گزارش

گام سوم : نشست با امام جمعه گنبد

حاج آقا ترابی جلوی توهین ها و حرمت شکنی ها را بگیرید

پایگاه خبری اولکامیز- در پی برخورد غیرقانونی و توهین آمیز با لطیف ایزدی خبرنگار و مدیر سایت و کانال اولکامیز که بازتاب گسترده ای در رسانه ها و فضای مجازی منطقه داشت و با واکنش خبرنگاران، اصحاب رسانه ، فعالین فرهنگی – اجتماعی ترکمن صحرا و  استان گلستان همراه گردید. شنبه یازدهم اردیبشهت ماه  سال جاری در گام شوم جهت احقاق حق و دفاع از شان و جایگاه خبرنگار ، جمعی از روزنامه نگاران و اصحاب رسانه گنبد با امام جمعه گنبد دیدار کردند و انتقادات و گلایه های خود را در باب این موضوع با صراحت و شفافیت به نماینده مقام معظم رهبری در شهرستان انعکاس دادند و خواستار برخورد جدی و قانونی با هتاکان و قانون شکنان شدند. 

حجت الاسلام و المسلمین ترابی در این نشست صمیمی با ابراز گلایه مندی و ناراحتی خود از نحوه جلب و برخورد نیروهای امنیتی و قضایی با لطیف ایزدی گفت : من هم با شما همراهم و نسبت به این موضوع گلایه دارم .

وی با مشاهده اسامی جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه غیر ترکمن در ذیل نامه با ابراز مسرت اظهار داشت : در جمع امضا کنندگان نامه برخی از غیر ترکمن ها هم هستند از این مسئله خوشحال شدم که نشان می دهد فضا ، فضای قومیتی و مذهبی نیست بلکه صنفی است و جمع رسانه پیگیر حق و حقوق خود هستند.

وی ادامه داد : ممکن است کسانی توصیه های امنیتی – انتظامی داشته باشند ولی الزامی نیست صاحب رسانه بر مبنای عقل و قانون عمل می کند امیدواریم جبران شود و دیگر تکرار نشود. پیگیر این موضوع هستیم و به آنجایی که باید برسانیم می رسانیم.

امام جمعه گنبد در پایان سخنانش به سند تحول اشاره کرد و گفت در سند تحول این ها تشریح بیشتری شده است سند تحول این حقوق را داد تا رسما از اعتراضات حمایت شود و از تجمعات قانونی بر پا شود و مردم بصورت قانونمند اعتراض کنند و مشکلات شان را بیان کنند.

لطیف ایزدی ضمن تشریح انتشار خبر کودک ربایی و  برخورد توهین آمیز مامورین انتظامی – قضایی و آنچه که بر او و خانواده اش گذشت گفت : در اثر این برخورد غیر قانونی فشار روحی روانی زیادی بر بنده و خانواده ام وارد شد. در ماه مبارک رمضان با آبرو و حیثیت من بازی شد. عاملین ( دستگاه قضایی انتظامی گنبد ) چه جوابی دارند؟ 

وی افزود: بر من ظلم بزرگی وارد شد. قانون شکنان و هتاکان در هر جایگاهی که هستند بدانند که قانون برای همه یکسان است و باید جوابگوی تخلفات خود باشند. بنده تا آخر پیگیر این داستان هستم که چرا به راحتی و به خاطر جرم نکرده برای خبرنگار حکم جلب صادر می شود و جلوی چشم خانواده و همسایگان بر دستانش دست بند می زنند تا شاید او را تحقیر کنند در حالیکه عزت و ذلت دست خداست. 

مدیر اولکامیز از امام جمعه گنبد درخواست کرد که بخاطر حفظ و حرمت جایگاه خبرنگاران پیگیر موضوع باشند و در اجرای قانون کمک کنند تا با هتاکان برابر با قانون برخورد شود.

در این نشست عثمان آخوند نظری که بیاناتش را مکتوب نوشته بود  خطاب به امام جمعه گنبد گفت : حاج آقا ترابی چرا کسی که صادقانه در جهت اطلاع رسانی به مردم کشورش تلاش می کند مورد هتاکی و خشونت قرار میگیرد؟ خواسته ما برخورد قانونی با هتاکان و قانون شکنان است. چرا و به چه دلیلی برای یک خبر ساده  بازپرس شعبه پنج دادگستری گنبد حکم جلب صادر میکند؟ چرا نیروی انتظامی از دادگاه می خواهد که حکم جلب آقای ایزدی صادر کند مگر وی مجرم است؟ چرا قانون رعایت نمی  شود ؟ مگر آقای ایزدی خبری دروغ را نوشته است؟ خبری که واقعیت داشت و قبل از اولکامیز در شبکه های اجتماعی دست به دست شده بود .

این روحانی ترکمن افزود : برخورد با مدیر اولکامیز با این شیوه به هیچ وجه به خیر و صلاح شهرستان نبود.  حرمت شکنان و توهین کنندگان در هر جایگاهی که باشند باید  برابر با قانون با آنها برخورد شود تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

علی کیان فعال رسانه گنبدی ضمن محکوم  کردن بازداشت لطیف ایزدی گفت : چرا در این قضیه مراحل قانونی طی نشده است ؟ آیا مقامات انتظامی و قضایی گنبد نمی توانستند با وی تماس بگیرند و یا احضاریه بدهند؟

مدیر صریر خبر افزود: اینگونه برخوردهای غیر قانونی با خبرنگاران و اصحاب رسانه آن هم در آستانه ی انتخابات که بنا به توصیه مقام معظم رهبری باید پرشور برگزار شود متاسفانه در جامعه دلسردی و یاس ایجاد میکند.  

آنامحمد بیات خبرنگار پیشکسوت گنبدی در این نشست گفت : گرگان و گنبد دو شهر بزرگ استان هستند که از نظر رسانه وضعیت متفاوتی با هم دارند.  در گرگان فضا بازتر است ولی در گنبد فضا بسته ای را شاهد هستیم. مدیران امنیتی و دادگاه به خبرنگاران با چشم دیگری نگاه می کنند انگار دشمن هستند.

وی افزود: ما خبرنگاران برای رشد و توسعه شهر و کشورمان تلاش می کنیم. سئوال این است ما خبرها را نگوییم چه کسی بگوید؟

مزدک بهروش فعال رسانه گنبدی گفت : حاج آقا ترابی شما مورد وثوق  اهل سنت و تشیع هستید گلایه ای ما به مانند شکایت فرزندی است که به خدمت پدر می رسد. خبرنگار فرد ضعیقی نیست اگر قلمش را از نیام بکشد قطعا از هر شمشیری برنده تر است.  

وی افزود: حاج آقا با جریانی که به این شکل با خبرنگار رفتار می کنند برخورد کنید. خبرنگار مدام بین مردم است. ما زردنویس نیستیم . قلم به مزد نیستیم. از حق و حقیقت می نویسیم . به توجه شما امید داریم این رفتار تحکم آمیز در چند ماه اخیر به دور از انصاف و شایسته جامعه اسلامی است

بهروش تاکید کرد : برخی ها از دشمن بدتر عمل می کنند همه ما دل در گرو نظام داریم. برخی ها موجب یاس و تردید مردم می شوند . همین خبرنگاران در ماجرای سد گلستان مردم را به آرامش دعوت کردند. فضای تنگ و تاریک در شهر گنبد ایجاد شده است جامعه رسانه ای نباید در فشار قرار بگیرد . اگر تشویق نمی کنید، حداقل تنبیه نکنید. ما  رسانه ای ها همیشه در خدمت نظام بوده و هستیم .

لازم به ذکر است پس از آنکه مدیر اولکامیز دادگاهی شد. گام اول به همت آنامحمد بیات رقم خورد که در بنگاه قیوم آق آتابای جلسه ای با حضور دوستان رسانه ای برگزار گردید. گام دوم به همت علی کیان تحقق یافت که در بنگاه یحیی یاری انجام شد. گام سوم نیز بنا به درخواست لطیف ایزدی و هماهنگی دوست رسانه ای مان صالح کاهانی تشکیل گردید. در این نشست رسانه ای رونوشت نامه اعتراص فعالین و خبرنگاران به مدیر کل دادگستری استان گلستان توسط لطیف ایزدی به امام جمعه گنبد تحویل شد. 

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا