تورکمن صحرا

خشکسالی در ترکمن صحرا

پایگاه خبری اولکامیز – علیرضا صدرایی:  گویا هنوز باور نکرده ایم که کم کم باید در کویری بنام گلستان  زندگی کنیم، این کویر از منتهی الیه شمال و شرق گلستان سالهاست آغاز شده است و اندک اندک با بی تدبیری های ما در حال گسترش است. گاه در سالهایی که اندکی لطف خداوند شامل ما می شده است و بارانی شتک می زده است خاک سرسبز می شد و ما دلمان را به مدیریت منابع آب و خاک مسوولان خوش می کردیم تا  سال بعد، اما امسال نزدیک به چهل درصد باز هم آسمان کمتر باریده است و نتیجه آنکه از شقایق زارهای مسیر خالد نبی و سر سبزی ها و طراوت آن مناطق خبری نیست.

خاک کور و کبود ی خود را به رخ می کشد و به ما بی لیاقتی هایمان را هشدار می دهد  و این در حالی است که گویا هیچ برنامه منسجمی نیز برای مقابله با خشکسالی و تبعات آن در برنامه ریزی مسوولان نیست و یا دست کم کسی از آن خبر ندارد، هنوز شالیزارها بر پاست و چاهها هر روز عمیق ترین رگ های زمین را از زندگی خالی می کنند و هنوز نمی دانیم سازمان جهاد کشاورزی و اداره های متولی آب و خاک برنامه هایشان برای مقابله با خشکسالی چیست؟ اگر برنامه ای بوده است، چرا هیچ بازخوردی نداشته است و اگر برنامه ای نیست چه کسی پاسخگوست؟در کنار این قصور باید به استمرار سیاستهای غلط درکشاورزی هم اشاره کرد.

همه می دانند که عمده هدر رفت آب در کشاورزی است. کشاورزی سنتی دیگر ظرفیت و قابلیت ندارد، نمی شود برای یک کیلو شالی دهها لیتر آب مصرف کرد، اما چرا سیاست تعدیل و اصلاح الگوی کشت جدی گرفته نمی شود. آیا مدیران ارشد کشوری و استانی منتظرند کویر لوتی از گلستان متولد شود تا آن را گردن بی لیاقتی دیگران بیندازند. در کنار این تخریب منابع باید فرو نشست زمین را هم اضافه کرد، زیرا بخاطر این بی توجهی های عمده در سالهای اخیر، گلستان جزو چند استانی است که  شوربختانه در یک دهه آینده باید منتظر فرو نشستهای سهمگین باشد و آنگاه باید حسرت این روزها را بخوریم که چرا هیچ کاری برای جلوگیری از این بحران ها نکرده ایم. باور کنیم که آب نیست و باید برای مصرف بهینه آب برنامه ریزی کنیم والا فردا پشت دست خواهیم گزید.  / گلشن مهر

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا