یادداشت

نوشته های یک فرهنگی بازنشسته ( ۲ )

از فرهنگ قومی غافل نباشیم

پایگاه خبری اولکامیز – آنه محمد حاجی مارامایی:  بارها دیده ام که برخی از ما ترکمن ها سریع و بدون ذره ای تفکر به فرهنگ های دیگر علاقه مند می شویم. علت ابن امر چیست؟ آیا در فرهنگ خودمان ضعفی وجود دارد؟

صد البته و با جرأت می توانم بگویم فرهنگ ما ترکمن ها نه تنها دست کمی از سایر فرهنگ ها ندارد بلکه در خیلی از موارد برتر از سایر فرهنگ می باشد. پس علت و دلیل گرایش برخی یاز مردم ترکمن بخصوص جوانان و نوجوانان به فرهنگ هایی چون: کریسمس، والنتاین، ژانویه، پوشیدن مانتو و شال، سگ گردانی، دوران نامزدی ، برگزاری مراسم روز مادر ، روز پدر ، سیزده  بدر ، شب یلدا، عید نوروز و….که در میان فرهنگ ایرانیان فارس و یا مسیحیت رواج و رسمیت دارد چیست؟ چه چیزی در این فرهنگ ها مایه افتخار بوده که از فرهنگ خودمان گریزان هستیم ؟

بنده نمی گویم به این فرهنگ ها ارزش و اهمیت قائل نشوید. چون هر فرهنگی برای خودشان با ارزش است. اما ما نباید فرهنگ خودمان را فراموش کنیم.

این مطالب را نه بخاطر تعصب به فرهنگ خودمان بلکه بخاطر گریز برخی از ترکمن ها از فرهنگ خود می نویسم. گرچه جوانان ما زیاد هم مقصر نیستند چون برخی از تصمیم گیران و تصمیم سازان ما اگر گزاف نگویم دوستدار بی هویت کردن اقوام دیگر از فرهنگ خودشان است برای این ادعایم دلایل ذیل را عرض می کنم:

دلیل اول – نبودن کلاس ها و برنامه ها آموزشی فرهنگ اقوام در مدارس و دانشگاههاست‌ 

دلیل دوم – نداشتن برنامه های فرهنگی در تلویزیون و رادیو که مبلغ فرهنگ اقوام باشد.

دلیل سوم – بخاطر نبود اینچنین برنامه ها اثرگذاری کانال ها و برنامه های سایر فرهنگ هاست و دلایل دیگر که کارشناسان و آگاهان فرهنگ قومیت ها بهتر می دانند.

خلاصه اصل کلام و مطلب من نگرانی مردم دیارم  و مردم سایر مناطق از بی هویت شدن است. دغدغه من این است که مردم اقوامی چون قوم ترکمن از فرهنگ اصیل خودشان بیگانه نباشند چرا که بی هویتی قومیت ها در کل برای تثبیت و اقتدار کشورمان مضر می باشد .

اگر مسئولان به این امور بی توجه باشند همه اقوام ایرانی منجمله قوم پارس هم به فرهنگ خودشان بیگانه خواهند شد چون آنها هم تحت تاثیر فرهنگ های دیگر مثل فرهنگ ادیان دیگر قرار گرفته اند. پس بهتر آن است که حاکمان با استفاده از نظرات کارشناسان برنامه های مناسب در حفظ فرهنگ اقوام پایه ریزی نمایند.

به امید آن روز

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا