گفتگو

گفتگوی مجله ترکمن دیار با پیخی موحد خیّر و کارآفرین نمونه / قسمت چهارم ( پایانی ) + تصاویر

با صداقت و درستکاری می توان موفق شد

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی: قسمت پایانی گفتگوی صریح ، صمیمی و مفصّل ماهنامه ترکمن دیار با حاج پیغمبرقلی موحد ( پیخی موحد ) خیّر و نیکوکار خوشنام ترکمن صحرا را در ذیل می خوانید.

برای گرفتن شناسنامه اسبم ۱۰ بار به تهران رفتم

*خانواده موحد به اسب علاقه خاصی دارند؟ میدان اسبدوانی آق قلا با تلاش های حمید موحد و یارانش احیا شد.آیا پدرتان اسب داشت؟

دو تا اسب خوب داشتیم یکی فیروز نام داشت و دیگری دشت جهان. همیشه برنده می شدند. برای گرفتن شناسنامه اسبم ده بار به تهران رفتیم. من خودم به مسابقات می رفتم ولی از زمانی که شرط بندی به مسابقات آمد دیگر به اسبدوانی نرفتم. در زندگی با این کارها مخالفم. البته بعد فرزندانم دو باره اسب خریدند ولی من دیگر سراغ اسب نرفتم. ( اماندوردی کلته : پیخی حاجی به تهران زیاد می رفت. هفته ای سه بار. بنز داشت از جاده چالوس هم می رفت )

 

جوانان تلاششان را بیشتر کنند

*برخی از جوانان می خواهند زود ثروتمند شوند و برخی مایوس و ناامید هستند؟ 

برای کار باید دنبالش بروید. همه اش نباید ازدولت انتظارداشته باشی که به شما شغل بدهد. خودت باید به دست آوری. جوانان ناامید نشوند بلکه به خدا توکل کنند و تلاش شان را ادامه دهند. اگر خوب فعالیت کنی می توانی ثروتمند شوید. قبلا ادارات سالم بود ولی الان خوب و بد قاطی شده. هر کسی خوب فعالیت کند و زحمت بکشد او موفق می شود.

*چه توصیه ای به جوانا ن دارید؟

زحمت بکشند تلاش کنند. در کارهایشان درستی و صداقت داشته باشند با درستکاری می توانند به نتیجه برسند.

*جوانان به دنبال تحصیل بروند یا کار؟

به علاقه آنها بستگی دارد

 

نزدیکی آق قلا به گرگان فرصت است

*نزدیکی آق قلا به مرکز استان تهدید است یا فرصت؟

فرصت است. فایده دارد

*چند سال پیش خبری شنیده شد که موحد می خواهد مزرعه نمونه ارتش را خریداری کند آیا این خبر صحت دارد؟

 خیر. شایعه است

*به نظر شما اگر فرودگاه گرگان در شمال آق قلا ساخته میشد بهتر نبود؟

هر چه شمال باشد بهتر است. سیاست مملکت دست ما نیست. تصمیم گیرندگان در بالادست هستند آنها تصمیم می گیرند. اگر چهار پنج کیلومتری شمال می رفت هوا مناسب بود برای پرواز. در باب فرودگاه با مهندس نیازی خاطره ای دارم. مهندس روزی به دفترم آمد و گفت در مزایده فرودگاه شرکت کردم و برنده شدم. هیئت امنای فرودگاه به من گفتند هوای ما را داشته باشید. من هم رها کردم. در تهران یکسال با هم بودیم ما با هم نسبت خانوادگی داریم. پدرش بایری استاد بود. برادرش قاری هست کاکا هست.

سه مدرسه ساختم

*می گویند سخاوت از شجاعت بهتر است. شما از ثروتمندان سخاوتمند منطقه هستید چند مدرسه ساختید ؟

وقتی خوب فکر کنید همه ما رفتنی هستیم پس چه خوب است که در هنگام حیات از مال و ثروت مان درست استفاده کنیم. کار خیر انجام دهیم  و در صورت نیاز به دیگران یاری رسانیم. سه مدرسه ساختم. در آق قلا به نام خودم، در روستای کم لر به نام پدرم  و در نزدیک خوجه نفس به گمانم روستای دهنه به نام برادرم آق اویلی حاجی موحد مدرسه ساخت. برای درمانگاه آق قلا هزینه کردم و آن را به حدی رساندم. دانشگاه گفت خودمان می سازیم می خواستند حق شان را بگیرند گفتم بسازید در حال اتمام بود ولی هنوزهم ناتمام مانده .  

*حاج آقا موحد پیشنهاد می دهم در آق قلا مکانی برای تحصیل دانش آموزان فقیر و مستعد بسازید درست همان کاری که دکتر بسکی در گنبد انجام داد؟

من اینگونه فکر نمی کنم. دیگه وقت ندارم. البته در زمان کرونا به دانش آموزان بی بضاعت تب لت دادیم.

*می توانید به فرزندان توصیه کنید که در این خصوص اقدام کنند؟

قفط حمید است به کدام کار برسد زراعت است. صحرا گاز است. درکنار آن در گنبد پمپ بنزین می سازیم. در آق قلا مرغداری ۱۸۰ هزار تایی را تازه ساختیم.

 

حاج آقا نور، عید قربان می آید  

*شما علاوه براینکه با مرد م ارتباط حسنه  دارید با مسئولین نیز تعامل دارید؟ 

همه اینها از صداقت سرچشمه می گیرد در ذات ما است که به مردم خدمت کنیم  از مسئولین تقاضای نامشروع نمی کنیم. به خاطر یک کار خاف مقلا قاچاق فروشی  رو نمی زنیم. با کارهای خلاف مخالفیم. هیچ وقت تقاضای نامشروع نمی کنیم همه این ها به گذشت مادی و معنوی ختم می شود.

*با کدام یک از سیاسیون رابطه داشتیم عیدقربان می آمدند؟

حاج آقا نور( آیت الله نورمفیدی ) همه ساله می آید.

*چند سال است که به خانه شما می آید؟

۱۵ سال است  عید قربان به خانه ما می آید.

*شما هم به منزلش می روید ؟

ما را دعوت می کند می رویم. حاج آقا نور آدم خوبی است. انسانی مثبت و میانه رو است.

 

۱۰ خانه برای سیل زده ها ساختم

*در سیل آق قلا چه اقداماتی انجام دادید؟

برای ۱۰ نفر خانه ساختیم. جنس و کالا و طعام دادیم. مردم هم دادند. پخش کردیم.

*آیا این کارها به توصیه ادارت بود؟

خیر. خودمان خودجوش دادیم.

 

در رمضان به ۱۰۰۰ خانواده اقلام غذایی می دهیم

*در ماه رمضان چه فعالیتی دارید؟

در هر ماه رمضان به هزار خانواده اقلام غذایی می دهیم از اول ماه رمضان برنج روغن گوشت مرغ و . .را به خانواده های نیازمند توزع می کنیم. هفت – هشت سال است که این کار را می کنیم.

*این ها از واجبات است یا صدقات؟

هم از واجبات هم از صداقت. الان زمین محصول نمی دهد .

*از واجبات چند درصد بود؟

از واجبات می خواهیم بدهیم به مدرس حوزه می دهیم او می دهد واجبات به روحانی که تدریس می کند و یا طلبه ای که تحصیل می کند شامل می شود

 

آرزو دارم مردم ایران در رفاه و آرامش باشند

*برخی می گویند پیخی حاجی انسان خوبی است ولی نسبت به طایفه اش تعصب دارد؟

قران می فرماید که اول به برادرت و خویشاوندانت کمک کنید و بعد به دیگران. من هم طبق دستور قران عمل می کنم. ضرب المثلی هست چراغی که به خانه واجب است بر مسجد حرام است.

*چه دغدغه ها و آرزویی دارید؟

آرزو دارم مردم در رفاه و آسایش باشند. آرامش داشته باشند. مملکت به روال طبیعی بیاید. وقتی می بینم پول ارزش خود را از دست داده نگران می شوم. حقوق کارگران برای زندگی کفاف نمی کند. با این گرانی و کاهش ارزش پول، انسان های بی نوا چگونه روزگارشان را سپری کنند؟ منطقه ما کشاورزی است. بخش هفت الان هیچ چیزی نیست به بیابان تبدیل شده. تا سه سال قبل خوب بود. تقریبا هزار هکتارزمین کشت داشتم. الان هیچی نیست. با درآمدی که کشاورزی به دست می آوردم به مردم کمک می کردم. کمک در ذات ما وجود دارد.   

منبع – مجله ترکمن دیار شماره دهم ( ویژه نوروز )

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا