گزارش

گزارش سفر دوم رئیسی به گلستان از نگاه ایرنا

پایگاه خبری اولکامیز – پاییز ۱۴۰۲ برای گلستانی‌ها با میزبانی از رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت همراه با افتتاح ده‌ها طرح عمرانی و زیرساختی به پایان رسید تا زمستان ساکنان دیار استرآباد با طعم و گرمای خدمت‌رسانی دولت سیزدهم آغاز شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان گلستان در آخرین روز پاییز و نخستین روز زمستان سال ۱۴۰۲ ساعات متفاوتی را تجربه کرد. حضور رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت در این استان برای انجام دومین سفر رییس‌ دولت سیزدهم با بهره‌برداری از طرح‌های مهم زیرساختی و گره‌گشایی از طرح‌های در حال ساخت همراه بود و سبب شد گلستانی‌ها طعم توزیع عادلانه خدمات، اعتبارات و زیرساخت‌ها را بیشتر بچشند.

رییس‌جمهور صبح روز پنجشنبه ۳۰ آذر برای دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور اول و افتتاح پروژه‌های کلان، متوسط و کوچک، از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان با استقبال آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان، علی‌محمد زنگانه استاندار و نمایندگان این استان در مجلس وارد گلستان شد.

افتتاح لایروبی کانال ارتباطی دریا و خلیج گرگان، افتتاح طرح ملی فیبر نوری در همه شهرها، افتتاح متمرکز پروژه‌های آب، برق و فاضلاب از جمله بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب گنبدکاووس پس از ۳۰ سال، بهره‌برداری از سه هزار و ۶۷۵ واحد مسکن شهری و روستایی، واگذاری هزار و ۵۰۰ قطعه زمین به روستاییان، صدور هفت هزار فقره سند مالکیت از جمله برنامه‌های دومین سفر استانی رییس جمهور در گلستان بود.

آغاز به‌کار رسمی منطقه آزاد «اینچه‌برون»، شروع مجدد عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان پس از ۱۸ سال، بهره‌برداری از طرح زهکشی در ۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی حوزه قره‌سو و افتتاح متمرکز طرح‌های حوزه حمل و نقل و توسعه راه‌ها هم از دیگر برنامه‌های سفر ۲ روزه آیت‌الله رییسی در گلستان به شمار می‌آمد.

رییسی در فرودگاه گرگان: دولت سیزدهم نهضت حل مساله را دنبال می‌کند

رییس‌جمهور در بدو ورود به گلستان در فرودگاه گرگان مقابل دوربین خبرنگاران قرار گرفت و با بیان این‌که دولت سیزدهم برای رشد کشور و رفع کاستی‌ها و مشکلات، نهضت حل مساله را دنبال می‌کند اظهار کرد: در دور نخست سفر به نیازهای فوری و ضروری استان واقف شدیم و دوستان و همکاران با همکاری مردم پیگیر شدند تا مسائل را دنبال کنیم. نکته مهم شناخت مساله و حل مساله است، این مهم رویکرد اساسی و مورد نظر دولت سیزدهم است.

وی افزود: باید مساله را شناخت و راهکارهای حل مساله را یافت و مساله را حل کرد. برای چاله‌ها باید چاره کرد. بنای ما این نیست که از کنار مسائل بگذریم. بنای ما این است که با کمک مردم و نخبگان مساله را بشناسیم و حل کنیم.

رئیسی تصریح کرد: خوشبختانه طرح‌های این استان در دور نخست در حوزه های اقتصادی، عمرانی و آبرسانی قابل توجه بود. با تلاشی که مسئولان و همه دلسوزان گلستان انجام دادند امیدواریم بتوانیم گزارش خوبی را برای مردم استان داشته باشیم.

بازدید از آشوراده

رییس‌جمهور پس از ورود به استان بلافاصله عازم جزیره آشوراده شد تا پیگیر دستور صادر شده در نخستین سفر هیات دولت به گلستان برای احیای خلیج گرگان و اجرای طرح طبیعت‌گردی جزیره آشوراده شود.

رییسی در این بازدید به همراه شماری از اعضای دولت و مسوولان گلستان وارد جزیره آشوراده شد و از محل اجرای پروژه طرح طبیعت‌گردی این جزیره بازدید کرد و طرح علاج‌بخشی خلیج گرگان و لایروبی کانال ارتباطی دریا و خلیج (آشوراده) اسکله بندرترکمن که با پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا شده را به بهره‌برداری رساند.

طرح جامع علاج‌بخشی خلیج گرگان شامل هفت پروژه‌ آبخیزداری و آبخوانداری به ارزش ۷۵ میلیارد ریال، زهکشی زمین‌های کشاورزی در ۲ هزار هکتار از عرصه حوزه قره‌سو به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال و لایروبی رودخانه‌های حوزه قره‌سو به طول ۴۵ کیلومتر به ارزش ۱۲۵ میلیارد ریال است.

رییسی درباره خلیج گرگان و جزیره آشوراده گفت: نباید اجازه دهیم خلیج گرگان خشک شده و به تهدیدی برای منطقه تبدیل شود. این خلیج یک فرصت برای منطقه است و باید آن را حفظ کرد. شکرگذاری خدا بابت این نعمت، بهره‌مندی درست از آن است. خوشبختانه شاهد هستیم که لایروبی خلیج گرگان با تلاش عزیزان به شکل مناسبی صورت گرفت و این تهدید برطرف شد و خلیج گرگان دوباره به فرصتی برای منطقه و کشور تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: جزیره آشوراده برای مردم منطقه و کشور یک فرصت است اما سال‌ها رها شده بود. هم مردم روستا رنج می‌بردند و هم مردم بندرترکمن ناراحت بودند. خوشبختانه امروز احیا شده و می‌توان آن‌جا اشتغال ایجاد کرد.

حضور در جمع مردم

رییسی پس از بازدید از جزیره آشوراده و دیدار با ساکنان این منطقه، راهی گرگان شد و در میان استقبال پرشور مردمی که از سراسر استان به گرگان آمده بودند به مصلی شهر رفت.

رییسی در جمع مردم گرگان هم به ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی گلستان اشاره کرد و هم از تلاش دولت برای افزایش سطح رفاه و فسادستیزی و فسادناپذیری مجموعه دولت سیزدهم سخن گفت.

رییس دولت سیزدهم در مصلی گرگان با بیان این‌که انسجام و وحدت مردم گلستان با همزیستی اقوام متعدد مانند سنی، ترک، شیعه، بلوچ، مازندرانی، سیستانی و… مثال زدنی است تاکید کرد که دولت سیزدهم به هیچ وجه فساد را بر نمی تابد و کوچک‌ترین رابطه ناسالم اداری در این دولت قابل پذیرش نیست.

آیت‌الله رییسی ایمان مردم، نیروهای مسلح قدرتمند و پیشرفت کشور در علم و فناوری با وجود تهدیدهای دشمنان را از مؤلفه‌های قدرت نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: در دهه نخست می‌خواستند نظام تشکیل نشود، در دهه دوم می‌خواستند نظام تثبیت نشود، در دهه سوم می‌خواستند نظام گسترش نیابد و رشد نکند و امروز هم می‌خواهند نظام پیشرفت نداشته باشد، اما هرگز نتوانستند چون مردم ما می‌خواهند ایران در همه ابعاد و حوزه‌ها پیشرفت داشته باشد. می‌توانیم بگوییم ایران، ایرانِ پیشرفته و فناور است. آگاهان جهان ببینند چگونه مردم با اراده و جوانان ما کار می‌کنند و پیشرفت دارند.

بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی، برق‌رسانی و فاضلاب

برنامه بعدی رییس‌جمهور در روز نخست سفر گلستان حضور در مراسم بهره‌برداری از ۲۹ طرح‌ آبرسانی، برق‌رسانی و فاضلاب استان گلستان در گنبدکاووس بود. رییسی در این مراسم تاکید کرد که دولت سیزدهم مصمم است تا طرح‌های نیمه‌تمام کشور را به سرانجام برساند.

وی افزود: پیش از هر چیز، نهضت به سامان رساندن طرح‌های نیمه‌تمام برای ما بسیار مهم است و کارهایی وجود دارد که می‌توان زودتر آن‌ها را به پایان رساند. ۲۹ طرحی که در گلستان بهره‌برداری ‌شد اعم از برق‌رسانی، آبرسانی و فاضلاب بسیار مهم است. میزان مبلغی که در این مورد هزینه شد ۵۹ هزار میلیارد ریال است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: طرح فاضلاب گنبد که اکنون به بهره‌برداری رسید مربوط به ۳۰ سال پیش است. یعنی ۳۰ سال پیش آغاز شد و می‌توانست در زمان کوتاه‌تری اجرا شود، اما اجرا نشد. طرح زهکشی بسیار مهم است و باید ادامه یابد تا تنش‌های آبی گلستان با تکمیل این طرح حل شود. ۲ سد مهمی که وزیر نیرو به آن‌ها اشاره کرد نیز باید تمام شود. حل مشکل آب کلاله طبق زمان‌بندی قرار بود دیرتر تکمیل شود، اما برنامه‌ریزی شد تا زودتر به بهره‌برداری برسد.

رییسی بر ضرورت مدیریت مصرف نیز تاکید کرد و گفت: همان‌طور که مدیریت تولید داریم باید مدیریت مصرف نیز داشته باشیم. اگر مدیریت مصرف نداشته باشیم نمی‌توانیم نیازهای بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی را تامین کنیم.

اهدای جهیزیه به ۵۰۰ نوعروس و تحویل ۳۲۱ مسکن مددجویان

آیت‌الله رییسی در این سفر که با شب یلدا مقارن شد نگاهی هم به تهیه جهیزیه برای نوعروسانی از خانواده‌های کم‌بضاعت گلستان داشت و با دست پر وارد این استان شد. معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری خبر داد که در جریان سفر رییس جمهور به گلستان تهیه جهیزیه رایگان برای خانواده‌های کم برخوردار به ویژه مددجویان کمیته امداد نیز انجام شد.

به گفته محسن منصوری در دور دوم سفر رییس‌جمهور به گلستان ۵۰۰ سری جهیزیه به نوعروسان زیرپوشش کمیته امداد استان گلستان اهدا شد. همچنین کار ساخت ۳۲۱ واحد مسکونی ویژه مددجویان کمیته امداد گلستان به پایان رسیده است که در این سفر به صاحبانش تحویل داده می‌شود.

دیدار با علما، خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان

رییس دولت سیزدهم در ادامه سفرش به گنبدکاووس رفت و دیداری با علما، خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان گلستان نیز داشت.

آیت‌الله رییسی در این دیدار اعلام کرد که دولت ارتباط با نخبگان را به عنوان سرمایه حفظ می‌کند و این مقوله را توسعه خواهد داد.

وی افزود: باید زمینه رشد و توسعه ظرفیت‌های انسانی در شهرها و روستاها با تلاش بیشتر ایجاد شود. به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی روستا، شاهد مهاجرت روستاییان هستیم و باید اقتصاد روستاها فعال شود و با ایجاد کشاورزی دانش پایه، با یک کشت، چند برابر گذشته محصول برداشت شود. در زمان حاضر خرید تضمینی گندم از ۴.۵ نیم میلیون به ۱۱ میلیون تن رسیده است.

نشست با فعالان اقتصادی گلستان

برنامه بعدی رییس‌جمهور دیدار با فعالان اقتصادی و مسئولان استان گلستان بود که شامگاه پنجشنبه برگزار شد. رییسی در این دیدار پس از ارائه گزارشی از آخرین وضعیت توسعه و زیرساخت‌های استان توسط استاندار و نماینده ولی فقیه، به تشریح اقدامات و اولویت‌ها و چشم‌اندازهای دولت سیزدهم برای توسعه استان‌ها پرداخت و گفت: مسئولیت سنگینی به عهده داریم و کشور هم دارای ظرفیت‌هایی است؛ این استان هم ظرفیت‌های بسیاری دارد. شما مسئولان محاسبه کنید و ببینید به میزان امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی فعالیت دارید؟ اگر می‌شود کیفیت و بهره‌وری را افزایش داد، این کار را انجام دهید. این‌که امروز می‌بینیم کارهای زیادی در استان انجام شده قابل قدردانی است، همه این کارها به دست مسئولان گلستان انجام شد. اما استان ظرفیت زیادی دارد و باید شکوفا شود.

وی افزود: باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم. یعنی ببینیم حل کدام مساله به حل مسائل دیگر کمک می‌کند. اگر شغل ایجاد کنیم بهتر است یا کاری کنیم که رضایت موقت بیاورد؟ باید به دنبال حل مساله برویم. رشد تولید می‌تواند اساس قضیه باشد. همه تلاش دولت و مجلس در بودجه‌ریزی باید تحقق همین هدف باشد.

رییس دولت سیزدهم تصریح کرد: در حاشیه‌ها امکان توسعه نیست. در دولت بنا داریم به هیچ عنوان گرفتار حاشیه‌ها نشویم. زمینه برای رفتن به سمت حاشیه خیلی زیاد است. همیشه هم دولت‌ها و مسئولان گرفتار برخی حاشیه‌ها شدند و وقت کشور گرفته شد. این بحث‌ها به درازا می‌کشد و ثمره‌ای هم ندارد.

یلدا با سربازان وطن

رییس‌جمهور پس از انجام برنامه‌های رسمی و بازدید از طرح‌های مختلف و دیدار با مسئولان و نخبگان استان در روز پنجشنبه، تصمیم گرفت شب یلدا را در یکی از پادگان‌های ارتش و در کنار سربازان بگذراند.

آیت‌الله رییسی با حضور در خوابگاه سربازان با آن‌ها به گفت‌گویی صمیمانه پرداخت و جویای وضعیت رفاهی، خدمت و درخواست‌های آنان شد.

در این شب‌نشینی یلدایی رییس‌جمهور که بازتاب گسترده‌ای هم در فضای مجازی و رسانه‌ها داشت، سربازان نیز از مشکلات خود گفتند، خاطره تعریف کردند، حافظ‌خوانی کردند و با شعر و آواز محلی یلدا را همراه با رییس‌جمهور جشن گرفتند.

افتتاح طرح ملی فیبررسانی؛ گلستانِ اینترنتِ ایران

برنامه‌های روز دوم سفر رییس‌جمهور به گلستان با حضور در پارک علم و فناوری گرگان و مراسم بهره‌برداری از طرح ملی فیبررسانی به منازل، کسب و کارها و مدارس این استان آغاز شد.

آیت‌الله رییسی در این مراسم گفت: اکنون شاهد بهره‌برداری از یکی از زیرساخت‌های مهم ارتباطی و اطلاعاتی و فناوری در این استان هستیم. از همه دست‌اندرکاران، وزارت ارتباطات اداره کل مرتبط، متخصصان و پیمانکاران صمیمانه تشکر می‌کنم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه فیبرنوری زیرساخت مهم هوشمندسازی است، گفت: شاید برای خیلی‌ها باورکردنی نبود که توسعه ارتباطات، اطلاعات و فناوری به نحوی باشد که تمام زندگی امروز انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و همه زوایای زندگی بر این بستر قرار داده شود. سرعت کار در وزارت ارتباطات خیلی خوب است، هزار و ۳۰۰ کیلومتر در گلستان حفاری شد تا طرح فیبرنوری در این استان پوشش داده شود. کار بزرگی انجام شد تا شهر و روستاها دارای فیبر نوری شد.

وی افزود: معرفی گلستان به‌عنوان اولین استان برخوردار از پوشش کامل شبکه ملی فیبرنوری خبر خوبی است. امروز زیرساخت اینترنتی فیبرنوری در همه شهرها و روستاها قابل بهره‌برداری است و امیدواریم این اقدام در استان ‌های دیگر نیز با قوت ادامه یابد.

نخستین رییس‌جمهور مهمان مراوه‌تپه‌ای‌ها

رییس‌جمهور سپس عازم مراوه‌تپه شد. شهری در نقطه صفر مرزی با کشور ترکمنستان که برای نخستین بار عالی‌ترین مقام اجرایی کشور مهمان آن شد. مردم مراوه‌تپه استقبال پرشور و کم‌نظیری را از رییس‌جمهور رقم زدند. تا جایی که در بدو ورود آیت‌الله رییسی به این شهر، رییس‌جمهور تصمیم گرفت برای پاسخ به احساسات و احترام مردم این شهرستان از خودرو پیاده شود و همراه با سیل جمعیت به مصلی شهر برود.

آیت‌الله رییسی در جمع مردم مراوه‌تپه اظهار کرد: اولویت دولت رفع مشکلات اقتصادی و افزایش رفاه مردم است. هویت دینی و ملی، یک سرمایه‌ بزرگ برای مردم ایران است و باید حفظ شود. باید تلاش کنیم این فرهنگ همچنان اصیل باقی بماند و مورد هجوم و آسیب قرار نگیرد. هدف دشمن و غربی‌ها، حمله به فرهنگ‌ها و خرده‌ فرهنگ‌هاست. شما مردم اخلاق‌مداری هستید که این اخلاق کریمانه را از پیامبر مهربانی‌ها داریم و آموخته دین ما است. این اخلاق پایه روابط انسانی و پیوند اقوام، مذاهب و گویش‌های مختلف است.

وی اظهار کرد: خوشحالم که امروز در جمع باصفا و اجتماع عظیم مردم خونگرم و وفادار به انقلاب اسلامی در شهر مراوه‌تپه هستم. برای من و همکارانم فرصتی است که در جمع مردم با محبت و باصفای این خطه هستیم. صمیمانه از استقبال گرم مردم عزیز قدردانی و تشکر می‌کنم.

رییس‌جمهور در این دیدار اعلام کرد که اعتبارات قابل توجهی برای آبرسانی به روستاهای شهرستان، ایجاد زیرساخت‌های ورزشی، ایمن‌سازی راه‌ها و جابه‌جایی ۶ روستای بالادست سد چایلی در نظر گرفته شده است.

رییسی آینده کشور را روشن و نورانی توصیف کرد و گفت: با پشتیبانی شما مردم عزیز بسیاری از مشکلات رفع شده و گام‌های بلندی در جهت رشد برداشته شده است. بعد از این هم کشور ما در حال رشد و پیشرفت خواهد بود. آینده بسیار روشن و نورانی است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور در دور دوم سفرهای استانی به گلستان برای دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور اول و افتتاح پروژه‌های کلان، متوسط و کوچک، صبح روز پنجشنبه از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان وارد گلستان شد.

طبق اعلام استاندار گلستان، در دور نخست سفر رییس جمهور به گلستان بیشترین مصوبات در بین استان‌های کشور برای استان گلستان اختصاص یافت.

افتتاح لایروبی کانال ارتباطی دریا و خلیج گرگان، افتتاح متمرکز پروژه‌های آب، برق و فاضلاب از جمله بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب گنبدکاووس پس از ۳۰ سال، شروع مجدد عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان پس از ۱۸ سال، از جمله برنامه‌های روز اول سفر استانی رییس جمهور در گلستان بود.

شماری از وزیران و معاونان رییس جمهور، آیت الله رییسی را در این سفر ۲ روزه همراهی کردند.

*تیتر از اولکامیز است

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا