سیاسی

رئیسی: سفر رئیس شورای عالی مصلحت ترکمنستان نقطه عطفی در جهت  توسعه همکاری‌های دو کشور است

پایگاه خبری اولکامیز – رئیس جمهور گفت: براساس تعبیر حکیمانه رهبر انقلاب که فرمودند رابطه ما با ترکمنستان نه یک رابطه همسایگی بلکه رابطه‌ای خویشاوندی است، تصمیمات ما نیز بر اساس همین رابطه خویشاوندی دنبال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، مقامات ایران و ترکمنستان در حضور رئیس جمهور و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان ۵ سند همکاری میان دو کشور به امضا رساندند.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور،  پس از امضای چندین تفاهم‌نامه بین مقامات ایران و ترکمنستان که دقایقی پیش در مجموعه سعد‌آباد تهران صورت گرفت،‌  ضمن خوش‌آمد گویی مجدد به رئیس شورای مصحلت عالی خلق ترکمنستان و هیئت همراه برای سفر به ایران،‌ طی سخنانی اظهار داشت:‌  امضای اسناد میان مقامات دو کشور ایران و ترکمنستان جلوه‌ای از اراده دو کشور برای توسعه روابط سیاسی، فرهنگی اقتصادی و تمدنی میان دو کشور است. 

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه ما روابط بسیار خوبی با کشور دوست و برادر ترکمنستان داریم اما سطح این روابط را کافی نمی‌دانیم، افزود: وجود مرز مشترک میان دو کشور فرصتی برای توسعه همکاری‌های مرزی محسوب می‌شود. 

رئیسی خاطرنشان کرد: ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها دارند و ما مصمم به توسعه همکاری سوآپ گازی هستیم. البته این مسیر در اولین سفر من به ترکمنستان هموار شد که امکان توسعه این موضوع نیز وجود دارد. 

رئیس جمهور  گفت: حوزه بعدی همکاری بین دو کشور که در مذاکرات تصمیم گیری شد توسعه روابط در حوزه آب و برق است که این موضوع حتما در جهت منافع دو ملت و سایر کشورهای منطقه خواهد بود. 

وی  با اشاره به توسعه همکاری های ترانزیتی بین ایران و ترکمنستان عنوان کرد: بعد از فروکش کردن ویروس کرونا همکاری خوبی بین دو کشور در حوزه تسهیل حمل و نقل شکل گرفت و با پیگیری های انجام شده و دستوراتی که در کشور ترکمنستان صادر شد گمرکات دو کشور امروز به شکل شبانه روزی ترخیص کالاها را دنبال می‌کنند. البته اسنادی که امروز نیز در این رابطه بین گمرکات دو کشور امضا شد، می‌تواند همکاری‌ها در این حوزه بین دو کشور را تسریع کند. 

رئیسی یادآور شد: صدور خدمات فنی مهندسی از دیگر حوزه‌های همکاری میان دو کشور است که انشاالله بعد از این سفر افزایش خواهد یافت. 

وی افزود: از حوزه های دیگر همکاری بین دو کشور حوزه کشاورزی است که در همین راستا در دو سال اخیر همکاری‌ها نیز رشد قابل توجهی داشته است. علاوه بر این همکاری های دو جانبه دو کشور در سازمان های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از تصمیماتی بود که در جلسات دوجانبه مطرح شد و تمایل داریم این همکاری‌ها را تداوم دهیم. 

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نگاه آقای بردی محمد که بارها تکرار کرده که سیاست جمهوری اسلامی در منطقه را در جهت صلح و ثبات منطقه می داند قابل تقدیر است. 

رئیسی گفت: ما در حوزه فرهنگی و تمدنی نیز گفتگوهایی را داشتیم که قرار شد در این حوزه نیز گام‌هایی برداشته شود که می‌تواند تامین کننده نگاه هر دو کشور در جهت ارتقای سطح فرهنگی به ویژه برای جوانان دو کشور باشد. 

وی در پایان عنوان کرد: یقین دارم که تشریف فرمایی آقای بردی محمد نقطه عطفی در جهت  توسعه همکاری‌های دو کشور و دو ملت ایران و ترکمنستان خواهد بود و براساس  این تعبیر حکیمانه رهبر انقلاب که فرمودند رابطه ما با ترکمنستان نه یک رابطه همسایگی بلکه رابطه‌ای خویشاوندی است، تصمیمات ما نیز بر اساس همین رابطه خویشاوندی دنبال خواهد شد.

قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان نیز در این نشست با قدردانی از دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سفرش به تهران، رابطه دو کشور را دوستانه، برادرانه و مبتنی بر اشتراکات تمدنی دانست و بر تلاش برای تحکیم و توسعه آن تاکید کرد.

بردی محمداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر آبادانی و صلح جهانی دانست و با تاکید بر حمایت قاطع ترکمنستان از این رویکرد مثبت، از ایران بابت حمایت از استقلال رای و سیاست بی‌طرفی ترکمنستان تشکر و قدردانی کرد.

رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان در ادامه به توافقات صورت گرفته برای همکاری دو کشور در مسائل اقتصادی، تجاری و انرژی، به ویژه در بخش گاز و برق، حمل و نقل و ارتباطات از طریق خطوط جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، کشاورزی، محیط زیست و مسائل فرهنگی اشاره و ابراز امیداواری کرد اسناد امضا شده باعث تحرک بخشیدن بیشتر به همکاری ایران و ترکمنستان و گسترش مناسبات فیمابین شود.

بردی محمداف همچنین از مساعدت دولت جمهوری اسلامی ایران در ایجاد فرصت برای شهروندان ترکمنستان برای بازدید از آرامگاه شاعر نامدار و متفکر مشهور ترکمن در شهرستان ترکمن صحرا تشکر و قدردانی کرد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا