سیاسی

روح الله کلانتری مسئول سازمان معلمان گلستان: اصلاح طلبی ،راه نجات کشور

پایگاه خبری اولکامیز – حوادث چهار ماه اخیر و اعتراضات مردمی و تلاش برای پیگیری مطالبات و خواسته های قانونی مردم یک حقیقت را برای مسئولان مشخص کرد که راه عبور از بحران های فعلی اصلاحات ساختاری است.اصلاح طلبان بارها و در مواقع گوناگون به این امر هشدار داده بودند، اما گوش شنوایی نبود تا صدای ملت را بشنوند.
اصول مهم اصلاح طلبان برای عبور از بحران ها:

۱-اسلام و قانون اساسی:
ما اصلاح طلبان دلسوز نظام، انقلاب، مردم و مدافع قانون اساسی هستیم. از نگاه ما، مهمترین نشانه مسلمانی راستین، تطبیق گفتار و رفتار یکسان است.ما به اسلام ناب و نواندیش معتقد بوده، به مردم وفادار و در خدمت به آنان احساس مسئولیت می کنیم. ما همه تلاش خود را انجام می دهیم تا فقر و نداری ر ا از جامعه بزداییم. ما معتقدیم که قانون اساسی میراث گرانسنگی و پایه بنیادین و سند مهمی است که رییس دولت باید به آن متعهد باشد. تاکید ما بر تحقق اصول قانون اساسی به ویژه اصول ۳,۶،۷،۱۵،۱۹،۲۰،۴۳و۴۴ است که باید مورد توجه دولت باشد. بسیاری از گرفتاریهای ما به عدم تحقق این اصول برمی گردد.

۲-آزادی:
انسان موجودی انتخابگر است،آزادانه و آگاهانه انتخاب می کند. آزادی مقدمه ضروری. انتخاب و تحقق زندگی سعادتمندانه است. حرمت، کرامت و پاسداشت انسان،حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی است، که جامعه را اعتلا می دهد و حفظ می کند. تامین آزادی های مصرح درقانون اساسی را از رهبران و زمامداران طلب می کنیم و تلاش می کنیم تا از آزادی های قانونی مردمی دفاع نماییم.

۳- دفاع از استقلال و هویت ملی:
ما به این که ایرانی هستیم، افتخار می کنیم. مهمترین خواسته و آرمان تاریخ معاصر ایران دستیابی به استقلال مبتنی بر هویت ملی است. ایرانی همواره تلاش کرده که خداجو،عاشق خوبی ها و حافظ میراث سرزمینی خود باشد.هویت ملی امروز ما با اعتماد به این هویت بالنده، تکیه بر ارزش های انقلاب در فضایی سالم، تساهل و تسامح در درون و تعامل سازنده و مدارای مشفقانه در بیرون، سامان گرفته است.ما همه اقوام و مذاهب را حول هویت مشترک ایرانی معنا می کنیم. ما همواره از سرزمین مادری مان در هر شرایط دفاع کرده و با ظلم و ستم همواره در ستیزیم.ما ایران را برای همه ایرانیان طلب می کنیم و به دولتمردان توصیه می کنیم که برای پاسداری از هویت ملی و دفاع از حقوق همه انسان ها تلاش نمایند. ما از همه دلاورمردانی که در دفاع جانانه از هجوم دشمن به مرزهای کشورمان تلاش کردند قدردانی نموده و بر پاسداری رهبران و زمامداران جامعه از آن حماسه ها و ایثارگری ها تاکید داریم.

۴- جمهوری اسلامی:
ما جمهوری اسلامی را اینگونه درک می کنیم، که در آن هیچ مسئول و زمامداری قدرت خود را فراتر ازنظارت مردم نمی داند و نمی سازد، و مشروعیت هر رهبر و زمامداری بر رضایت مردم استوار است.جمهوری اسلامی تبلور نظام امت و امامت در حیات معاصر بشر است.صاحبان اصلی این نظام مردمند که درخواست دارندتا انتخاب آزاد،کا رآمدی و پاسخگویی و نقد پذیری حکومت ازطریق عقلانیت جمعی پیگیری شود. در جمهوری اسلامی جایی برای نظارت استصوابی ورد صلاحیت های غیر قانونی وجود ندارد. باید قانون انتخابات با شفافیت و در جهت تحقق خواسته مردم تصویب و زمینه برگزاری یک انتخابات آزاد، عادلانه، قانونی و رقابتی در کشور ایجاد شود.

۵- حاکمیت عدالت:
احساس شکوفایی،امنیت،آرامش و رفاه اجتماعی از مقدمات واجب زندگی با عزت و نیک زیستن است. غیبت این احساس در میان مردم نشانه شکاف در آمد فقیر و غنی، نابرابری،فساد، ناکارآمدی، نبود شایسته سالاری در مناصب قدرت،تبعیض میان زن و مرد و اقوام مختلف و خلاصه، نشانه بی عدالتی در نظام اجتماعی است. ما خواهان تحول در این زمینه ها هستیم. دسترسی برابر و برخورداری عادلانه و قانون مند همه آحاد جامعه، از مواهب اجتماعی، به ویژه امکان دستیابی به شغل،مسکن، تصدی مناصب دولتی بر اساس شایستگی،امکانات رفاهی در حد معقول، پشتیبانی از آسیب دیدگان اجتماعی، امنیت قضایی،حقوق شهروندی،احترام به هویت های گوناگون فرهنگی، دینی،قومی و شکوفایی اندیشه، اخلاق،علم و فناوری، مصادیقی از تامین عدالت اجتماعی است. ما معتقدیم تحقق شعار زن، زندگی و آزادی میتواند در ایجاد عدالت موثر باشد.این حقیقت که زنان هم مانند مردان باید دارای حقوق مساوی در جامعه باشند. این مطالبات با استقرار نظام های پاسخگو و قانونمند دولت به ملت محقق می شود. دولت انقلابی، ولایی و مدعی عدالت، باید برنامه های خود را در این زمینه، هر چه سریعتر اعلام کند.

۶- معیشت و رفاه:

تامین نیازهای اولیه یعنی داشتن شغل، خوراک ،پوشاک،بهداشت و درمان،مسکن و آموزش و پرورش دغدغه همه مردم است.امروز اساس ترین نیاز جامعه پایه ریزی اقتصاد نیرومند ملی و تامین اشتغال برای همه و بازسازی نظام تامین اجتماعی است که زیر بنای معیشت و رفاه محسوب می شود. ترمیم آسیب های وارد شده به جامعه به خصوص به زنان و جوانان در حوادث اخیر از ضرورت های اساسی حاکمان و زمامداران جامعه است.

۷- امنیت زمینه ساز آرامش مردم:
امنیت دولت برخواسته از امنیت مردم است.امروز تهدید اصلی کاهش مشارکت مردم درسر نوشت خویش است. نا امنی در ساحت خصوصی و خانه، احساس ناامنی معلم در مدرسه، دانشجو و استاد در دانشگاه و فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی درعرصه عمومی امری جدی است. احساس امنیت یعنی اعتقاد به تنوع،یعنی حضور صداها و دیدگاه های مختلف، و امکان تعامل با دیگران، حتی مخالفان در یک فضای اجتماعی قانون مند. چنین درکی از امنیت تضمین کننده شکوفایی عقل و به ویژه خرد جمعی، آزادی و انتخابگری، شنیدن صدای مردم و پاسخگویی دولت در مقابل مردم است.برای ایجاد امنیت باید آزادی اندیشه، بیان و پس از بیان در جامعه گسترش یابد، دفاع از حریم خصوصی افراد، گسترش مکارم اخلاقی و جلوگیری از بد اخلاقی و خشونت ،حذف فرهنگ خودی و غیر خودی،مشارکت مردم در همه عرصه ها و توجه به رای و نظر مردم میتواند امنیت و آرامش را در جامعه ایجاد نماید. دولتمردان باید در این زمینه تلاش مضاعف نمایند.

۸- تنوع و تکثر مذاهب و اقوام:
از میان همه اصول و ارزش های بیان شده در قانون اساسی، اصل پذیرش تنوع و تکثر اقوام و مذاهب در قانون اساسی، به روشنی بیان شده است.این نگاه و سرمایه در حقیقت یکی از اصلی ترین پایه های هویت فرهنگی و بستربالندگی است. بهره مندی از این ظرفیت در شرایط فعلی کشور، نیازمند تحولی اجتماعی در نگرش دولت و حاکمیت، اصلاح ساختارها و قوانین فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.دولت انقلابی و ولایی لازم است بر اساس تقسیم منابع مادی واجتماعی به مناطق مختلف و به ویژه در نواحی مرزی ایران از نیروهای توانمند گروه های مختلف اجتماعی و سیاسی و قومی در مناصب ومسئولیت ها مطابق با شایستگی های آنان اقدام نماید. این افراد و اقوام به حق متوقع حضور توانمندتر و پرنشاط تری هم تراز سایر ایرانیان هستند. مابرای وحدت و اتحاد جامعه نیازمندداشتن ایرانی پیشرفته، و جامعه ای یکپارچه در عین کثرت و تنوع هستیم.

۹- دفاع از حقوق و کرامت انسان:
تحقق مردم سالاری از اساسی ترین دغدغه های جوانان و زنان، همه مردم و فعالان سیاسی اجتماعی است.عناصر بنیادین گفتمان مردم سالاری، نیازمند قوانین و مقررات و زیر بنای اجتماعی عدالت محور می باشد که تنها با مشارکت گسترده و آزادانه مردم، خرد جمعی و قانون مداری، نقد مشفقانه و نظارت عمومی و مستقیم جامعه بر مردم و پاسخگویی نظام ممکن می شود.دولت باید از کرامت و حرمت انسان برای پیشرفت کشور استفاده کند.دولت بایدبا نهایت کارآمدی،دقت و سلامت و تحت نظارت مستقیم مردم زمینه بهرمندی و توانمندسازی آحاد جامعه را فراهم نماید.بنابر این تحقق مطالبات اساسی مردم یعنی، آزادی، عدالت، استقلال و هویت ملی، و به بیان دیگر همان جمهوری اسلامی و ایران پیشرفته نیازمند سامان یابی مجدد و تحولی اجتماعی است.لازمه آن اصلاح در نگرش ها و روش ها، و تنظیم مجدد روابط دولت و مردم، تقویت نهادهای مدنی، احزاب و تشکل ها و اصلاح نظام های برنامه ریزی، قانون گذاری و قضایی برای کارآمدی و پاسخگویی بیشتر می باشد.

۱۰- نظارت عمومی،ضامن سلامت دولت و شکوفایی جامعه:
هر جامعه ای که به پیشرفت، تحول و کارآیی می اندیشد ضروری است تا سازو کارهایی را به استخدام در آورد.جریان نقد مشفقانه بیانگر سازوکاری است که ارزیابی و بازبینی مستمر آحاد سازمان یافته جامعه را فراهم می کند،حیات جمعی آنرا پاس می دارد، احساس مسئو لیت در یکایک افراد را نسبت به جامعه زنده نگه می دارد، دولت و مردم را پاسخگو و پاسخ جو می سازد.نقد مشفقانه رویکردی اخلاقی و عقلانی دارد، یعنی دلسوزانه است نه ستیزه جویانه،مستند به شواهد و مدارک است نه بی پایه، مزین به دلیل و منطق است نه آلوده به جدل و هیاهو.دولت میتواند و باید این باور مشترک میان همه مردم را جدی تلقی کرده و با اجرایی کردن آن شاهد تحول در نظام مدیریتی خود باشد.

۱۱- توسعه انسانی، محور پیشر فت ایران:
ایران پیشرفته انسان های دانا و توانمند می خواهد.در قانون اساسی ما مضامین مربوط به توسعه انسانی بارها بیان شده اند ، آینده پردازی برای ایران، با حفظ و اعتلای سرمایه های انسانی ممکن می شود و این امر نیازمند توجه به این اصل محوری یعنی توسعه انسانی است.توجه ویژه به امر آموزش و پرورش،دانشگاه ها، سلامت آموزش های فنی و حرفه ای و پالایش جامعه از تباهی و اعتیاد و ناهنجاری های اجتماعی از مهمترین مواردی است که دولت باید در انجام آنها تلاش مضاعف نماید.

۱۲- تحول در نگاه به زنان و دختران:
حوادث چهار ماهه اخیر نشان داد که حاکمیت در طول سال های پس از انقلاب نسبت به حقوق زنان و دختران این سرزمین توجه ویژه ای نداشته است.تحول در نگاه به زنان و دختران در ایران پیشرفته باعث خواهد شد تا زنان و دختران ما از انزوای نسبی خارج شده و متناسب با مردان در فعالیت های اجتماعی حضور موثری داشته باشند. با توجه به رویکرد کنونی جامعه نسبت به مشارکت زنان در فضای اجتماعی، لزوم ایجاد تحول در نگرش مدیریتی کشور نسبت به بهره مندی نظام از قابلیت های زنان در توسعه کشور لازم و ضروری است.رفع تبعیض جنسیتی برای مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی را جدی بگیریدباید تلاش نمایید تا زن ایرانی در آینده صاحب آزادی، کرامت، امنیت و عدالت، در تراز اسلامی بوده و در جامعه ایرانی با روحیه ای شاداب در تمام عرصه های پیشرفت ایران مشارکت فعال نماید.
در چنین فضایی مردم برای نیک زیستن، امید و انگیزه سرشاری خواهند داشت.امید است رهبران و زمامداران جامعه برای تحقق این موارد اهتمام جدی داشته باشند تا شاهد رشد و پیشرفت و توسعه همه جانبه و پایدار کشور باشیم. انشا ء ا…

منبع – نشریه آفتاب گلستان

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا