اخبار

سد چایلی گلستان چشم به‌راه تخصیص اعتبار

پایگاه خبری اولکامیز – ساخت سد چایلی ۲ دهه قبل با هدف کنترل سیلاب‌ فصلی و تقویت آب موردنیاز ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مراوه‌تپه آغاز شد اما به دلیل کمبود اعتبار به سرانجام نرسیده بود تا این‌که دولت سیزدهم این پروژه را از تعطیلی خارج کرد که در این راستا، تخصیص اعتبار تکمیلی برای مراحل پایانی ساخت این سازه با حضور استاندار گلستان در سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا تامین آب، تولید انرژی، کنترل سیلاب، آمایش سرزمین، پرورش ماهی در مخزن، توسعه مناطق تفریحی و توریستی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و به‌خصوص حل بحران تامین آب مورد نیاز دام و آشامیدن انسان و مصارف بخش کشاورزی و توسعه و ارتقای بخش تولید از مزیت‌های احداث سد است.

بر اساس اعلام روابط عمومی استانداری گلستان، نشست بررسی وضعیت تخصیص اعتبار تکمیل سد چایلی در مراوه تپه با حضور علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان، سیدمهدی نیازی معاون تولیدی، فنی و زیربنایی سازمان برنامه و بودجه و ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت اب منطقه ای گلستان برگزار شد.

رییس جمهور شهید سید ابراهیم رییسی در روز دوم سفر به استان گلستان در سی ام آذر پارسال به صورت هوایی از روند طرح ناتمام و در دست پیگیری ساخت سد چایلی بازدید کرده و خواستار شتاب در اجرای آن شد.

جابجایی اهالی روستاهای «خوجه‌گلدی، سوزش، ساری‌قمیش، قره آقاشلی، شورجه و قربان پیکار» از مهم‌ترین مشکلات شتاب در اجرای ساخت سد چایلی بود که این مشکل ۲۰ ساله پس از سفر دور دوم رییس جمهور شهید به این خطه و کمتر از سه ماه، در مرحله تامین زمین و آغاز این جابجایی توسط اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان قرار گرفته است.

این روستاهای مرزی که حدود چهار هزار نفر جمعیت دارند، از سال ۱۳۸۴ با آغاز عملیات اجرایی ساخت سد چایلی در طرح کوچ قرار داده ‌شدند و قرار بود در ازای اختصاص زمین به محل اسکان جدید منتقل شوند.

مطالعات احداث سد خاکی چایلی با حجم آب قابل تنظیم ۲۲۸ میلیون متر مکعب بین سال‌های ۸۵ تا ۸۸ انجام شد اما عملیات اجرایی آن با وقفه پنج ساله درسال ۹۲ آغاز شد و تاکنون فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از خسارت مالی و جانی به مردم، تقویت سفره‌های زیرزمینی، تامین آب مورد نیاز حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی مراوه‌تپه از اهداف ساخت سد چایلی است که به گفته مسوولان دستگاه ‌های مرتبط در گلستان، با ساخت این سد می‌توان بیش از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد را به سامانه تحت کشت آبی به صورت مدرن تجهیز کرد.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا