اجتماعی

انحرافات اجتماعی تک علتی نیست

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی : روز شنبه که رفتیم نماز عید فطر بخوانیم روحانی اول حسابی سرگرم وعظ و نصیحت مردم بود. ضمن اینکه مردم را به پارسایی و تقوا و پاکدامنی دعوت می کرد یک مثال برای انحرافات اجتماعی مانند سرقت از صدر اسلام آورد و گفت (( در صدر اسلام یک بچه به مال مردم صدمه می زده است. یک روزی مشک آب یک بنده خدا را با چاقو سوراخ می کند و آب مشک خالی می شود. او به پیش پدر و مادر این بچه می رود و قضیه را به آنها بازگو می کند. والدین به فکر فرو می روند چرا فرزند ما چنین شده است؟ بعد از غور و اندیشه و تفکر مادر بچه می گوید بله یافتم. من هنگام بارداری این بچه از باغ انار همسایه آب و شیره یک انار را مکیدم. پس علت دزدی فرزندم لقمه حرام خودم بوده است. او از این مثال نتیجه گرفت که نتیجه نان و مال حرام یعنی همین. خودتان نان حرام بخورید فرزندانتان هم دزد می شوند)).

این مثال ساده تفهیم این موضوع برای افراد عادی و عام خیلی بد نیست و مثال خوبی است و من ام با آن مخالف نیستم. اما می خواهم بگویم تبیین معضلات اجتماعی به این سادگی که این روحانی محترم می گوید نیست. چون کودکان تا سن بلوغ هزاران چیز را می بینند و می شنوند و می خوانند. افراد فقیر و غنی و خوب و بد را نگاه می کنند و با یکدیگر مقایسه می کنند. هزاران فکر خوب و بد از  ذهن و ضمیر آنها عبور می کند.

همه اینها به رفتار کودکان اثر دارد. تعلیم و تربیت معلم و مربی و پدر و مادر و نحوه برخورد و حتی نوع نگاه آنها به روح و روان کودکان تاثیر گذار است. تعلیم و تربیت در دنیا یک علم بسیار گسترده است که ما هنوز از الفبای آن خبر نداریم. یکی از متخصصان تعلیم و تربیت می گفت (( اگر فرزند یک فرد فقیر و بدبخت و بیچاره و از همه چیز محروم در یک درس نمره هشت بگیرد باید به او جایزه داد. اگر فرزند یک فرد ثروتمند که از همه امکانات برخوردار است نمره هشت بگیرد باید او را از مدرسه اخراج کرد. یعنی موقعیت زندگی در تربیت و رفتار کودکان اینقدر مهم است)).

گاهی اوقات فرزندان افراد بسیار خوب و محترم منحرف می شوند و سر از نا کجا آباد در می آورند و گاهی فرزندان افراد بد و خلاف کار انسانهای سالم و پاکدست و نیکوکار از آب در می آیند. گاهی انسان بعد از سالها خلاف کاری بعد از دیدن یک کار نیک و خوب یکباره متحول می شود و توبه می کند به راه راست بر می گردد.

پس ((گزاره نان حلال کار تمام)) گزاره درستی نیست. نان حلال شرط لازم است اما شرط کافی نیست. منظور این است علت این که کارهای خوب و بد انسان تنها یک علت داشته باشد بسیار ضعیف است. چون علم و دانش و تجارب بشری چنین چیزی را تایید می کند/ کانال تلگرامی نویسنده

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا