گزارش

نوید حل مشکل کم‌آبی در گلستان با اهتمام ویژه دولت

پایگاه خبری اولکامیز – مشکلات کمبود منابع آب و تهیه و توزیع آب آشامیدنی در گلستان سالهاست اهالی این استان ۲ میلیون نفری را رنج می دهد، موضوعی که حل یا کاهش دغدغه‌های آن در میان مدت به عنوان یکی اولویت‌های ویژه ای که در دستور کار مدیریت استان قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا ، چند سالی است که پدیده کم آبی و بی آبی در گلستان منحصر به روستاهای دور افتاده مرزی نیست و همه شهرستان های استان از جمله اهالی شهر ۴۰۰ هزار نفری گرگان نیز با آن دست به گریبان هستند.

هر چند وجود آبشارهای متعدد و جنگل های سرسبز  پذیرش مقوله کم آبی و خشک کامی اهالی این استان را نزد غیر گلستانی ها سخت کرده است اما حقیقت آن است که مدتهاست که قطع و کمبود آب آشامیدنی مهمان دایمی فصول گرم و حتی پاییزی گرگان شده است و ساعت های قطع آب در مرکز استان بر گلایه های شهروندان افزوده است.

این مشکلات در تابستان امسال اعتراض بخشی از اهالی گرگان را بهمراه داشت و تعدادی از شهروندان ضمن گلایه از ساعات زیاد قطع آب از روند اجرای  ناعادلانه سهمیه بندی و قطع آب گلایه مند بودند.

گلایه مردمی و ضرورت توجه بیشتر در این خصوص سبب شد تا استاندار گلستان در یکی از نخستین جلسات کاری خود جلسه ای در استانداری گلستان تشکیل دهد و موضوع کم آبی در استان و مشکلات آب آشامیدنی گرگان و سایر نقاط استان را بررسی همه جانبه داشته باشد، اقدامی که به اعتقاد کارشناسان نویدبخش است.

حل مشکل کم‌آبی گلستان اولویت ویژه استاندار دولت جهادی سیزدهم

لزوم اصلاح شبکه توزیع آب و اقدامات کوتاه مدت

استاندار گلستان در دیدار با مدیرعامل آب منطقه ای و آب و فاضلاب گلستان گفت: گرچه اجرای برنامه های بلندمدت در حوزه آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما توجه به اقدامات و مداخلات کوتاه مدت و میان مدت در این حوزه به کاهش فشار بر مردم منجر می شود.

علی محمد زنگانه افزود: یکی از اقداماتی که می تواند هزینه و اثربخشی حوزه آب را  ارتقا دهد، اصلاح شبکه هاست.

به گفته وی استفاده از هیات های اندیشه ورز می تواند در ارائه راهکارهای کاربردی در مدیریت آب موثر باشد.

زنگانه اضافه کرد: جلسات هم فکری در حوزه مدیریت آبی استان به یقین به راهکارهایی منجر می شود که بتوانیم تا حصول نتیجه طرح های بلندمدت، از مشکلات مردم بکاهد.

هدر رفت ۱۷ درصد آب 

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب گلستان در خصوص کمبود آب آشامیدنی و مشکلات آن اظهارداشت: روزانه بیش از ۱۴۴ میلیون لیتر آب آشامیدنی در گرگان توزیع می شود که حدود ۱۴ تا ۱۷ درصد در شبکه انتقال هدر رفت داریم.

داوود احمدی نصرآبادی افزود یکی از موضوعات موثر بر کم آبی مشکلات موجود در شبکه انتقال آب آشامیدنی است و اگر هدر رفت آن را مدیریت و به حداقل برسانیم بخشی از دغدغه ها برطرف می شود.

برای اصلاح هر کیلومتر شبکه آب ۱۵ میلیارد ریال نیاز است

وی تصریح کرد : اصلاح و بهسازی هر کیلومتر شبکه توزیع آب به حدود ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد در حالی‌که مجموع اعتبار آب و فاضلاب گلستان در این بخش فقط هشت میلیارد ریال است.

وی توضیح داد: برغم اینکه همه به اهمیت این موضوع اذعان دارند اما اعتبار در این سرفصل داده نمی‌شود و امیدواریم در بودجه ۱۴۰۱ توجه اساسی به آن شود.

معاون شرکت آبفای گلستان ادامه داد: کل درآمد این شرکت در سال گذشته، ۱۰۴ میلیارد تومان بود در حالی که برای بازسازی شهر گرگان ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

احمدی نصرآبادی هر چند شبکه توزیع آّب آشامیدنی گرگان با وجود فرسودگی از توان مطلوبی برای هدایت آب برخوردار است اما باید برای رسیدن به بهره وری حداکثری اصلاح و مرمت شبکه با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد : گرگان در اوج مصرف مشترکان به هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد که در برخی روزها  تابستان کمبود آب به ۷۰۰ لیتر بر ثانیه می رسید.

فرسودگی ۱۰۱۸ کیلومتر شبکه آب حوزه شهری

به گفته وی در حوزه شهری هزار و ۱۸ کیلومتر شبکه فرسوده آب در استان داریم که نیاز به اصلاح و بازسازی دارند.

احمدی نصرآبادی افزود: مشکل اساسی که باید مسئولان آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند این است که بودجه‌ی کافی  برای هدر رفت آب در شبکه‌های فرسوده زیرزمینی پیش بینی نمی شود تا شبکه فرسود اصلاح شود.

حل مشکل کم‌آبی گلستان اولویت ویژه استاندار دولت جهادی سیزدهم

وی بیان کرد: از مجموع  ۳۵ هزار حلقه چاه آب در گلستان فقط ۶۰۰ حلقه مختص آب آشامیدنی است و بقیه در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و به زبان ساده تر آن که منابع آبی در اختیار ما بسیار اندک است.

به گفته وی برنامه ریزی برای اجرای هر سریعتر واحدهای آب شیرین کن از جمله مباحثی است که برای حل مشکل کم آبی استان اثر بخش و مفید است.

احمدی نصرآبادی ادامه داد : در کنار یافتن منابع آبی جدید یافتن راهکاری برای کاهش هدر رفت آب در شبکه هم باید به طور جدی در دستور کار قرار داشته باشد.

مردم نباید دغدغه آب داشته باشد  

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت : شایسته نیست که سال آینده مردم ما دوباره دغدغه آب و برق داشته باشند و باید از هم اکنون در این زمینه چاره جویی کرد.

غلامرضا منتظری اضافه کرد: در برخی از قسمت‌ها، مشکل قطعی‌ها ضعف مدیریت بوده و درست است که بارش‌ها کم است ولی باید از قبل مسئولان به فکر این مساله بودند تا غافلگیر نمی‌شدیم.

وی با بیان اینکه مشکلات در سطح ملی پیگیری شد، خاطرنشان کرد: گام‌هایی برای احداث سد میرداماد برداشته شده و برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است.

شیرین سازی آب دریا راهکار دیگر حل مشکل

منتظری اضافه کرد: شیرین سازی آب دریا و استفاده بهینه از پساب‌ها از دیگر راهکارهاست زیرا تکیه بر استفاده از آب سفره‌های زیرزمینی و چاه‌ها در بلندمدت به مصلحت استان نیست و مقاومت خاک را کاهش داده و زمین را دچار فرونشست خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان معتقد است: راهکار بلندمدت تامین آب آشامیدنی در استان استفاده از آب دریا و راهکار میان مدت استفاده از آب سدهاست.

سیدمحسن حسینی اظهارداشت: در افق درازمدت سال ۱۴۲۵ راهکار اساسی تامین آب آشامیدنی در استان، استفاده از آب دریا برای مصارف آشامیدنی و بخش صنعت است.

حل مشکل کم‌آبی گلستان اولویت ویژه استاندار دولت جهادی سیزدهم

مجوز شیرین‌سازی آب دریا در وزارت نیرو نهایی شد

وی بیان کرد: در بخش درازمدت به این نتیجه رسیدیم که راهکار اساسی تامین آب آشامیدنی گلستان استفاده از شیرین سازی آب دریا به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب است که با پیگیری های انجام شده، مجوز شیرین سازی در وزارت نیرو نهایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: راهبرد میان مدت حل مشکل کم آبی گلستان استفاده از آب سدهاست که در راستای آن استفاده از چهار طرح سد میرداماد ، سد قره چای، افزایش تخصیص آشامیدنی سد نرماب و استفاده از تخصیص ۱۰ میلیون متر مکعبی سد گلورد (مازندران) برای تامین آب گلستان موردنظر است.

به گزارش ایرنا، اهالی استان گلستان امیدوارند در سال پیش رو مشکلات و کمبودهای بخش آب آشامیدنی در استان و البته گرگان به حداقل ممکن برسد.

اهتمام استاندار جهادی گلستان  در بررسی موضوع و تاکید بر اصلاح نقص های فنی شبکه و اصلاح و مرمت شبکه توزیع بیانگر آن است که مدیران دولت مردمی سیزدهم  علاوه بر اینکه پروژه های کلانی همچون واحدهای آب شیرین کن و یا بهره برداری از سد نرمآب چهل چای و یا  احداث سد میرداماد را پیگیری می کنند برای رفع این معضل اساسی در کوتاه مدت هم دغدغه دارند.

با این توصیف پیگیری و دستور علی محمد زنگانه استاندار جدید گلستان برای برآورد هزینه های ترمیم و اصلاح شبکه های آب آشامیدنی بیانگر بخشی از راهبردهای مدیران برای سال آینده است.

استان ۲ میلیون نفری گلستان ۱۴ شهرستان دارد، اقتصاد اصلی این اهالی بر پایه کشاورزی است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا