یادداشت

تاثیر سیاست بر ورزش

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی : سیاست و قدرت به خاطر ماهیت و ذات خویش بیشترین تاثیر را بر دیگر عرصه ها می گزارد. اما صاحبان قدرت همانطور که در عرصه های داخلی به خاطر انحصارات ایجاد شده بدون نگرانی و در هر زمینه ای فارغ از نتایج آن می توانند امر و نهی کنند اما در امور ورزش مخصوصاً فوتبال شدنی نیست.

چون قانون و قواعد این ورزش از قانون و قواعد بین المللی و خاص خودش پیروی می کند که مسئولان ایران در تدوین و تصویب آن چندان نقشی ندارند.

زور و قدرت فیفا بیشتر از آن است که سیاست مداران دیگر کشورها بتوانند در آن نقش آفرینی بکنند. اگر هم نقش آفرینی کنند شفافیت را نمی توانند از قواعد آن سلب کنند چون همه چیز جلو چشم مردم دنیا است که مو را از ماست بیرون می کشند و مسئولان فیفا را به پاسخ گویی می طلبند تا جواب قانع کننده ای نگیرند رها نمی کنند.

عرصه جام جهانی هم عرصه ای نیست که به دستور قدرت تغییرات وسیعی در تیم ملی و بازی کنان آن ایجاد کرد و نتیجه دلخواه را به دست آورد. زیرا کیفیت و خلاقیت و نبوغ بازی کنان معیار اصلی است اگر رعایت نشود فاجعه به بار خواهد آورد.

به نظر می رسد اعتراضات اخیر ایران و در پی آن کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان کشور شکاف زیادی بین حکومت و بازیکنان ایجاد کرده است.

همانطور که یک خواننده ناراحت و مصیبت زده نمی تواند ترانه خوب بخواند یک فوتبالیست ناراحت و افسرده و رنجور نیز نمی تواند خوب بازی بکند.

اینکه تماشاگران ایران تیم طرف مقابل را تشویق کنند و از پیروزی آنها ابراز خوشنودی کنند و به تیم ملی ایران تعلق خاطر نشان ندهند و سرود ملی کشورشان را نخوانند بازتاب طبیعی  اوضاع سیاسی ایران است که خود را به صورت عریان و آشکار نشان داده است.

امید است در بازیهای آینده این روحیه قدری ترمیم و نتایج بهتری به دست آید. چون نتایج آن هرچه باشد تنها به حساب قدرت سیاسی نوشته نمی شود دامن ورزش را هم می گیرد. / کانال تلگرامی نویسنده

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا