یادداشت

نقش انسان سازی معلم‎

پایگاه خبری اولکامیز – عظیم قرنجیک*: بایستی تمام قد بایستیم به احترام آموزگاران، معلمان، دبیران و استادانی که در گوش ما خواندند و یاد دادند که،” کلید حل مشکلات ما، در لابلای حروف الفبا نهفته است.”  چرا که آنان بودند با قیام و مبارزات آموزشی خود، سیمای غبارآلود بیسوادی و چهره رقّت بار نومیدی و جهل را از دامن جامعه زدودند، و به ما آموختند که قلم به دست گیریم و با این قلم، سینه بی سوادی و جهل و خرافه را نشانه رویم.
آموزگاران و معلمان بودند که دست های نحیف کودکانه مان را با قلم مأنوس نمودند، و با این قلم و حروف معجز ه آسا ، ما را روانه میدان سختِ نبرد با جهل و نادانی گسیل داشتند، تا که زندگی ما میوه و معنایی داشته باشد. 
به فرموده حضرت علی (رض )؛ “مَن عَلمَنی حَرفَا فَقَد صَیِّرنی عَبداً
“،(کسی که کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خود ساخته است).
البته که به حق، مقام معلم قابل تکریم و ستایش است، مع الاسف در زمانه حاضر، جایگاه آنان در شرایطی نیست که درخور منزلت آنان بوده و به قول معروف؛ “در خور تلاششان، قدر ببینند و در صدر نشـینند. “
ما عادت کرده ایم مرتب و به خصوص در روز معلم و هفته گرامی داشـت مقام معلم این عبارت را تکرار کنیم که: ” معلمی شـغل انبیاسـت…” اما  کمتر به این فکر کـرده ایم و عملاً در جستجوی را هکارها، فرآیندها و ساز و کارهایی بوده ایم که عنصر فرهیخته و ارزشمندی چون معلمان سخت کوش و دردمند و وظیفه شناس، از لحاظ اعتبار اجتماعی درعالی ترین مراتب ممکن و از جایگاه اجتماعی برتـر در نزد همگان برخوردار باشند و فارغ از تعارفات مرسوم و معمول، کاری کنیم که معلم، دغدغه معیشت و سودای گذران زندگی نداشـته، در هزار توی دغدغه های مختلف مادی تمام هَمّ و غم و همّت و تلاش خود را مصروف بالا بردن توان علمی و پرتو افشــانی دانش و تربیت نســـل متعهد و متخصص برای جامعه نمایند.
” آیا نباید به مقام والا و اهمیت جایگاه ارزشمند معلم و نقش بی بدیل او در تربیت نسل فرهیخته و کار آزموده بیشتر و دقیق تر بیندیشیم و در صدد ارتقای جایگا ه معنوی واعتباری، و ارتقای ســطح زندگی او برآییم و رفاه و آسایش معیشتی، و آسودگی و آرامش فکری او را فراهم سازیم؟
تلاش در جهت ایجاد آرامش و آسایش معلم از آ ن جا اهمیت دارد که در دنیای امروز تکیه همه جوامع بیش و پیش بر سرمایه انسانی است و جوامعی که از سرمایه و نیروی انسانی کارآمدتر و مولدتری از لحاظ دانش و توانایـی فکـری بـرخوردارند در مسـیر توسعه و ترقی، بهتر، مطمئن تر و سریع تر گام برمی دارند و این سرمایه انسانی و نیروی فکری را که لازمه دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار است، معلم پرورش می دهد.
در واقع  معلمان ، کودکان و نوجوانان را به مثابه انسان و نیروی انسانی خام، با ترکیبـی از هنـر و تجـربه و علم و فداکاری و ایثار خود به تدریج تبدیل به نیرویی کارآمد و تحول آفرین  می سازند؛ به این ترتیب اگر بگوئیم، معلم انسان ساز و تاریخ ساز است سخنی به گزاف نگفته ایم.
قشر فرهیخته و کم توقع و دلسوز و وظیفه شناس معلم همیشـه نشـان داده که با رسالت و مسـئولیت تاریخی و نقش اساسی انسـان سازی خود آشناست، پس حال که چنین است ، متولیان امر هرچه بر روی این قشر زحمت کش سرمایه گذاری و هزینه کنند، پسـندیده است، چرا که، نتیجه نهایی آن تربیت نسلی کار آزموده و فرهیخته و توانمند در آینده نزدیک است که پشــتوانه و سرمایه ارزشمند تحول و توسعه کشــور خواهند بود.”
” معلم چون فروغی جاودانی است
وجودش هدیه بخش زندگانی است
چو او می پرورد گل های دانش
به باغ علم، کارش باغبانی است
گرامی باد روزش تا جهان هست
که کار تربیت کاری جهانی است.”
* عضو تحریریه سایت اولکامیز
www.ulkamiz.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا