گزارش

دو چشم بینا و دو گوش شنوا

پایگاه خبری اولکامیز – آنه محمد مارامایی: یاد دوران تحصیلات ابتدایی ام که در دهه پنجاه بود بخیر . چه دورانی بود.دوره ای که مردمانش گرچه از امکانات رفاهی واجتماعی زیاد برخوردار نبودند اما سرحالی وخوشی در چهره تک تک افراد جامعه نمایان بود. من در آن ساله ها در پایه چهارم ابتدایی شعری را بیشتر از اشعار کتاب پایه چهارم ابتدایی دوست داشتم  بخصوص عنوان شعر را که  دو چشم بینا و دو گوش شنوا داشته باشیم بود. مخصوصا دو چشم بینا و دوگوش شنوا که برایم جذابیت خاصی داشت.

الان که اوضاع اسفناک اقتصادی جامعه را می بینم با تفکر در باره  عملکرد حاکمان و مسئولان بیشتر این عنوان شعر در ذهنم خطور می کند و از خود سئوال می کنم و میگویم آیا حاکمان و مسئولان و یا در کل آمران هرگروه اجتماعی اعم از خانواده و…این دوصفت بینا و شنوا بودن را بخوبی دارند؟ یعنی هر ناله و آه زیردستان و مطیعان خود را می شنوند و یا می بینند؟

من که در جواب قاطعانه می گویم قریب ۸۰درصد آنها این دو صفت را ندارند. چه والدین، چه حاکمان و چه مسئولان هر گروهی در جامعه ما ایرانیان.

یادم می آید در حدود ده سال پیش یک جوانی که پدرش یکی از روحانیون بزرگوار منطقه بودند بخاطر عدم درک والدینش خودکشی کرد گرچه چند مرتبه به والدینش از طریق چند نفر گفته بوده که ای والدین فکری بحال من نمائید اما چون حس کرده که وجودش برای والدینش البته از نظر خودش ارزشی ندارد خودش را حلق آویزنمود.

یا در منطقه ما دهها شاید هم صدها مرتبه شنیده و یا دیده ایدکه نوجوانان ویاجوانان  بدلایل اینکه نمیتوانندبه خواسته هایشان برسند و هیچکس هم یاریگر او در حل مشکلاتش نیست دست به خودسوزی یا خودکشی با وسایل گوناگون زده است که طبق نظر کارشناسان استان گلستان متاسفانه از نظر رتبه استان چهارم کشور بوده که  آمار بالای خودکشی دارد.

حالا دقیقا ایراد کار را نمی دانم درکدام بخش فرهنگی واجتماعی و… است که استان ما وضعیت نامناسبی دارد ولی اگر کمی دقیق به مسائل ومشکلات استان از نظر برخورداری از امکانات رفاهی واجتماعی واقتصادی و…توجه نمائیم واستان گلستان را با استان های برخوردار همچون یزد، تهران ، گیلان ، مازندران و… مقایسه نمائیم  متوجه حقیقتی می شویم. آن هم اینکه نابرابری های زیادی را این استان ازطرف حاکمان ومسئولان شاهد بوده است که اگر دوچشم بینا ودو گوش شنوا داشته باشیم براحتی ودر یک ثانیه متوجه این حقیقت ناگوار خواهیم شد مثلا هروقت از شبانه روز بخصوص در اواخر شب  و یا اوایل صبح چند دقیقه ای در خیابان های شهر بچرخید آثاری از عقب ماندگی شهرمان را خواهید دید. (افراد متکدی ومعتاد آن هم ازهر جنس مذکر ومونث پیر وجوان  که درگروههای چند نفره درخیابان ها خوابیده اند یا درحال مصرف مواد مخدر هستند یا جوانان تحصیل کرده بیکار، جوانان مجرد ودرمانده در زندگی.جوانان ناامید به آینده.جوانان پرخاشگروعصبی.جوانان آلوده به مواد مخدر.و کسادی معاملات حتی خرید وفروش نیازهای اولیه و ضروری درزندگی .فروشگاههای خالی از مشتری.و…)که واقعا هرانسان با شرف وبا وجدان وقتی آنها را می بیند ساعت ها وروزها به حال این اشرف مخلوقات فکر کرده به زمان وزمانه نفرین می کند که چطور فریاد رسی ندارند .

یاد روایتی از یکی از بزرگواران صدر اسلام (رض)می افتم که فرمودحاکم ومسئول درجامعه اسلامی به اندازه ایی باید بپوشد که فقیرترین کس بپوشد ویا به اندازه ایی بخورد که فقیرترین کس بخورد.خوب این روایت ها کجاوحقیقت های جامعه ما کجا؟

امروز صبح که به جمعه بازار جهت خرید رفته بودم پیرزنی را دیدم که حدودا بالای ۷۰سال سن داشت وکمرش آنقدر خمیده بود که براحتی می توانستی زاویه قائمه را درک کنید.به سبدی نخی بسته ومقداری هم خرت وپرت درداخل سبد گذاشته وکشان کشان می رفت وچون نای حرکت نداشت هرده الی بیست متر می ایستادونفسی تازه می کرد آیا این پیرزن درآخرت ودر روز محشر یقه حاکمان ومسئولان و مردم جامعه را نخواهد گرفت وخداوند هم برای آنها مجازاتی تعیین نخواهد کرد؟

یا خانم جوان  ومطلقه ای که درخیابان ها دست یاری به هرکس وناکسی دراز می کند ووقتی از سر دلسوزی می خواهی فریادرس او باشی . با حالت گریان می گوید پدرجان من هم می دانم این کار برای خانم جوانی چون من زشت است ولی ماها مجبوریم چون واقعا کسی را نداریم که بهش تکیه کنیم.و…

خوب این وضعیت ها گویای خیلی از دردهای ماست که متاسفانه حاکمان ومسئولان  کشورما یا اینها را نمی بینند  (دوچشم بینا)ویا نمی شنوند(دوگوش شنوا) واگرهم ببینند ویا بشنوند  اهمیت چندانی نمی دهند. همین عملکرد حاکمان ومسئولان کشورمان دربخش های مختلف باعث اعتراضات مردم بخصوص نوجوانان  وجوانان و…می شود..هنگامیکه حاکمان ومسئولان این اعتراضات را می بییند .این گروهها رابیگانه پرست .اغتشاشگر. اعیادی بیگانگان و…می نامند.وباعث عصبانیت وپرخاشگری بیشتر این گروههای مختلف شده وآثار زیانبار آن را باز هم گروههای جامعه بخصوص گروه فقیران ومحرومان وگروههای متوسط  حقوق بگیر و… می شود وکلی صدمه به بیت المال .برنامه های اقتصادی .اجتماعی و…  حاکمان ومسئولان وارد می شود.

پس ریشه همه این وضعیت هاوبحران ها و…. عدم استفاده مناسب حاکمان ومسئولان  کشورمان از دوعضو ونعمت بزرگ الهی (دو چشم بینا و دو گوش شنوا) است که اگرمنبعد توجه کافی و وافی نمایند صد البته این اعتراضات وبحران ها حل شده .جامعه درمسیر تکامل اقتصادی قرار خواهد گرفت واگر انشالله این  وضعیت پیش آید کلی جامعه ازشادی ونشاط برخوردار گشته و دشمنان قسم خورده کشور عزیزمان چه داخلی وچه خارجی  مایوس  خواهند شد.

به امید روزی که حاکمان ومسئولان کشورمان چه در دولت، چه در شوراهای مختلف ، چه حوزه های علمیه چه دانشگاهها و… از دوچشم بیناودو گوش شنوا بحد نهایت بهره ببرند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و عرض ادب، و با سپاس از دوست فرهیخته جناب مارامائی گرامی ، که نگاه تیزبین خود را متوجه زیر پوست شهر نموده ، واقعیت هایی ملموس را در ارتباط با فرودستان جامعه انعکاس داده اند.
    بدون شک تورم فزاینده که یکی از بحران های مصیبت زا در اقتصاد کشور است ، مشکل و معضل معیشتی و کوچک شدن سفره مردم یا شاید بشود گفت برچیده شدن سفره مردم را در پی داشته است . این تورم افسار گسیخته ، درآمد اندک و ناچیز مردم را نیز کش می رود و می رباید. دیگر صحبت اختلاف نرخ های تورم اعلام شده بانک مرکزی و مرکز آمار نیست که نرخ تورم را در حوالی ۴۰-۴۵ درصد اعلام می کنند. مردم بعینه میزان واقعی تورم را در قیمت لبنیات و گوشت و مرغ و سایر مایحتاج روزانه خود می بینند- صحبت از مسکن و ارز و سایر مقولات که بماند-. چنانکه ،قیمت مرغ سال گذشته کیلویی ۲۰ هزار تومان بود و امروز به قیمت کیلویی ۶۰ هزار تومان خریداری می شود. پس تورم ۴۰درصد  نیست و شاخص بهبود پیدا نکرده چون قیمت مرغ امروز سه برابر سال گذشته شده است.
    از سویی دیگر، کاهش ارزش پول ملی نیز کمر مردم را خم کرده ، تاثیرش را بر گرانی ای که بر دوش مردم بسیار سنگینی می کند، گواه آن است. اینک هر روز شاهد آن هستیم که جیب مردم خالی تر از پیش شده ، و فرودستان جامعه هر روز تکیده تر، نحیف و نزارتر می گردند.
    متاسفانه امروز دهک های پایین درآمدی، تنها جمعیتی حاشیه نشین و یا قشری تحت پوشش مراکز خاص نیستند، به قول یکی از صاحب نظران اقتصادی ، تعداد افراد زیر خط فقر در کشورمان به اندازه کل جمعیت برخی از کشور های دنیا است. ما دیگر باصطلاح ، شاهد فروپاشی طبقه متوسط ایران هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا