن نیز در آق توقای زیاد بودند. با توجه به همه ظرفیت ها و زیبایی و شکوه مراسم ولی کمبودها نیز نمایان بود که از جمله آن می توان به کمبود توالت اشاره کرد.

 

وداع ساوچی

شنبه ۲۹ اردیبهشت ستار سوقی شاعر محبوب ترکمن صحرا در ۷۸ سالگی درگذشت. نماز جنازه او در کناره های رود گرگان با حضور جمعیت کثیری از مومنان برگزار شد خوانش غارری گرگان توسط  گوینده معروف اراز دردی خوجه در کنار پیکر بی جان ساوچی همه را متاثر ساخت. ستار سوقی پنح مجموعه شعر به نام های؛ ساوچی ، گیجه لر،  بوشلوق ، اون یدینگ میوه لری ، سولان یاپراق و گل یخ را تقدیم دوستداران شعر و ادبیات ترکمنی نمود. او در کنار شاعر خویشاوندش ، دردی استا سوقی بر فراز آرامگاه شاه محمد دفه به خاک سپرده شد. از مسئولین آق قلا به وِیژه فرماندار درخواست می شود که تابلویی در نزدیک آرامگاه در کناره جاده نصب کنند.

 

سقوط بالگرد

یکشنبه سی ام اردیبهشت مهمترین اتفاق کشور رخ داد.  حادثه ای که ناگهان مردم ایران را در بهت و حیرت فرو برد. سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش در ورزقان و  درگذشت شهادت گونه آنها مهمترین خبر کشورمان بود که هموطنان را متاثر ساخت. سید ابراهیم رئیسی که هنوز چهار سال از ریاست جمهوری اش نگذشته بود و برنامه ها و آرزوها بر سر داشت ناگهان تسلیم اجل شد. هر چند که در انتخابات با وی همراه نبودم ولی باید گفت برای عمران و آبادانی کشور بسیار تلاش کرد و وداعش مرا متاثر ساخت. خدایش بیامرزاد. خستگی ناپذیری و اخلاص را می توان از ویژگی های بارز آن شهید جمهور دانست. مراسم تشییع رنیس جمهور در تهران با حضور شخصیت ها و مقامات سیاسی جهان برگزار شد.

* تیتر به پیشنهاد دوست خبرنگارم حاجی قربان طریک بود که از بنده خواست تا در این باره مطلبی بنویسم.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا