موضوع یک تحقیق : مطالعه ی رفتار سیاسی قوم ترکمن و بلوچ در انتخابات ریاست جمهوری
پایگاه خبری اولکامیز-ذکریا محمودی دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران قصد دارد تز دکترایش زا در باره تحلیل «مطالعه رفتارسیاسی اقلیتهای قومیـ مذهبی در انتخابات ریاست جمهوری ایران: مطالعه موردی اقوام بلوچ و ترکمن» بنویسد. به همین خاطر از فرهیختگان و اصحاب اندیشه و قلم و فعالین سیاسی اجتماعی ترکمن صحرا درخواست نموده است که با پاسخ به سئوالاتش او ا در تهیه این پژوهش یاری برسانند. دوستانی که علاقمند به همکاری هستند پاسخ های مکتوب خود را به پی وی تلگرام یا واتساپ لطیف ایزدی مدیر سایت اولکامیز ( ۰۹۱۱۹۷۳۸۰۲۸ ) ارسال کنند. متن مقدمه و پرسشهای این دانشجوی سیاسی اهل یاسوج را ذیل می خوانید:
پژوهش حاضر بهمنظور تحلیل «مطالعه رفتارسیاسی اقلیتهای قومیـ مذهبی در انتخابات ریاست جمهوری ایران: مطالعه موردی اقوام بلوچ و ترکمن»در مقطع دکتری برای رشتهی جامعهشناسی سیاسی طراحیشده است . ازآنجا که جنابعالی درک عمیقی از فضای موضوع مورد مطالعه دارید، خواهشمندم به سؤالات با نگاهی واقعیتنگر، جامع، تاریخی و وضعیت فعلی مردم مناطق بلوچنشین و مطالبات آنها در سطح محلی و ملی پاسخ جامع و دقیقی ارائه فرمایید..
ما میخواهیم از طریق شناخت فرهنگ، آداب رسوم، وضعیت جغرافیایی، فرهنگی، مذهبی برمبنای نگاه پدیدارشناسی قوم با اصالت بلوچ و ترکمن الگوی رفتارسیاسی آنها کشف گردد.
هدف تحقیق مطالعه علمی، آسیبشناختی از وضع موجود، دست یافتن به مطالبات برحق وقانونی دو قوم بلوچ و ترکمن است که انشاالله نتایج تحقیق به وزارت کشور ارسال خواهد شد.
انشاالله که این رساله بابی برای محرومیتزدایی، توسعهی پایدار، تقویت انسجام ملی، مطرح کردن شایستهسالاری در سطح منطقه و کشور گردد. پیشاپیش از بذلتوجه شما نهایت سپاسگزاری را دارم.
در انتها خدمتتان عرض شود که مطالبت جنبهی علمی و پژوهشی دارد و با امانت کامل در نزد پژوهشگر محفوظ خواهد بود.
سؤال یک: لطفا مشخصات از خودتان ارائه فرمایید (سن، وضعیت تحصیلی، سن، شغلی،) و…
سؤال دو: در مورد تاریخچهی قوم ترکمن در تاریخ معاصر و رابطهی آنها با دولت مرکزی ایران اگر اطلاعاتی دارید بفرمایید، (حافظه تاریخی آنها، سیاستهای خشن دولتهای قبل از انقلاب ، جدا شدن ترکمنها در سه کشور های ایران و آسیای میانه و… در مداخلات کشورهای بیگانه)
سؤال سوم: قوم ترکمن چه نگاهی نسبت به انتخابات و فرآیندهای دمکراتیک در ایران دارد؟ وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اهلسنت و قوم ترکمن قبل و بعد از انقلاب را به صورت مختصر مقایسه کنید
سؤال چهارم: بنا برآمارهای ارائهشده در وزارت کشور، مناطق ترکمن نشین تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶، مشارکت منفعل و محدودی داشتند اما از سال ۷۶ به بعد در تمام انتخاباتهای محلی و بهطور اخص ملی حضوری فعال و چشمگیر داشتهاند و همواره با اکثریت مطلق به یک جریان و جناح خاصرأی دادهاند به نظر شما دلیل کاهش مشارکت سیاسی این قوم قبل از سال ۷۶ چه بوده است؟ دلایل ترجیح دادن یک جناح یا گفتمان در رقابت با سایر شخصیتها و افراد پس از دورهای انفعال از منظر جامعهشناسی چه بوده است؟ تغییر رویکرد قوم ترکمن در انتخابات و فعال شدن آنها در عرصۀ انتخابات ریاست جمهوری متأثر از چه عواملی بوده است؟ نگرش قومی و مذهبی درکنش و رفتار سیاسی خاص آنها چه تأثیری داشت؟
سؤال ششم: با توجه به محرومیت اقتصادی و اجتماعی موجود در استان، به نظر میرسید که افراد و گفتمانهایی که بر محرومیتزدایی، عدالت اجتماعی و… تأکید داشته باشند، در این منطقه به موفقیت برسند، اما ما مشاهده کردیم که در دورههای مختلف نتوانستند اعتماد مناطق ترکمن نشین را کسب کنند، به نظر شما دلایل عدم مقبولیت گفتمانهای عدالت اجتماعی دولت احمدینژاد و دیگر افراد جناح اصولگرا در رقابتهای انتخاباتی دراین منطقه چه بوده است؟
سؤال هفتم: بهطورکلی مؤلفههای اثرگذار بر رفتارسیاسی و رفتار انتخاباتی قوم ترکمن را میتوانید توضیح بدهید؟ منظورم اینکه که چه مؤلفهای بر ذهنیت و کنش آنها در دوره ای مختلف معاصر ایران تأثیرگذار بوده است؟(عوامل داخلی، بیرونی، منطقه ای، چهانی، قومی، مذهبی و…)
سؤال هشتم: مهمترین مطالبات و انتظارات قوم ترکمن با توجه به وضعیت اقلیمی، قومی ـ مذهبی، سیاسی، اقتصادی استان در انتخابات ریاست جمهوری چی هستند؟ آیا تحولات منطقهای و جهانی هم بر رفتارسیاسی قوم بلوچ و انتخاب جناحهای مختلف مؤثر است؟
سؤال هشتم: یکی از مؤلفهای که از سوی بسیاری از جامعهشناسان برای تحلیل الگوی رفتار رأیدهی جوامع و نظامهای سیاسی که از تنوع و تکثر قومی برخور دارند، تاثیرگذاری نخبگان است. این مسئله در قوم ترکمن هم در قالب، پیروی از ریش سفیدان قومی، نخبگان دانشگاهی، فعلان و روشنفکران قومی، و به طور اخص معتمدان و رهبران قومی ـ مذهبی است. به نظر شما تأثیرگذاری نهادهای سنتی و مذهبی (آخوندها) تا چه حد در تحولات سیاسی ـ اجتماعی قوم و جهت گیری آنها انتخابات ریاست جمهوری موثر است؟ مردم این قوم در انتخاب جناحهای سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر متاثر از کدام جریان هستند؟دلایل مقبولیت و پذیرش نظرات و دیدگاههای آنها از سوی قاطبهی مردم، اقشار و طبقات مختلف قوم ترکمن چه بوده است؟ باتوجه به عدم تحقق برخی مطالبات و سیاستهایی که برخی نامزدهای انتخاباتی در تبلیغات خود مطرح کرده بودند،درصورتیکه این نهادها بر انتخاب جریانهای قبلی اصرار کنند، آیا اقشار و طبقات مختلف این قوم هم پیروی خواهند کرد؟ جریانهای تاثیرگذارقدرت سیاسی در قوم ترکمن کدام اند؟
سؤال نهم: بهطورکلی اگر بخواهیم اولویتسنجی برای مطالبات و انتظارات قوم ترکمن در سطح محلی و ملی داشته باشیم، به ترتیب اولویت کدام مؤلفهها قرار دارند؟
سؤال دهم: چه نقطه افتراق و اشتراکی میان مطالبات قوم ترکمن با دیگر اقوام بهطور اخص قوم بلوچ در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد؟
سوال یازدهم: مردم مناطق مختلف ترکمن نشین چقدر تحت تاثیر شعارهای تبلیغاتی، وعده و وعید های(قومی ـ مذهبی) نامزدهای انتخاباتی، فضای مجازی، ماهواره ای، سوابق گذشته مدیریتی و… افرا و جناحها در انتخابات ریاست جمهوری هستند؟ آیا اینها در گزینش فرد منتخب از سوی آنها موثر است؟
سوال دوازدهم: در انتها باتوجه با وضعیت فعلی، تغییر و تحولات داخلی، منطقهای و بینالمللی آینده مشارکت قوم ترکمن در انتخابات آتی را چگونه پیشبینی میکنید؟
سوال سیزدهم: باتوجه به شناخت شما از فرهنگ، آداب و رسوم مناطق شمال و قوم ترکمن ، فرهنگ سیاسی و اجتماعی این قوم چه تاثیری بر مشارکت سیاسی، رفتار سیاسی و رفتار انتخاباتی آنها دارد؟
با تشکر از اینکه وقت گرانبهایخودتان را برای پاسخ به این سؤالاتو برای غنیتر کردن این رسالهی دکتری به خرج میدهید، امیدوارم بتوانم در آینده ذرهای از مهر و محبت مردمان با اصالت و بافرهنگ قوم ترکمن را جبران کنم. ببخشید من قرار بود حضوری خدمتتان شرفیاب شوم ولی بنابر شرایط کرونا و وضعیت فعلی کشور امکان حضور مستقیم بنده نبود
با سپاس از همکاری صمیمانه شما .
www..ulkamiz.ir