مطالب ویژه

نیم نگاهی به انتخابات مجلس در گنبد / چه کسانی به دور دوم رفتند؟

پایگاه خبری اولکامیز – انتخابات مجلس شورای اسلامی در گنبد در طی این ۱۲ دوره  ۶ بار به دور دوم کشیده شد. این هفتمین بار است که نتیجه انتخابات در مرحله دوم مشخص می شود.  حال سئوال این است در ادوار مختلف انتخابات مجلس چه کسانی در گنبد به دور دوم راه یافتند؟ کدام کاندیداها پیروز میدان شدند؟

 در این نوشتار بصورت گذار و اجمالی نظری می اندازیم به انتخابات مجلس در گنبد.

دوره اول سال ۱۳۵۸ برگزار شد و محمد نوروزی نام خود را به عنوان اولین نماینده گنبد پس از انقلاب در تاریخ ثبت کرد. در این دوره از ترکمنها کاندیدایی حضور نداشت.

 دوره دوم سال ۱۳۶۲ برگزار شد آنامحمد غراوی یکضرب به مجلس رفت و پس از آن نتوانست این موفقیت را تکرار کند.

دوره سوم سال ۱۳۶۶ برگزار شد ضیاپور و آنامحمد غراوی به دور دوم رفتند و در نهایت غراوی نتیجه را به رقیب واگذار کرد.

دوره چهارم سال ۱۳۷۰ برگزار شد. اترک طیار و آخوند عمادی به مرحله دوم رسیدند. طیار پیروز میدان بود.

دوره پنجم سال ۱۳۷۴ برگزار شد. معمی هلاکو و عمادی به مرحله نهایی رسیدند  و در نتیجه هلاکو به مجلس رفت.

دوره ششم سال ۱۳۷۸ برگزار شد اصلاح طلبان بر عرصه قدرت بودند. فضای سیاسی نسبتا باز بود. اترک طیار و معمی هلاکو به دور دوم راه یافتند. اترک پیروز شد و به مجلس راه یافت ولی پس از دو سال نمایندگی در حادثه یاک ۴۰ به همراه سایر نمایندگان استان گلستان قندهاری، هزارجریبی، عظیم گل ، کوهساری ، صادقی ، حسینی به شهادت رسیدند. معمی هلاکو هم در آن حادثه شهید شد و به یارانش پیوست.  پس از آن انتخابات دو باره برگزار شد و فرهنگی نام آشنای گنبدی نقدی گل چشمه بالاترین رای را آورد و نماینده شد.

دوره هفتم  ۱۳۸۲ برگزار شد. حکیم گلدی زاده و محمد قلی مارامایی به دور دوم رسیدند. گلدی زاده اگر چه در مرحله اول آرای بیشتری کسب کرد ولی در دور دوم موفق نبود و بازی را به رقیبش واگذار کرد.

دوره هشتم سال ۱۳۸۶ برگزار شد. عبدالله رستگار و بایرام گلدی برمک به دور دوم راه یافتند. در نهایت رستگار به پیروزی رسید.

 دوره نهم سال ۱۳۹۰ برگزار شد. تعدد کاندیداهای ترکمن و تشتت آرا و همدلی غیر ترکمنها سبب شد تا دکتر سلیمان عباسی یکضرب به بهارستان برود.

 دوره دهم سال ۱۳۹۴ برگزار شد. قرجه طیار با شایستگی هایی که داشت منتخب گروه یاشولی ها شد و با حمایت این گروه تاثیرگذار در همان مرحله اول کار را یکسره کرد و به مجلس رفت.

 دوره یازدهم سال ۱۳۹۸ برگزار شد. امان قلیچ شادمهر که تجربه چهار دوره حضور در انتخابات را در کارنامه خود داشت این بار با اقبال عمومی مردم همراه شد و به آرزویش رسید. او کار را در دور اول تمام کرد.

دوره دوازدهم یازدهم اسفند سال ۱۴۰۲ برگزار شد  از بین نزدیک به ۱۵ کاندیدا ، قرجه طیار و حکیم آق ارکاکلی به دوره دوم راه پیدا کردند. طیار که در دور اول رای بیشتری کسب نمود این بار با عزم راسخ آمده است تا به مانند عمویش شهید اترک طیار، نماینده دو دوره ای گنبد شود. اگر قرجه به بهارستان برود از میان هفت نماینده استان گلستان پنج نفر تجربه حضور در مجلس را دارد. بنابراین وزن سیاسی مجمع نمایندگان گلستان افزایش یافته و قدرت چانه زنی آنها بیشتر می شود.

تجربه انتخابات در گنبد نشان داده است در شش دوره گذشته کاندیداهای که به مرحله دوم رسیدند آنهایی که از روش های درست تبلیغاتی استفاده کرده اند و از وزانت بیشتری برخوردار بوده اند به پیروزی رسیده اند.

در مرحله دوم انتخابات که در واقع فینال رقابت هاست آنها که سخنرانی های هیجانی داشته اند امکان کمتری برای حصول به نتیجه داشته اند.

شواهد و قرائن نشان می دهد در دور دوم انتخابات کاندیداهایی چون محمدقلی مارامایی، عبدالله رستگار، از وقار و آرامش بالایی برخوردار بودند نتیجه هم گرفتند. اما کسانی که سر و صدا زیاد داشتند و آتشین و کوبنده سخن می گفتند  و یا خدای ناکرده به تخریب روی آوردند بازی را به رقبای متین و منطقی خود واگذار کردند. مردم بهترین داور هستند و رای آنها میزان است.

گفتنی است در این نوشتار از اطلاعات انتخاباتی آقای شیرطاغان شایگان فعال انتخاباتی پیشکسوت گنبدی استفاده شد.

دایان دوگونچی

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا