گزارش

گزارش اولکامیز از نشست انجمن ادبی جیحون + تصویر

پایگاه خبری اولکامیز – اولین نشست عمومی انجمن جیحون در سال جدید با حضور گرم شاعران، نویسندگان و علاقمندان به فرهنگ و ادبیات ترکمن در دفتر نماینده گنبدکاووس برگزار گردید.

مدیریت این نشست فرهنگی ادبی را فرهاد قاضی بر عهده داشت.

وی با اشاره به تعطیلی ۳ ماهه جلسات جیحون گفت: آخرین جلسه جیحون ۲۰ اسفند سال گذشته بود، در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ مراسم اختتامیه اولین جشنواره شعر نورمحمد عندلیب را با همکاری و همراهی گروه ادبی آق بولوت برگزار کردیم که با استقبال شاعران و مشتاقان فرهنگ و ادبیات همراه گردید.

نائب رئیس انجمن جیحون افزود: امسال نیز ۲۱ اردیبهشت ماه به اتفاق انجمن میراث و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبد آغازگر همایش مختومقلی فراغی در ترکمن صحرا بودیم که با شور وشوق هر چه تمامتر برگزار گردید و نظر علاقمندان را به خود معطوف ساخت.

وی در باره هفته نکوداشت مختومقلی فراغی که اخیرا به پایان رسیده است گفت: امسال به مناسبت ۲۸۹ مین سالروز تولد مختومقلی فراغی مراسم بزرگداشت علاوه بر کمیش دپه، بندر ترکمن ، آق قلا، گنبد، کلاله، بجنورد، حاجی قوشان و آق توقای برگزار گردید در تهران، مینودشت، روستای بدراق نوری از توابع علی آباد ، شهر نوبنیاد تاتار علیا، قزلجه آق امام  و دورالوم نیز مراسم مختومقلی بر پا گردید که با توجه به تعدد مراسم ها زمان برگزاری هفته مختومقلی به دو هفته افزایش یافت.

قاضی در پایان سخنانش این سئوال را مطرح کرد: چرا حکومت ترک سلجوقی ترکمن، زبان ترکی را در ایران به رسمیت نبخشیدند؟

بهروز مفیدی کارشناس ارشد تاریخ و عضو هیئت موسس جیحون در پاسخ به این سئوال گفت: در طول تاریخ سلجوقیان با شکوه ترین امپراتوری اسلامی را به ریاست طغرل بیک تشکیل داده اند از سیحون در مشرق تا مدیترانه قسمت هایی از روم و اعراب(یمن)…گسترش یافت از سوی خلیفه عباسی القائم بالله بعنوان امپراتوری قدرتمند تایید گردید، طغرل سیاست خاصی در اداره سرزمین هایش داشت از جمله احترام به زبان، فرهنگ و دین آنان(آزاد بودند)، دیکتاتور نبوده وزیران و مشاوران لایق را از میانشان چه عرب، ترک، رومی یا پارس انتخاب میکرده تا سرزمین ها را از هر بعد بهتر اداره، و به عدالت رفتار  و رضایت آنان را جلب نمود و امپراتوری سلجوقی اینگونه به قلب ها حکومت کرده و با شکوه گردیده است.

لطیف ایزدی نیز در این نشست، اردیبهشت را ماه شعر و ادبیات دانست و گفت در این ماه توجه مشتاقان به شعر و ادبیات بیشتر از ماههای دیگر است و این در رشد و اعتلای فرهنگ و ادبیات ترکمنی تاثیر گذار می باشد.

عضو دیگر هیئت موسس انجمن جیحون، مختومقلی فراغی را شاعری هویت ساز دانست و استقبال حماسی و گسترده مردم ترکمن از مراسم نکوداشت شاعر به ویژه در آق توقای را بیانگر زنده بودن فرهنگ و ادبیات این قوم اعلام کرد.

مدیر مسئول مجله ترکمن دیار در فرازی از سخنانش مجموعه اشعار ساوچی اثر ستار سوقی، سویجک بولسانگ از نازمحمد پقه و گوزلک سروده آنه محمد ساده را به عنوان سه  اثر برتر شعر و ادبیات ترکمن در دوران پس از انقلاب اسلامی دانست.

وی در ادامه بخشی از شعر پرمحتوای آنه محمد ساده به نام « آزادینگ اوغلی » را قرائت کرد.

در این جلسه میهمانی از گرگان حضور داشت. خانم چوگان که یکی از مشتاقان فرهنگ و ادبیات ترکمن در مرکز استان می باشد به همراه دختر خردسالش نادیا در جلسه جیحون حضور یافت. آندیا دو شعر ترکمنی و فارسی را به زیبایی دکلمه کرد و مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

همچنین برخی از فعالین اجتماعی غیر ترکمن گنبدی شکور زیرک و عباس مهدی زاده نیز در این نشست حضور داشتند.

نشست جیحون با شعرخوانی تنی چند از شاعران، حاجی مراد آق، عبدالملک خرمالی، دانیال قزلجایی و صابری حال و هوای دیگری به خود پیدا کرد. علاوه بر این برخی از مشتاقان شعر و ادبیات ترکمن همچون امان محمد خوجملی و شیرمحمدلی نیز اشعاری از نازمحمد پقه و کریم قربان نفس زمزمه کردند.

پایان بخش برنامه قرائت شعر کودکانه توسط نور نیاز آق و قصه خوانی اش بود.  این شاعر گنبدی یک نمونه از کتابش را به آندیا چوگان اهدا کرد.

WWWW.ULKAMIZ.IR


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا