اخبار

پزشک انساندوست آق قلا و همدرد مردم صحرا بدرود!

پایگاه خبری اولکامیز – دکتر سعید یلقی: آن زمان که از ساختمان و ترافیک تابلوی پزشکان خبری نبود، بقول معروف در روز هم باید چراغ بدست بدنبال مطب طبیبی شفا بخش می گشتند، این دکتر نجم الدین غنی چوکان، دانش آموخته دانشگاه تهران پای در شهر آق قلا نهاد تا شافی بیماری مردمان منطقه باشد. شهری که قبل از او این رسالت مهم عمدتا بر عهده پزشکان پاکستانی و هندی بود.

دکتر غنی با برخورداری از دانش نوین علم طب، حس همنوعدوستی بسیار بالا، درک عمیق روابط اجتماعی و از همه مهمتر همدلی و همزبانی با مردم صحرا، در کوتاه زمانی ملجا و پناهکاه کسانی شد که در جستجوی درمان و سلامت خویش هستند! صبح و عصر انبوه بیماران در اتاق انتظار آنچنان بود که اندک مجال آسودن و قدری خورد و خوراک را به او نمیدادند تا اینکه منشی مطب ناگزیر به عذرخواهی از مراجعین میگردید.

در چنین شرایطی اقبال بی مثال مردم منطقه از این پزشک حاذق، فرصت طی دوره تخصصی را ار او ستاند و اما هوش سرشار با چاشنی تجربه طبابت همراه با عشق به همشهریانش او را به سرآمد پزشکان منطقه بدل نمود، بطوری که در درمان بیماران و در صورت لزوم، راهنمایی و ارجاع آنان به پزشکان متخصص بسیار موفق عمل نماید.

آری امروز کوچه محل استقرار مطب او، علیرغم فقدان هرگونه نام و نشان رسمی از ناحیه شهرداری، معروف و مشهور به کوچه دکتر غنی است، کوچه ای که مبدا و نشانی سایر اماکن پزشکی از جمله مطب و داروخانه است، به زبانی دگر نام این پزشک نامی و مردمی خود زینت بخش و حتی بخشی از هویت شهر آق قلا می باشد!

زنده یاد دکتر غنی از آنجایی ک غم نان و دغدغه رشد و پیشرفت شهر آق قلا را داشت، در نخستین دوره انتخابات شورای شهر و روستا، بعنوان عضو و رئیس شورای شهر آق قلا ایفای نقش نمود و همواره ملجا و طرف مشاوره کنشگران اجتماعی شهر خویش بودند.

در باب پیوند ناگستنی او با مردم خویش، شایان ذکر است، در سال ۱۳۶۳ در جشن عروسی جناب ارازقلی کاظمی، در حالی که زنده یاد باخشی دردی طریک در جایگاه ویژه، با صدای سحر آمیز خویش با خواندن آوازهای دلنشین، حضار را بر سر شوق آورده بود، دیر هنگام دکتر غنی از راه رسید، از آنجایی که شهره عام و خاص بود، همه نگاه ها را بخود جلب نمود و با پا پیش نهادن بسمت جایگاه گروه هنرمندان، با اهدا هدیه قابل توجه، درخواست آواز بسیار پرآوازه ” بی بی نگ ” را نمود که آن خواننده صاحب سبک با هنرنمایی تمام اجرا نمود و یک شب بیادمانی را در روستای قانقرمه رقم زد.

من این مصیبت جانسوز و فقدان بی بدیل، پزشک انساندوست را که قریب نیم قرن خدمات پزشکی ارایه دادند،
به مردم قدرشناس صحرا، جامعه خدوم پزشکی، بویژه خانواده مرحوم دکتر نجم الدین غنی چوگان تسلیت عرض مینمایم.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا