گزارش

گزارش سفر به گلیداغ و حضور در مراسم بزرگداشت آخوند داغستانی

پایگاه خبری اولکامیز – با  توجه به دعوت و هماهنگی قبلی با مسئولان برگزاری اولین مراسم نکوداشت مرحومان استاد عبدالقادر و ابراهیم داغستانی در بعد از ظهر پنج شنبه یک روز جلوتر چهارشنبه نهم خرداد ماه ۱۴۰۳ به اتفاق استاد موسی حرجانی و نورمحمد دانشمند از مرکز استان گرگان به مقصد شهر گلیداغ عزیمت نمودیم.

در مسیر گنبد شاعر  و  مجری توانمند ترکمن عاشر محمد رئوفی به جمع ما اضافه شد و  به مقصدمان  شهر گلیداغ حرکت نمودیم. پس چند ساعت پیمایش با خودرو  به دو راهی مراوه تپه و گلیداغ رسیدیم. با انتخاب مسیر  و خط  گلیداغ به طرف این شهر حرکت نمودیم  در طول این مسیر هرچه جلوتر می کنیم  چشمانمان به کوه های سر به فلک کشیده  و تپه های زیبا ماهور را از شیشه های اتومبیل نظاره میکردیم و با خواندن تابلو اسامی نام روستاها به پیش می‌رفتیم.

فاصله روستاها  از همدیگر  زیاد و زیادتر میشد.  روستاهایی زیبا و با ساختمان های اصیل و متناسب با سبک زندگی اصیل ترکمنی نظرم را به خود جلب میکرد. در روستای تمر قره قوری برای خرید چند کلوچه و آب معدنی در این روستا توقف نمودیم  و به  علت بر نخوردن به تاریکی شب نمی‌توانستیم در مسیر چند داشته باشیم پس به ناچار با دوربین گوشی همراه  هنگام حرکت از درب شیشه اتومبیل از سازه ها و روستاهای زیبای این منطقه تصاویر می‌گرفتم سرانجام  پس از  ۳ساعت پیمایش به هنگام نماز مغرب و شامگاهان به مقصد مان شهر گلیداغ رسیدیم.

با رسیدن به این شهر منظره های با چشم انداز بسیار  زیبا با طبیعت بکر و دست نخورده  که نظر هر بیننده و تازه وارد را به خودش جلب میکرد سرانجام  به محل برگزاری این مراسم حوزه علمیه داغستانی این شهر رسیدیم.

با حضور ما تعدادی از هیئت امنا و مسئولان و جوانان این شهر برای خوش آمد گویی استقبال ما آمدن و ما را به ساختمانی در محوطه حوزه راهنمایی و هدایت نمودند. وارد ساختمان شدیم آخوند عباس داغستانی یکی از نوادگان شیخ داغستانی و امام جمعه شهر گلیداغ برای خوش آمد گویی نزد ما آمد در این ساختمان دوست و همکارمان رسانه ای مان جبار سفلی تهیه کننده برنامه تلویزیون از شبکه استان نیز به جمع ما اضافه شدند. به اتفاق دوستان و همکار برسر سفره  داغستانی نشستیم و با نان ترکمنی تنور پز و کلوچه های شیرین تنوری پذیرایی شدیم.

پس از آن با اقامه نماز مغرب برای برگزاری یک مراسم خوب به اتفاق دوستان برنامه های سبن این مراسم برای فردای مرور و برنامه ریزی کردبم‌. پس از آن به اتفاق مدیر پایگاه خبری ترکمن سسی برای بازدید میدانی به داخل شهر گلیداغ رفتیم ورودی شهر فلکه آیی زیبا با نام میدان داغستانی مزین گشته بود به آن سر زدیم چند پرچم و یک پارچه سیاه و چند تصاویر از شهید رئیس جمهور و شهدای خدمت  این فلکه تزیین شده بود با گرفتن چند تصاویر از زوایای مختلف و چند نقطه از شهر پس از یک ساعت بازدید میدانی از شهر به محل حوزه علمیه این شهر مراجعه کردیم همه چیز مرتب و با نظم پیش می‌رفت  از مهمان نوازی تا  همدلی و عشق و شوق مردمان شهر گلیداغ  پیدا و مشخص بود که فردا  نوید برگزاری یک مراسم با شکوه را خبر می‌داد.

طبق اعلام بلندگوی مسجد قرار شد مراسم راس ساعت  ۲بعد اظهر  تا ساعت ۶ عصر روز پنج شنبه  برگزار شود ما نیز  باید  شب را آنجا می گذراندیم تا با خواب و استراحت کافی برای پوشش خبر این مراسم اما کی لازمه را داشته باشیم سرانجام با راهنمایی و پیشنهاد یکی از مسئولان حوزه  به اتفاق نورمحمد به طبقه دوم ساختمان حوزه راهنمایی شدیم و شب را تا صبح در انجا سپری نمودیم با صدای اذان صبح و با گرفتن وضو نماز برای اقامه نماز صبح آماده شدیم سپس با بجا آوردن نماز جماعت صبح  دوباره به محل اتاق مان برگشتیم  بالاخره صبح شد  نگاهی به ساعت کردم ساعت ۷صبخ بود

با دعای خیر و کسب اجازه  از  آخوند داغستانی امام جمعه شهر گلیداغ  این شهر را  به  مقصد گرگان ترک و پس از  ۳ ساعت پیمایش  با گذر  از  جاده های پر پیچ  خم‌ و کم عرض خطرناک  سرانجام‌  ساعت  ۱۰ شب به منزل خودمان رسیدیم و یاداشت ها ی خودم را  از این سفر دو روزه به نواحی مراوه تپه و گلیداغ به رشته تحریر دربیارم

بلافاصله با شستن دست و صورت برای صرف صبحانه سالن پذیرایی رفته. با رسیدن به  محل پذیرایی همه چیز برای صرف صبحانه آماده شده بود سفره طویلی در چند ردیف داخل سالن پذیرایی  پهن شده. و سر سفره کلوچه های محلی وانواع مربا های محلی میوجاتی تا  نان  گرم با پخت . تنور .  هیزمی   برای صرف یک صبحانه مقوی تدارک دیده شده بود  به اتفاق همکاران. رسانه آیی برسر سفره شیخ استاد داغستانی نشستیم و یک صبحانه مقوی را نوش جان کردیم.

سپس با  دعای سر سفره توسط عباس آخوند داغستانی امام جمعه گلیداغ  از ساختمان بیرون رفتیم تا از نقاط مختلف. حوزه دیدن نماییم  روبروی. ساختمان محل اقامتشان یک ساختمان بصورت دوار گفته میشود  با زیر بنای ۴۰۰  متر مربع بنا شده بود سقف آن چوبی  و با تخته های  چوبی نازک تزیین شده بود    به داخل  این ساختمان دوار شکل رفتم‌  در نقطه شمالی این بنا چندین سه پایه  چوبی برای برپایی نمایشگاه. در نظر گرفته شد که روی آن تصاویر و اشتباه مختلف. از سماور شخصی تا جا مدادی  و چرخ خیاطی متعلق به خود  مرحوم‌ عبدالقادر داغستانی بود برای دیدن  به نمایش گذاشته شده بود.

با گرفتن چند فرم تصاویر از این ساختمان. دوار  به بیرون از محوطه حوزه رفتیم  در ضلع جنوبی خیابانی به شکل دوار.  اطراف این حوزه را در برگرفته و ساختمان حوزه را به شکل خاص تزیین کرده بود. در این هنگام به اتفاق نورمحمد دانشمند از چند خیابان  و سازه های  های اطراف  حوزه دیدن کردیم  سپس با کسب اجازه از دوست خوبم دانشمند تصمیم گرفتم برای بازدید  بیشتر از اطراف شهر گلیداغ ساعاتی تنها سفر کنم به اتفاق دوست خوبم مستند ساز تا زمان آغاز مراسم با یک خودرو پراید به مقصد دیدن چند روستای گلیداغ حرکت کردیم.

با دور شدن از شهر گلیداغ در  دو طرف جاده منظره های بسیار زیبا با چشم انداز توصیف نشدنی نظرم را جلب میکرد وجود درختان جنگلی و با دیدن و تماستی دره های  عمیق  و روسناهای زیاد در ارتفاعات  کوه  از داخل خودرو نظرم را بخوذشان جلب میکرد بالاخره پس چند کیلومتر پیمایش  به روستای زیبا در ارتفاعات با نام یانبلاغ رسیدیم.  و با پیاده شدن به اتفاق همکار خودم حسین زاده از این روستای زیبا  دیدن کردیم‌ چند ساعتی  دراین روستا بودیم گزارش و تصاویری را از این روستا تهیه کردیم دوباره . نگاهی به ساعت گوشی همراه خودم مرد ساعت دو بعد از ظهر شده و مراسم آغاز سده بود بلافاصله با عجله با سرعت مطمئنه دوباره به محل برگزاری  رسیدیم مراسم آغاز شده بود و دکتر سارلی در حال سخنرانی بودند خودم را به محل استقرار خبرنگاران رساندم و شروع به ضبط و ثبت از آنچه که در این مراسم می‌گذشت مشقول شدم در این بین در ضلع جنوبی محل برگزاری مراسم چشم به نماینده سابق گنبد شادمهر و همراهانش افتاد که در یک ردیف بلند که صندلی هابی  چیده شده به اتفاق مسئولان از جمله فرمانده انتظامی گلیداغ شهردار و بخشدار  و هم چنین فرماندار  مراوه تپه  امان محمد باس قره  وبا دوجی رئیس ارشاد و تعدادی از روحانیون برجسته ترکمن صحرا از جمله آخوند غراوی نماینده خبرگان رهبری و آخوند رهبر امام جمعه آق قلا و آخوند امجد نظری مدیر حوزه علمیه قره بلاغ  به اتفاق حجت السلام دیلم رئیس مرکز اسلامی و دکتر حسینی مدیر کل  امور دفتری روستایی استان باهم نشسته بودند   به نزد آنها رفتم وبا همه آنها سلام علیک واحوال پرسی کردم  بلافاصله نزد بخشدار و شهردار گلیداغ  رفتم و مصاحبه ای در مورد شهر گلیداغ انجام دادم سرانجام این مراسم با یک نظم خاص برگزار وپس از یه ساعت پایان یافت.

سرانجام به اتفاق همکاران محل برگزاری مراسم را ترک و دوباره به محوطه حوزه علمیه رفتیم  وقدم زنان به محل دفن و مزار اساتید داغستانی رفتیم  و رانحا روحانیون و علمای زیادی را دیدیم که برای زیارت و قرائت فاتحه بر سر مزار آن مرحومان گرد آمده بود ند  به خاطر ازدحام جمعیت  خبرنگاران به سختی وارد  این محوطه  میشدند من نیز در یک فرصت مناسب در یک مکان مناسب قرار گرفتم تا ا  از حضور علما  بر سر مزار وقرائت فاتحه برای داغستانی تصاویری بگیرم وی انجام  با گرفتن چندین فرم عکس پی در پی و فیلم کوتاه این مکان را ترک و به محل استراحتگاه خودم برگشتم.

ساعت ۷بعدالظهر شده بود باید قبل از غروب و تاریک شدن به مقصد خانه  حرکت میکردیم به اتفاق عاشر محمد رئوفی و نورمحمد دانشمند  از با کسب رخصت  از  عباس آخوند داغستانی یکی از نوادگان عبدالقادر داغستانی و هم‌چنین از اسناد موسی حرجانی  با گرفتن  مقداری آب داخل یک ظرف آب معدنی و دو جفت نان شیرین تنوری به عنوان تبرک  این مراسم  و با اهدایی یک تقدیر نامه از سوی برگزار کنندگان این مراسم با امضای فرماندار مراوه تپه امان محمد باشقره  سر انجام‌  با دعای خیر.

در پایان  از همکاری خوب امان محمد باشقره فرماندار مراوه تپه و دوجی ریس اداره فرهنگ ارشاد. مراوه تپه و هم چنین از بخشدار و شهردار و رئیس شورای شهر  گلیداغ  و از تمام مردم خونگرم این شهر به خاطر مهمان نوازی و همکاری با اعضای تیم اعزامی خبرنگاران به نیابت از طرف همکارانم از همه این عزیزان تقدیر تشکر میکنم.

عبدالرضا نظری خبرنگار اعزامی به گلیداغ

www.ulamiz.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.