تورکمن صحرا

گفتگوی اولکامیز با حاجی محمد نظری معلم قدیمی روستای شغال تپه + تصاویر

پای صحبت شخصیتی که معلمم بود

پایگاه خبری اولکامیز – عبدالرضا نظری، خبرنگار: به احترام و درخواست یکی از مخاطبین باسواد و صاحب نظر سایت اولکامیز برای تهیه گزارش یا مصاحبه با معلم و فرهنگی بازنشسته حاجی محمد نظری را داشته باشم به احترام مخاطبین خودمان جهت دیدار و گفتگو با این معلم باتجربه به روستای آزاد تپه ( شغال تپه – شاغال دفه ) رفتم و او را در منزلش ملاقات نمودم و با این معلم قدیمی و پخته گفتگویی انجام دادیم.

استاد حاجی محمد نظری جزو اولین معلمان بومی ترکمن در روستای شغال تپه می باشد حاجی محمد نظری فرزند متولد اول فروردین سال ۱۳۳۰ فرزند حاج خدر ساکن روستای ازادتپه ( شغال تپه – شاغال دفه ) است.

به گفته او دوران تحصیلی مقطع دبستانی خودش را در روستای قره بلاغ نزد نیاز گلدی کمالی( یکی از بنیانگذاران علم دانش در منطقه ) میگذراند.  سپس برای ادامه تحصیل شهرستان اق فلا در مدرسه ای بیژن این شهرستان ثبت نام و وسپس برای ادامه تحصیل وبرای اخذ مدرک دیپلم در مدرسه ایرانشهر گرگان ثبت نام و در سال۱۳۵۳ موفق به اخذ دیپلم در آن مدرسه میشود.

 حاجی محمد حاجی نظری گفت : پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۵۴ جهت انجام خدمت وظیفه سربازی اعزام و در یک پادگان اموزشی به عنوان سپاه دانش آن زمان به مدت ۶ ماه مشقول شدم و بعد از این مدت به شهرستان خودمان به اق قلا انتقال و در روستای خیوه لی و روستای کوزه لی هرکدام به مدت یکسال جمعا دو سال دراین دو روستا به عنوان معلم تدریس نمودم‌.

وی افزود: قبل از انقلاب در روستاهای منطقه اق قلا مدرسه بسیار کم بود و اولین مدرسه در سال ۱۳۴۱ در روستایمان تاسیس شده بود تا سال ۱۳۵۸ در این مدرسه مشغول شدم‌ و در سال ۱۳۵۷ با پیروزی انقلاب اسلامی و برجبده شدن نظام سلطنت پادشاهی با همکاری ریش سفیدان و بزرگان روستا برای تاسیس مدرسه مقطع راهنمایی دراین روستا را به جد پیگیر شدیم و سرانجام به برکت نظام‌ جمهوری اسلامی در ۱۲ مهر سال ۱۳۵۹ مدرسه راهنمایی تاسیس و بهره برداری رسید.

حاجی مدیر اظهار داشت: در این مدرسه به عنوان مدیر مدرسه خدمت نمودم تا اینکه با اغاز جنگ تحمیلی جهت دفاع از خاک وانقلاب اسلامی به اتفاق ۲۸ نفر معلم های بومی ( ترکمن ) از شهرستان اق قلا و روستاهای عطا اباد / اودک دوجی، قره داغلی، چن سولی ، صحنه سفلی و شور حیات – دلیجه جزو اولین گروه داوطلب اعزامی از منطقه اق قلا به جبهه و منطقه جنگی عازم شدیم‌ و به مدت ۶ ماه در مناطق مختلف جنگی گیلان غرب جهت دفاع از میهن اسلامی انجام وظیفه نمودیم.

‌ سپس درسال ۱۳۶۰ به روستا برگشتم ودر همان سال در مدرسه راهنمایی( دولت محمد آزادی سابق) و شهید اصغری فعلی و تا سال ۱۳۷۲ دراین مدرسه به عنوان مدیر انجام وظیفه نمودم‌.

این معلم بازنشسته  تاکید کرد: بعد از انقلاب تعداد معلم و دانش اموزان زیاد شد بطوریکه در مدرسه راهنمایی روستای خودمان که تازه تاسیس شده بود و من به عنوان مدیر مدرسه راهنمایی شده بودم ۲۲۰ نفر دانش اموز مشغول به تحصیل بودند که اکنون بسیاری از ان دانش اموزان خودم به در مراکز دانشگاهی نظامی پزشکی و یا در مراکز دانشگاهی به عنوان اساتید مشغول به کار هستند و یا بازنشسته شده اند.

حاجی محمد نظری ، تعدادی از شاگردان خود را برایم نام میبرد که دکتر محمد نظری، دکتر عبدالحکیم نظری ، دکتر تاج بردی نظری ، دکتر صادق محمد نظری ، مهندس محمد نظری قریش ، حاجی گلدی نظری کارمتد صداسیما،  سرهنگ عباس روایی ، سرهنگ حسین حسینی ، سرهنگ غلام غلامی و ابراهیم نیکجو و هم چنین محمد مراد آخوند نظری یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قره بلاغ از جمله کسانی هستند که شاگردان و دانش اموزان این حقیر بودند.

وی میگوید بعد از انفلاب با اضافه شدن دو معلم دیگر در روستا به نام های معلم مرحوم تاج محمد نظری ( طویجان ) و اق محمد نظری ( اقمد ) این دو نفر در روند توسعه مدرسه کمک شایانی نمودند و همیشه برای توسعه روستا و مدارس یار و یاور من بودند.

حاجی محمد حاجی در پایان این گفتگو گفت سرانجام بعداز چند دهه فعالیت و انجام خدمت در مدارس در دوم مهرماه ۱۳۸۴ به درجه بازنشستگی نایل آمدم و اکنون ۷۲ سال سن دارم و از کم سویی چشم و درد زانو و ناراحتی از ناحیه قلب مشکل دارم.

گفتنی است نگارنده نیز یکی از شاگردان این معلم بازنشسته می باشم که علاوه بر هم‌ محلی بودن در یک روستا این حقیر شاهد بسیاری از فعالیت های حاج محمد نظری این بازنشسته فرهنگی در روستای ازادتپه ) شغال تپه ) را به یاد دارم‌.

www.ulkamiz.r


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. حاجى محمد نظرى که عاشقانه خدمت کرد

    او عاشق کارش یعنى اموزش دانش اموزان بود و تنها نیرویی که میتواند خدمت شبانه روزى را در فردى ایجاد کند ، عشق به ان کار است.
    حاجى محمد در طى خدمت خود ، تعهد بسیار بالایی نسبت به انجام وظایف محوله داشت و همیشه فراتر از وظیفه خود ، انرژى مصرف میکرد.
    براى درک تلاشهاى حاجى محمد نظرى ، باید شرایط ان برهه از زمان را در نظر گرفت که امکانات بسیار محدود و … بود و تنها تلاش زیاد بعضى از افراد متعهد ، میتوانست کارها را پیش ببرد.
    حاجى محمد عزیز همسن هاى من شاهد تلاشهاى عاشقانه و بى توقع و بى ادعاى شما بودیم و شما بیشتر از وظایف خود براى ارتقا اموزش روستا زحمت کشیدید. شما دین خود را ادا نمودید.
    سلامتى شما ارزوى همه کسانى از است که برایشان زحمت کشیدید.

  2. استاد عاشق،مهربان وپرتلاش.
    مصاحبه باایشان مایه خرسندی این حقیر شد .ازحق باریتعالی طول عمر باعزت وصحت وسلامتی را خواستارم.

  3. با سلام.
    ترسیم و تبیین زحمات معلم زحمتکش و مدیر با درایت حاج محمد نظری کاری است دشوار.
    نوشتن درباره حدود ۵۰ سال زحمت عاشقانه یک معلم شیفته کار خود ،برای من سخت هست.
    حاج محمد نظری با همکاری دیگر فرهنگیان نظیر مرحوم طویجان نظری، معلم آق محمد نظری، فرهنگی آخوند نظری و ریش سفیدان و معتمدین و جوانان فرآیند آموزش فرزندان روستاهای آزاد تپه، کوزلی، عاشوربای را هدایت کردند تا از اسارت دیو بیسوادی و جهل بیرون آیند.
    برای حاجی مدیر و سایر فرهنگیان خادم روستاهای آزاد تپه، کوزلی، عاشوربای آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
    دکتر محمد نظری ۱۴۰۲,۷,۲۰

  4. سلام به عوامل اجرایی پایگاه خبری اولکامیز ، و آقای عبدالرضا نظری خبرنگار آن ، گفتگو با فرهنگی ومعلم بازنشسته روستایمان آقای حاجی محمد نظری را خواندم بنده یک سال در مدرسه تحت مدیریت ایشان به عنوان آموزگار کلاس پنجم ابتدایی تدریس نمودم وحدود ده سال در مدرسه شیفت مخالف همکار او بودم در آن سالها از تجارب واطلاعات ایشان استفاده نمودم او را الگوی شایسته ای برای خودم می دانستم زیرا او یک معلم و مدیر موفق و با اخلاص و تلاشگر بود در زمینه آموزشی و عمرانی وخدماتی انسانی موفق بود با خواندن متن گفتگو خاطرات سالهای همکاری با ایشان را برایم دو بارهزنده کرد از خداوند عمر طولانی و با عزت و خوشی برایش می خواهم .

  5. باسلام خدمت دوستان عزیز؟قبل از هرچیزی زحمات برادر بزرگوار آقا رضا نظری.قابل تقدیر و ستایش هستش؟شناسایی و به تصویر کشاندن.انسانهایی؟که برای جامعه و فرزندانمان زحمات زیادی؟کشیدن؟و هرگز آنهارا ازیادنبریم ؟معلم و مدیر بزرگواری همچون؟حاجی محمد نظری(دام العمره) یکی از همین انسانهای تلاشگر وزحمتکش؟ هستش؟که درسال۱۳۶۰در اوج جنگ ایران عراق جانباز شیمیایی شده وازناحیه قلب و ریه رنج میبرن؟؟ولی یکبار هم گلایه نکرده؟و بفکر مادیات نبودن؟چون بی ادعا هستش؟ضمنا زحمات ایشان بود؟که این حقیرهم معلم؟وخدمتگذار مردم؟هستیم؟حاج اقا قدردان تلاش های شما هستم همیشه سالموتندرست باشید؟درود سپاس

  6. بسیار عالی..
    مطالعه مصاحبه با اساتید نامدار و خوشنام روستای ازادتپه برایم بسیار مسرت بخشه…یادآور روزهای خوب و خاطرات شیرین مدرسه شهید بزی با مدیریت جناب آنه محمد توکلی عزیز…خدا نگهدارش باشد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا