گزارش

استاد بشارتی فر در جیحون تاکید کرد: اندیشه های مثبت را تقویت کنیم

اتاقم را به صورت موزه فرهنگی درآوردم

پایگاه خبری اولکامیز – عبداللطیف ایزدی: پنجاه و ششمین نشست انجمن جیحون با خضور شاعران ، صاحبنظران و علاقمندان به فرهنگ و ادبیات ترکمن روز جمعه هشتم دی ماه در خانه فرهگ شهرداری گنبد برگزار شد. بخش اول سخنرانی استاد رجب محمد بشارتی فر بود و بخش دوم به شعرخوانی و  ارائه دیدگاههای ادبی حاضرین اختصاص داشت.

در ابتدا مجری نشست استاد بشارتی فر را معرفی کرد و او را در زمبنه های مختلف فرهنگی اقتصادی فردی موفق دانست.

بهروز مفیدی افزود: یکی از اقدامات جالب استاد بشارتی فر این بود که در جشن عروسی فرزندش به جمیعت حاضر کتاب اهدا کرد.

رحب محمد بشارتی فر در نشست جیحون گفت: آموزش خانواده و مهارت های زندگی بیش از پیش ضرورت پیدا می کند. در حال حاضر خانواده ها در یک جنگ اعلام نشده قرار دارند. بیشترین سنگینی بار زندگی را خانواده ها متحمل می شوند. جامعه از سیاست گذاری های های دقیق و مدیران سرآمد برخوردار نیست. بخشی از مشکلات دولت و آموزش و پرورش روی خانواده ها متمرکز شده است. امروز اگر خانواده را یک پیکان بار حساب کنید بار ۱۰ تنی را بر آن حمل می کنید که ظرفیتش را ندارد. بنابراین آموزش خانوده بیش از پیش ضرورت پیدا می کند.

وی با طرح این سئوال مهم که چگونه خانواده را در برابر مشکلات واکسینه کنیم ادامه داد: آموزش و پرورش فرسوده ما کاری از پیش نمی برد چون وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند سنگینی کار بر دوش خانواده هاست. اگر ساختار تعلیم و تربیت را به یک ساختمان تشبیه کنیم اولین معماران تعلیم و تربیت خانوده ها هستند. اگر خانواده وظایف خود را درست عمل نکند زحمات آموزش وپرورش بر باد می رود. من تمام مشکلات جامعه را با پوست و خون و استخوانم در طی ۵۰ سال درک می کنم.  باید کاری کرد هر کسی می تواند کاری بکند تا مشکلات کاهش یابد.

این کارشناس علوم تربیتی اعلام کرد: از فعالیت های فرهنگی خبر داد و گفت: کتاب هایی که منتشر کردم غالبا در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی بود. سال ۱۳۷۸ بازنشسته شدم تاکنون بالای ۳۰ هزار جلد کتاب به صورت رایگان بین علاقمندان توزیع کردم . در ۱۰ نمونه کارت کتاب چاپ کردم که رایگان در جشن ها و عروسی ها در اختیار مردم گذاشتیم. در سال ۱۳۹۴ این کارت کتابها در جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران باعث شد که گنبد مقام سوم را به دست بیاورد. این کتاب به عنوان اثر فرهنگی ادبی به ثبت رسید. امروزه بازار کتاب افسرده است مردم در تامین مایحتاج زندگی مانده اند. کتاب آموزش مهارت های زندگی  را در اختیار شما می گذارم. هر فصلش خلاصه یک کتاب است. این کتاب جای سه چهار مشاور را می گیرد.

در ادامه استاد بشارتی فر  به چند نکته دیگر اشاره کرد:

خنده جنبه درمانی دارد پس سعی کنید لبخند بر زبان داشته باشید.

زن و شوهر بلد نیستند از کلمه ببخشید استفاده کنند اگر دچا خطا و اشتبباه شویم باید جرات پوزش و غذرخواهی داشته باشیم. اگر از همدیگر عذرخواهی نکنیم آتش اختلاات بالا می رود دو کلمه ببخشید و عذر می خواهم کلمات معجزه گر هستند.

استرس مادر بیماری هاست. بکوشیم از استرس به دور باشیم.

مهارت های زندگی مجموعه ای از توانایی های انسان برای حل مشکلات است. سازگاری با محیط است رسیدن به اندیشه مثبت است. توانایی ارتباط بادیگران است.

ارتباط یک نوع مهارت است. عادت به مطالعه را در خودمان ایجاد کنیم.

در زندگی امیدوار باشیم. اندیشه های مثبت را تقویت کنیم. به خود بگوییم من می توانم. کلمه من نمی توانم را در باغچه حیاط  دفن کنید.

 خلاقیت در اثر سختکوشی به دست می آید.

 آدمی که بر شاخ غول می نشیند دیدگاهی بالاتر از خود غول دارد

با انسان های توانمند و موفق ارتباط داشته باشیم. اگر موفق تر از ما نباشد در ردیف خود ما باشد.

روحیه خود را نبازیم

مثل اهرم هایی باشیم که چیزهای سنگین تر را بلند می کند

به یاد داشته باشیم که مگسان پست اسب اصیل را از حرکت در نمی آورد.

ما اتاقمان را به صورت موزه فرهنگی درآوردیم.

در بخش نخست پس از پایان سخنرانی ، برخی از حاضرین ؛ دکتر ابراهیم کلته ، احمد طلایی ، نازمحمد یگن محمدی، امان محمد خوجملی، الیاس عاشری ، ستار قوجق نژاد ، قربان جان سحرخیز،  دیدگاه های خود را مطرح کردند.

و اما بخش دوم نشست جیحون به شعرخوانی شاعران اختصاص داشت. پولاد صوفی زاده ، محمد رضا بهلکه زاده، حکیم بهرامی و . .  اشعاری به زبان ترکمنی خواندند. نازمحمد یگن محمدی و قربان سحرخیز نوشته های ادبی خود را به زبان فارسی قرائت کردند.

مدیریت این نشست را لطیف ایزدی عضو هیئت مدیره انجمن جیحون بر عهده داشت.

www.ulkami.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا