گفتگو

گفتگوی ویژه اولکامیز با طاهر سارلی فعال سیاسی ترکمن

در قبال اتفاقات اطرافم هیچوقت نتوانستم سکوت کنم / هدفم روشنگری است

پایگاه خبری اولکامیز – در انتخابات ۱۴۰۰ طاهر سارلی فعال سیاسی و کاندیدای ادوار مجلس ، حضوری متفاوت داشت. وی با انتشار سخنانش در فضای مجازی و شیکه های اجتماعی مورد توجه ‘گسترده کاربران به ویژه جوانان و دانسجویان قرار گرفت. بسیاری از کیستی وی سئوال میکردند و می خواستند ایشان را بهتر بشناسند. به همین منظور با این فعال اجتماعی ترکمن که در پایتخت زندگی می کند گفتگویی صریح و شفاف انجام دادیم که در پی می آید :

س – آقای سارلی در ابتدای مصاحبه خودتان را معرفی کنید؟ اصلیت ، سال تولد، تحصیلات ، شغل تان را به کاربران اولکامیز بیان بفرمایید؟

سال ۱۳۵۴ در روستای سارلی سفلی به دنیا آمدم ، تحصیلات دبستان را در زادگاهم گذراندم، مقطع راهنمایی را در مدرسه راهنمایی ملانفس گنبد  و دبیرستان را در فراغی و…. مشغول تحصیل شدم، زاده سارلی سفلی و بزرگ شده گنبد خیابان ملانفس هستم. در دانشگاه آزاد شاهرود در رشته تاریخ محض لیسانس گرفتم، فوق لیسانسم را در دانشگاه آزاد ابهر استان زنجان در رشته تاریخ ایران دوره اسلامی تمام کردم، موضوع پایان نامه ام اوضاع سیاسی اجتماعی ترکمن ها در دوره قاجار تا پایان پهلوی بود که در اختیار محمد امین قرنجیک گذاشتم تا در سایت دانش آموختگان ترکمن در اختیار عموم بگذارند.

اکنون در منطقه ۱۱ کارمند شهرداری تهران هستم در همان منطقه هم زندگی میکنم، منزلم در گنبد خیابان شریعتی غربی میباشد.

س – اخیرا چند نمونه از سخنان شما بصورت ویدئو در کانال های تلگرامی و فضای مجازی انتشار گسترده یافت و با استقبال کاربران ترکمن صحرا همراه شد آیا از این موضوع خبر دارید اگر جواب مثبت است در این باره توضیح دهید؟

بله از این موضوع خبر دارم .  خب قبلا هم سخنرانی های انتخاباتی ام در فضای مجازی بود، اما اخیرا برای اتحاد مردم گنبد در انتخابات شورا عده ای تماس گرفتند که گنبد بیایم بنده بعلت کسالت عذرخواهی کردم ، گفتند حداقل در تهران سخنانی در باب اتحاد و دعوت به حضور مردم ضبط کرده و ارسال نمایید، بنده قبول کردم و فرستادم.

اما حضور برخی از روحانیون ترکمن بعنوان نماینده ترکمن صحرا در ستاد یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در تهران بنده را بسیار ناراحت کرد  دیگر سکوت در مقابل این حرکت شایسته بنده نبود، اگر بعنوان دیدار معمولی بود میگفتم ربطی به من ندارد اما وقتی بعنوان نماینده ترکمن صحرا این دیدار انجام شد با آن وضع غیر معمول، دیگر بعنوان عضو جامعه ترکمن نتوانستم تحمل بکنم و نظراتم را بصورت تصویری بیان نمودم که از طرف مردم استقبال بسیاری شد گو اینکه حرف دل خیلی ها را گفتم.

اخیرا هم بعد از کلی حذف هایی که بر ما تحمیل شد، حذف آقای فرهاد قائمی والیبالیست معروف و محبوب ترکمن صحرا را برنتابیدم که منجر شد در اعتراض این عمل نیز سخنانی را در فضای مجازی انجام دهم. در این بین نقش سایت اولکامیز در نشر سخنانم در رسانه و فضای مجازی بسیار برجسته بود.

س – چه عاملی سبب شد که از این ابزار ( قدرت سخنوری ) در فضای مجازی استفاده کنید؟

اولین بار دوست عزیزم محمد خوجه نویسنده و فعال دلسوز ترکمن  از بنده خواست داستان فعالیت و تایید صلاحیتم در انتخابات اخیر مجلس را بازگو کنم تا در کانال اولکامیز نشر دهد ، مدتی این دست و آن دست کردم و خیلی مطمئن نبودم دلم بخواهد این موضوع رسانه ای شود، اما با اصرار آقای خوجه به سئوالاتش جواب دادم ، در کانال اولکامیز نشر شد که با جوابیه برادران ایگدری مواجه شد که مجبور شدم به برخی سئوالات دیگر پاسخ بدهم تا اینکه متوجه شدم کم کم و ناخواسته خودم را در فضای مجازی یافتم!

بعدها همانطور که اشاره شد در باب موضوعاتی سخنوری نمایم، البته از طرفی در باب بعضی موضوعات سخن راندن برایم راحت تر است از نوشتن، چون در فن نوشتن ضعیف هستم البته نه اینکه بگویم در فن سخنوری بهترم بلکه میخواهم بگویم صحبت کردن برایم راحت تر از نوشتن است.

س – سخنان شما مخاطبان به ویژه جوانان را جذب می کند و تاثیرگذار است چه شد که در زمینه سخنوری به زبان ترکمنی مهارت خوبی پیدا کرده اید؟

البته لطف دارید که میگویید مهارت خوبی دارم بلکه اینگونه باشد، خوب شاید چند عامل در این موضوع دخیل است ، فامیل ها میگویند پدربزرگم (پدربزرگ مادری ام) بسیار سخنور بودند اما فرصت و موقعیت نداشتند در محافل سخنرانی کنند اما بعدها پسرش شهید معمی هلاکو به این فرصت دست پیدا کرد و خوش درخشید ، البته فکر نمیکنم ژن به تنهایی تاثیر داشته باشد .

در سال ۱۳۷۲ رفت و آمد و رفاقت با آقای امانقلیچ شادمهر مسیر فکری زندگی ام را عوض کرد، ایشان بنده را با تاریخ و ادبیات ترکمنی آشنا کردند و در زمینه تبحر سخنرانی به زبان ترکمنی روی بنده خیلی تاثیر گذاشتند، اولین بار هم در مکانی منتظر سخنران بودیم که به عللی نیامدند ، اقای داوود آورند از من خواستند سخنرانی کنم ، گفتم تا کنون سخنرانی نکردم داود گفت در جمع خودمانی خوب صحبت میکنی خب فکر کن اینجا هم جمع خودمانی هست، توفیق اجباری شد که فی البداهه سخنرانی کنم فکر کنم ۲۲ سال سن داشتم ، پس یکی دیگر از این تاثیرگذاران اقای آورند بودند .

همچنین در انتخابات سال ۱۳۸۰ قرار شد از طرف جبهه مشارکت شاخه جوانان گنبد در حمایت از مرحوم نقدی گلچشمه بیانیه بخوانم ، چند جلسه از روی کاغذ این بیانیه را خواندم ، یکروز اقای عبدالحمید چپرلی به من گفت دیگر این کاغذ را بگذار داخل ماشین و خودت سخنرانی کن، حالا در مسجد جامع چای بوئی برای حمایت از نقدی دده عزیز ازدحام جمعیت کم نظیری بود، اولینبار در جمع صدها نفر با پیشنهاد حاج حمید چپرلی سخنرانی کردم  بدین ترتیب ایشان نیز در مهارت سخنوری تاثیر گذار بودند.

بعدها حاج جلال الدین سیدی با تصحیح و تحلیل سخنرانی های بنده در ستاد دکتر قالیباف کمک کردند که دیگر من موضوعی را تمام نکرده به موضوع دیگر نپرم و شروع و تمام خوبی داشته باشم، ایشان نیز یکی دیگر از تاثیرگذاران بودند، در اینجا از همه این عزیزان تشکر میکنم و برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

س – جنابعالی بعنوان یک فعال سیاسی اجتماعی در اتفاقات مختلف در جهت روشنگری مواضع خود را شفاف و صریح اعلام می کنید در این باره با دیگر فعالین و از جمله نمایندگان و کاندیداهای ادوار چه صحبت و سخنی دارید؟

بنده درکل زندگی ام در قبال اتفاقات اطرافم هیچوقت نتوانستم سکوت کنم و بارها و بارها متضرر شدم و مورد بازخواست قرار گرفتم ، همیشه هم هدفم روشنگری بود، وقتی میگفتم طایفه بازی نکنید عده ای میگفتند منظورت تخریب فلان کاندید است ، میگفتم رای را نخرید و نفروشید میگفتند منظورت فلان کاندید است، حتی اطرافیانم میگفتند لطفا این حرف ها را نزنید میدانیم حرف حق میگویی اما به ضررت است . من همیشه در جواب میگویم هدفم روشنگری است حالا هرکس بخواهد هر برداشتی بکند من از هدفم یک میلیمتر عقب نشینی نمیکنم،  چون به هدفم اعتقاد دارم.

خداوند در برخی از آیات قران به پیامبر دستور میدهد و گوشزد میکند ای پیامبرم آیات من را ابلاغ کن مبادا از کسی بترسی و یا از هوای نفس کفار پیروی کرده و کم کاری کنی ، حساب کن خداوند پیامبرش را تهدید میکند و میگوید اگر بخاطر هوای نفس دیگران آیاتم را ابلاغ نکنی دیگر کسی را پیدا نمیکنی به دادت برسد!!!!

وای وقتی این را مینویسم تمام تنم میلرزد، پس چرا بخاطر اینکه مبادا به طایفه بازی، کسی که رای مردم را با پول میخرد یا میفروشد و.‌‌ ..بر بخورد حقیقت را نگویم، اتفاقا بسیار صریح و محکم بیان میکنم.

از دیگر فعالان و نمایندگان و کاندیدای ادوار میخواهم هر کاری را برای خدا و خدمت به خلق خدا انحام دهند ، ودر هر کاری از خدا بترسند و از فرامین الهی سرپیجی نکنند که عاقبتش نابودی و عذاب است، طایفه گرایی بر ضد فرمان الله است ، خرید و فروش آرا و رای گرفتن و دادن بخاطر پول و یا دشمنی با کسی بر ضد آیه ۱۰ سوره مائده هست و ایات دیگر، دعوت کردن فعالین بخاطر طایفه و پول و هیجان ضد فرمان الله است، خداوند در ایه ۸۵ سوره نساء میفرماید دیگران را به نیکی دعوت کنید تا سهمی از ان ببرید، دعوت کردن به طایفه و … دعوت به نیکی نیست.

همچنین لطفا مردم را در برخی مسائل که تخصص ندارند روشن کنید، برای رفع مشکلاتشان در هر لباس وجایگاه تلاش کنید، در قبال بد اخلاقی ها و اعمال تبعیض ها و… سکوت نکنید ، بخاطر تایید صلاحیت و رای آوردن تن به هرقیمتی ندهید، قوی باشید و به الله تکیه کنید و از او طلب عزت نمایید که میفرماید العزت لله ، در رفع مشکلات کوشش کنید.

البته ناگفته نماند هستند برخی کاندیدها واقعا با جان و دل به فکر مردمند که مبادا نوشتار من در حق آنها اجحاف کند، الان ترکمن های تهران برای از دست ندادن نمازخانه از بنده خواستند با نمایندگان ادواری ارتباط برقرار کنم به دلایلی نخواستم قبول کنم، اما دوستان با حرف  همیشگی خودم محکومم کردند که بخاطر خدا هر آنچه که در توان دارید برای مردم انجام دهید، مجبور شدم قبول کنم.

از نمایندگان ادواری و فعلی به طریق واتساپ، تلگرام، استمداد از طریق فضای مجازی، اس ام اس و بعضا تماس تلفنی درخواست نمودم اما تا کنون هیچ اقدامی انجام ندادند، شاید بگویند تخریب نکنید شاید بگویند نباید رسانه ای شود حتی عده ای گفتند به ضررت تمام میشود، اما من از الله متعال اطاعت میکنم حقیقت را میگویم و صریح هم میگویم و عقب نشینی نمیکنم تا پای جان ، تمام این صفاتی که در من هست به فضل الله سبحانه و تعالی میباشد و پشتیبانم اوست پس ترس از غیرخدا برای چیست!!

س – آقای سارلی از پاسخگویی جنابعالی تشکر می کنم و برایتان آرزوی توفیق داریم 

جناب آقای ایزدی عزیز بنده هم از شما تشکر میکنم بخاطر این مصاحبه و نشر اخبار و روشنگری مردم صحرای ترکمن واقعا خسته نباشید و خداوند به شما قوت و عزت دهد.

گفتگو از : لطیف ایزدی ، خبرنگار

گنبد ، هجدهم تیر ماه ۱۴۰۰

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا