فرهنگی

در گرگان میدان یا خیابانی به “نام مختومقلی فراغی” نامگذاری شود

نامه سرگشاده دکتر سارلی به شورای شهر گرگان

پایگاه خبری اولکامیز – گرگان، مرکز استان گلستان است که بیشتر ترکمنان ایران در این استان و همچنین در شهرگرگان تعداد قابل توجهی از ترکمنان زندگی می نمایند. دکتر سارلی یکی از چهره های شاخص ترکمن ساکن گرگان، طی نامه سرگشاده از شورای اسلامی این شهر درخواست نموده تا میدان یا خیابانی به نام شاعر و عارف ترکمن مختومقلی فراغی مزین گردد.

یاد آور می شود که این استاد دانشگاه، طی سه دهه در گرگان در مرکز چاپ و انتشاراتی مختومقلی فراغی فعالیت های ارزشمندی را مدیریت نموده است که نتیجه ی ان انتشار بیش از ۱۵۰۰عنوان کتاب و مجموعه های مکتوب می باشد.

اعضای محترم شورای اسلامی شهر گرگان
با سلام
احتراما” به استحضار می رساند، قاطبه ترکمنان ایران در استان گلستان از جمله مرکز استان شهر گرگان زندگی می کنند، همچنین به نام و یاد شاعر عارف ترکمن مختومقلی فراغی گرامیداشت هفته مختومقلی فراغی هر ساله در پایان اردیبهشت ماه در شهرهای مختلف استان، از جمله گرگان منعقد می گردد.
ولیکن تاکنون از نامگذاری یکی از میادین و یا خیابان های اصلی گرگان به نام این شاعر وحدت بخش و دوست دار خاندان نبوت(ص) غفلت گردیده است.

یادآور می شود در پایتخت کشور عزیزم ایران یادبود مختومقلی فراغی با نامگذاری یک خیابان به اسم ایشان به انجام رسیده است. فلذا، ضمن پیوست بیوگرافی مختصر از ایشان تقاضای نامگداری یک خیابان به اسم این شاعر بزرگ را دارم. رجاء واثق دارم با حمایت اعضای فهیم شورای اسلامی گرگان این مهم به انجام خواهد رسید.

ارادتمند: دکتر اراز محمد سارلی ( استاد دانشگاه و مدیر مسئول مرکز چاپ و نشر مختومقلی فراغی، گرگان)
۱۴۰۰/۱۱/۳

– مختومقلی فراغی کیست؟
او فرزند دولت محمد آزادی، عارف و فقیه نامدار ترکمن است. فراغی متولد حاجی قوشان گنبد بوده، در آق توقای مراوه تپه وفات یافت.
تحصیلات دینی را در عالیترین سطح به پایان رسانید و ارشاد مردم ترکمن همت گماشت.
سرمنشاء افکار وی عبارت است از اتحاد بین مسلمانان، محبت به پیامبر(ص)و خاندان مکرمه ایشان(سلام الله علیهم اجمعین)، مبارزه با ظلم و بیداد خوانین و تعمیق اندیشه های اسلامی بوده و مستغرق در عرفان ناب بود.
از او کتاب دیوان اشعار باقی مانده که سرمنشاء تفکرات انسانی- اسلامی در بین ترکمنان است.

مختومقلی با اندیشه ی انسانی در حقیقت متعلق به تمامی بشریت است. در ۲۰۱۴م، سال جهانی مختومقلی نامگذاری و در سطح کشورهای مختلف همایش هایی برگزار گردید.

اشعار وی به زبان های مختلف مانند فارسی، انگلیسی، روسی، عربی، آلمانی، فرانسوی و غیره ترجمه گردید.
با استان شدن گلستان در ۱۳۷۸ش طی مراسم با شکوهی آرامگاه وی در آق توقای افتتاح شد که طی آن نیازف رئیس جمهور و اعضای کابینه ترکمنستان بر مزار وی حضور یافتند و از آن پس در شهرهای ترکمن نشین مراسم گرامیداشت وی هر سال برگزار می گردد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا