گزارش

بانوی مددجوی مراوه ای که کار آفرین شد

پایگاه خبری اولکامیز – عطابردی خانی: هفته گذشته تعدادی از بانوان صنایع دستی و عضو مشاورین صنایع دستی فرماندار شهرستان مرزی مراوه تپه برای شرکت در نشست صمیمی معاون امور زنان و خانواده های ریاست جمهوری عازم شده بودند.
با یکی از این بانوان صحبتی انجام دادم که در زیر خواهد آمد. ابتدا از این بانوی هنرمند که با تلاش و پشتکار خود در آخرین روستاهای استان گلستان و در مجاورت استان خراسان شمالی از مددجویی با کارآفرینی پرتلاش تبدیل شده و حتی در شهرستان کلاله به آموزش رشته های مختلف صنایع دستی مشغول میباشد خواستم که خود را معرفی نموده و گزارشی سفرشان در اختیار ما قرار دهند

او نیز صحبتهای خود را به این ترتیب آغاز نمود. بنام خدا تازه گل آغ هستم ساکن روستای قازانقایه از توابع بخش مرکزی شهرستان مرزی مراوه تپه . بنده ۱۶ سال است که کار صنایع دستی را شروع کردم و درحال حاضر نیز بیش از دویست نفر کار آموز در شهرستان مراوه تپه و کلاله دارم که در رشته های مختلف صنایع دستی مانند نمد مالی، ابریشم بافی سوزندوزی و تابلو فرش آموزش می‌بینند که از افراد تحت آموزش بنده را افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، سرپرست خانواده و بدسرپرست می‌باشند.

این بانوی هنرمند میگوید ابتدا در یک کارگاه تابلو فرش که توسط آقای ایفایی ساکن آذربایجان در روستای ما کارگاهی را با ظرفیت ۱۰۰نفر راه اندازی نموده بود بعنوان بافنده شروع به کار نموده سپس بعنوان خدمه و بعد بعنوان مدیر کارگاه مشغول بکار گردیدم والان هم با اتکا به خداوند همانطوری که عرض کردم با برگزاری کلاسها و کارگاه بعنوان یک کار آفرین هستم وهمچنین بعنوان راهبر شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان مراوه تپه نیز انتخاب شدم

خانم آغ در خصوص سفرشان به نشست با معاون امور زنان ریاست جمهوری بگید
این سفر و بخصوص نشست با معاون امور زنان و خانواده برای ما که برای اولین بار با یک شخصیت بلند پایه دولتی و قوه مجریه بود تجربه خوبی را بهمراه داشت و بهمراه دیگر اعضای تیم مشاوره ای فرماندار محترم مسایل و مشکلات مهم بانوان منطقه از جمله بیمه هنرمندان، تسهیلات بلاعوض و ارزان قیمت، مکان مناسب برای کارگاههای شخصی هنرمندان ، ایجاد بازارچه و در کل توجه ویژه به بانوان هنرمند شهرستان مرزی را بصورت خصوصی با ایشان در میان گذاشتیم که ایشان نیز از ملاقات با تیم ما بسیار خوشحال شده و تمام مشکلاتی را که عنوان کردیم یادداشت نمودند. در ضمن سرکار خانم انسیه خزعلی در نشست عمومی خود با خیران گفت: دنبال این هستیم دستورالعمل‌هایی برای اصلاح مشکلات خیران داشته باشیم، چون تمرکز ما روی خانواده‌ها و زنان است. به این مساله باور داریم که زنان محور خانواده‌ها هستند و اگر سلامت جسمی و روحی زنان تامین شود سلامت جامعه تضمین می‌شود.

وی همچنین با اشاره به بازدیدهایی که به استانها داشته اند با نگرانی فراوان گفتند: متاسفانه در بازدید‌های استانی با آسیب‌های زیادی در حوزه زنان مواجه هستیم، زنان بی سرپرست، بدسرپرست و زنان زندانی که گرچه تعداد زنان زندانی سه درصد کل زندانیان است، اما این تعداد هم زیاد است، چون محور و کانون خانواده هستند و باید از آن‌ها حمایت شود.

سرکار خانم خزعلی همچنین با اشاره به وضعیت بچه هایی که مادرانشان در زندان بسر میبرند گفت: اگر به فرزندانی که مادرانشان در زندان هستند توجه نشود ممکن است به بزه‌های جامعه آلوده شوند، همچنین افراد معتاد، دختران با شرایط ویژه باید مورد حمایت و بازپروری قرار گیرند به همین دلیل می‌خواهیم به طور خاص بانوان وارد میدان شوند و گروه‌هایی تشکیل شود تا از این افراد حمایت شود.
در کل خانم خزعلی حرفهای خوبی می‌زدند چون حرفهای ایشان واقعیت جامعه بود بعنوان مثال در خصوص افراد تحت پوشش بهزیستی گفتند: فرزندان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست باید حمایت شوند و اشتغال برای آن‌ها یا فرزندانشان ایجاد کنیم و درخواست داریم سرمایه‌گذاری شود برای کارآفرینی و تا چهار سال همراهی کنیم تا بتوانند روی پای خود باشند.

مسئله خوب دیگری که خانم دکتر خزعلی اشاره داشتند که بیشتر مشکل مهم این منطقه هم هست گفنتد : مساله اشتغال بسیار مهم است باید این موضوع به صورت جدی دیده شود تا برای افراد نیازمندفرصت شغلی ایجاد شود.
خانم آغ افزود، این سفر ره آورد بسیار خوبی داشت که از فرماندار محترم شهرستان مراوه تپه جناب آقای لقمان قربانی جای تشکر فراوان دارد که بمحض تصدی پست فرمانداری اولین تیم مشاوره ای که تشکیل داد تیم مشاوره ای بانوان صنایع دستی بود که اولین ثمره حاصل آن نشست با معاون اول ریاست محترم جمهوری بود و البته ما باید از صحبتهای سرکار خانم خزعلی الگو گرفته و در سطح شهرستان و استان با کمک جناب آقای فرماندار ، استاندار محترم ، مدیران کل محترم میراث فرهنگی کمیته امداد، بهزیستی ، صندوق کار آفرین، اداره فنی و حرفه ای و دیگر دستگاههای مرتبط برای حصول نتیجه جلسات تصمیم گیریهایی داشته باشیم.

البته بنا داشتیم که در اولین فرصت خدمت آقای فرماندار برسیم که بخاطر ماه مبارک رمضان و پیش آمدن جلسات وی و همچنین دغدغه ایشان برای برگزاری مراسم بزرگ استانی مختومقلی فراغی این امر میسر نگردید که ان شاالله نشست را خواهیم داشت تا ضمن ارائه گزارش سفر تصمیماتی برای تحقق اهداف تیم مشاوره ای برای بهبود وضعیت صنایع دستی شهرستان مراوه تپه داشته باشیم.
خانم آغ نظر شما در مورد تیم مشاوره ای فرماندار شهرستان چیست؟

اولا از آقای قربانی فرماندار محترم کمال تشکر را دارم که به بانوان بها داده و اعتماد نمودند و این تیم را تشکیل دادند تا بجای یک مشاور از خرد جمعی استفاده کنند. که این امر فرصت خوبی برای اعضای تیم مشاوره صنایع دستی و بانوان شهرستان مرزی و دور افتاده مراوه تپه باشد تا پس از شناسایی هنرمندان و تولیدات آنان با همکاری فرماندار محترم در حضور در نمایشگاهها و جشنواره های استانی و کشوری و همچنین بازاریابی به توفیقات بیشتری دست پیدا کنیم.

در پایان نیز از همکاران عزیز،و تلاشگر خودم در تیم مشاوره ای خانم دوجی ، خانم خلقتی، و خانم فروز در پیشبرد اهداف امور بانوان صمیمانه تشکر نموده و امیدوارم که با همدلی و همفکری بیشتر با استفاده از این فرصت پیش آمده بتوانیم در توسعه صنایع دستی و ایجاد اشتغال بانوان این شهرستان توفیقاتی کسب کنیم
خانم آغ از اینکه وقت خودتان را بعنوان یکی از اعضای تیم مشاوره ای فرماندار شهرستان مراوه تپه صرف بانوان هنرمند و مستحق مینمائید و همچنین برای مصاحبه در اختیار بنده گذاشتید سپاسگزاری نموده و برای تک تک اعضای تیم شما آرزوی صحت و توفیق دارم .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا