مطالب ویژه

مراسم بزرگداشت ۲۹۰ مین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در آق توقای برگزار گردید+ تصاویر

پایگاه خبری اولکامیز – عاشور محمد رئوفی؛ خبرنگار: مراسم دویست و نودمین سال تولد شاعر و عارف نامی ترکمن مختومقلی فراغی پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در محل مکان ابدی آن شاعر واقع در آق توقای برگزار شد. این مراسم  نسبت به سال‌های اخیر متفاوت بود.

مراسم رسمی و دولتی با حضور دکتر زنگانه استاندار گلستان ،مهمانان ویژه ترکمنستان احمد قربان اوف سفیر محترم ترکمنستان، الیاس غایب اوف سرکنسول ترکمنستان در مشهد و دیگر مسئولین دو کشور ایران و ترکمنستان و همچنین آیت الله شاهرودی نماینده مجلس خبرگان در استان گلستان، دکتر رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، قربانی فرماندار مراوه تپه و فرمانداران و بخشداران و روسای ادارات شهرهای مختلف استان، روسای فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرهای مختلف استان گلستان، روحانیون و دیگر مردم زنان و مردان برگزار شد.

حضور ورزشکاران، خبرنگاران شاعران هنرمندان و دیگر فعالین سیاسی فرهنگی اجتماعی پررنگ بود. مراسم با سخنرانی مسئولین بلندپایه استان و مهمانان ترکمنستانی و اجرای برنامه های موسیقی هنری قرائت شعر شاعران ساعتها طول کشید و پایان مراسم با بازدید مسئولین از غرفه های سنتی به پایان رسید. 

پس از آن همانند سالهای گذشته برنامه‌های مردمی و غیر رسمی شهرهای مختلف گنبد، کلاله ،آق قلا،  بندر ترکمن،گمیشان و برخی روستاها همچون چای قوشان، خواجه نفس و . .  در جایگاه های همیشگی خود تا پاسی از شب برنامه های فرهنگی هنری اجرا کرده‌اند .

باخشی ها ، نی نوازان ، شاعران، مجریان و خبرنگاران حضوری فعال در این مراسم داشتند.

تخمین زده شده امسال حضور مردم نسبت به سالهای گذشته بیش از سه برابر افزایش داشته است طوری که مسافت دو سه کیلومتری سه راهی مروه – گنبد تا مزار شاعر با ترافیک سنگین روبور بود به طوری که تا رسیدن به آرامگاه بیش از سه ساعت طول کشید. 

گذری بر حاشیه مراسم:

جانمایی جایگاه شهرهای مختلف به صورت سکو توسط مسئولین مرواه تپه ستودنی بود.

آسفالت نمودن راه های تردد تا جایگاه های مراسم مردمی برای آسایش مردم اقدامی خوب بود.

زمزمه اجرای برنامه توسط روحانیون در محل جایگاه رسمی مراسم در آرامگاه بار منفی به مردم داد طوری که همه پس از پایان مراسم رسمی به سوی جایگاه های مردمی ( چادرهای ) شهرهای مختلف سرازیر شدند.

 لازم به ذکر است که در حدود بیش از ۱۰ سال ، برنامه مردمی در جایگاه رسمی پس از پایان برنامه رسمی برگزار می‌شد و استقبال خوبی را به دنبال داشت که با زمزمه برنامه روحانیون اجرا نشد.

 کمبود سرویس های بهداشتی کمبود تانکر های آب در محل چادر های مردمی و صف‌های طولانی سرویس های بهداشتی سختی های زیادی را برای مردم به دنبال داشت.

 ایجاد پریزهای برق در کنار تیر برق ها برای شارژ موبایل ها لازم و ضروری است که با کمبود مواجه بود.

 آنتن دهی تلفن های همراه ضعیف بود که نیاز به تقویت دارد.

 عدم همکاری برخی از جمعیت حاضر در پایان مراسم در جهت نظم نظافت و جمع آوری زباله ها نگران کننده بود، آنان می توانستند حداقل زباله های خود و اطراف خود را جمع آوری می کردند .

 

عکس از عاشرمحمد رئوفی

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. حودم در این مراسم باتفاق دوستان دیگر با چند ماشین در مراسم بزرگداشت حضور داشتیم لکن این اظهارات اقای قولاق سابق درباره (( زمزمه اجرای برنامه توسط روحانیون در محل جایگاه رسمی مراسم در آرامگاه بار منفی به مردم داد طوری که همه پس از پایان مراسم رسمی به سوی جایگاه های مردمی ( چادرهای ) شهرهای مختلف سرازیر شدند….)) نادرست است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا