تورکمن صحرا

گزارش مراسم بزرگداشت علمای داغستانی در ترکمن صحرا

پایگاه خبری اولکامیز – دکتر ارازمحمد سارلی: ترکمن صحرا سرزمین شگفتی های طبیعت و دشت و کوه و جلکه های سحرانگیز است.
بویژه مناطق شرقی ترکمن صحرا که عمدتا طایفه‌ی گوکلان ما در آنجا ساکن اند. هموطنان ما با مجموعه خالدنبی و شگفتی های تپه ماهور آن کمابیش آشنا هستند، گلی داغ در ضلع شرقی تر آن شگفتی پنهان دیگری است که کمتر شناخته شده است.

به منظور شرکت در همایش بزرگداشت علمای تاثیر گذار داغستانی یعنی عبدالقادیرآخوند و ابراهیم آخوند به اتفاق دوستان اهل قلم هادی خرمالی، سبحان بردی سالاری نیا، دکتر امانقلیچ شادمهر و نورقلیچ فداکار عازم گلی داغ شدیم.

می دانیم که نسل متقدم روحانیون ترکمن صحرا از برکت مدرسه دینی آنان پا گرفت و رشد چشمگیری یافت و به همین منظور اغلب امامان جمعه و مدرسان حوزه های علمیه ترکمن صحرا در این همایش شرکت داشتند و آقایان حسن یزدانی و عباس آخوند علی زاده از نوادگان این دو بزرگوار متولیان همایش بودند و حدود ۵نفرهم از داغستان از بستگان علمای داغستانی حضور داشتند.

بنده و دکتر شادمهر صحبت کردیم و شاعر قلیچی شعر خواندند. اقایان موسی جرجانی و عاشر رئوفی هم اجرای برنامه را عهده دار بودند.

علاوه بر عباس آخوند (مدیر حوزه)، امجد اخوند از قره بلاغ و فرماندار مراوه تپه سخنرانی داشتند.

پذیرایی و سلوک متولیان امر محترمانه و در خورشان میهمانان بود و در اخر به زیارت مقابر علمای عظام داغستانی رفته فاتحه خواندیم و میهمانان با نان ترکمنی بدرقه شدند.

سپس نوبت به اجابت دعوت دانشجویان سابق گرامی همراه بگ زاده و شریف قربانی رسید که با تلاش وافر موفق به اخذ مجوز بومگردی با نام ” ترکمن خان” شده و قصد داشتند با حضور اهل قلم ترکمن در محل بومگردی شگفت انگیز که داخل جنگل و آبشار قرارداشت آن را افتتاح نمایند، و چنین هم شد با آرزوی توفیق به این جوانان پر انگیزه‌ی گلی داغ.

*تیتر از اولکامیز است

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا