گزارش

نشست سی و هشتم جیحون + تصاویر

پایگاه خبری اولکامیز – عبداللطیف ایزدی: سی و هشتمین نشست فرهنگی ادبی انجمن جیحون جمعه  ۲۱ بهمن با حضور گرم شاعران نویسندگان و علاقمندان به فرهنگ و ادبیات ترکمن برگزار شد.   

سبحان سالاری نیا فعال فرهنگ و ادبیات ترکمن در خراسان رضوی میهمان ویژه جیحون بود. این فعال تربت جامی در ابتدا پیام سفیر ترکمنستان را ابلاغ نمود و سپس در باره امیر عالی شیر نوایی سخن گفت.

سالاری نیا اظهار داشت: امیر علیشیر نوایی در ادبیات ترکمن تاثیرگذار بود. به طوری که مختومقلی فراغی آرزو می کند نامش چون او باقی بماند. وی در پایان سخنانش شعری از نوایی قرائت کرد.

الناز نفس پور شعری در مورد زلزله ترکیه به زبان انگلیسی قرائت کرد که نظر همگان را جلب نمود وی قبل از خوانش شعر انگلیسی ترجمه فارسی آن را بیان کرد. این بانوی هنرمند در پایان نشست چند قطعه موسیقی اجرا کرد.

حکیم بهرامی هنرمند و شاعر پیشکسوت گنبدی چند شعر به زبان های فارسی – ترکمنی و ترکی استانبولی قرائت کرد.  وی از حاضرین سئوالی مطرح کرد و آن این بود: چگونه می توان شعر خوب سرود؟ شعر خوب چه ویژگی هایی دارد؟ چرا امروزه اشعار ماندگار کمتر هستند؟

عاشورمحمد رئوفی که با دست پر به نشست جیحون آمده بود شعری به مناسبت زلزله ترکیه و سوریه قرائت کرد.

امان محمد خوجملی فعال سیاسی رسانه ای که به فرهنگ و ادبیات هم علاقه زیادی دارد بخشی از قسمت های داستان منظوم و منثور گور اوغلی را به زیبایی اجرا کرد.

آنادردی کریمی نویسنده و عضو هیئت تحریریه ترکمن دیار در مورد ضرورت کوتاه سرایی صحبت کرد و از شاعران خواست که از بلندسرایی پرهیز کنند و اشعار کوتاه بسرایند .

در این نشست که حدود سه ساعت به طول کشید شاعران جبارقلی مارامایی ، امان محمد بازیار ، بای محمد چندری ، حکیم قزلجه و سخی بخشنده اشعاری دلکش قرائت کردند. قربان جان  سحرخیر هم دلنوشته  خود به مناسبت روز پدر را زمزمه کرد.

در بخش دیگری از نشست جیحون، دکتر حمید نظری ، دکتر ابراهیم کلته، عبدی نور بهلکه زاده ، خوجه دردی قوجقی، آنا محمد بیات ، منصور قریشی ، طاها قلیچ زاده سخن گفتند.

در ادامه فرهاد قاضی عضو هیئت موسس جیحون که مدیریت این نشست را بر عهده داشت از طرف جیحون هدیه ای به سبحان سالاری نیا تقدیم کرد. وی از حضور پربار حاضرین تشکر کرد و گفت اینگونه نشست های در شکوفایی و بالندگی فرهنگ  و ادبیات تاثیر مثبت دارد.  

قاضی اظهار داشت: سیاست جیحون بر مبنای تعامل و ارتباط با تشکل هاست. بنابراین انجمن جیحون با همه تشکل ها و انجمن های ترکمن صحرا ارتباط نزدیک و صمیمانه دارد و از ارتباط با آنها استقبال می کند.

مجری نشست سی و هشتم جیحون  لطیف ایزدی بود.  این نشست در خانه فرهنگ شهرداری برگزار شد. از خبرنگاران وهاب سارلی مدیر ترکمن تی وی حضور فعالانه ای داشت.

عکس از فرهاد قاضی

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا