مطالب ویژه

استاندار گلستان: مختومقلی از دل مردم برخاست و مطالبات و دغدغه‌های آنها را بیان می کرد

پایگاه خبری اولکامیز – استاندار گلستان با تجلیل از مقام والای مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ایرانی ترکمن در حوزه فرهنگ و ادب گفت: این شاعر و ادیب خطه همیشه سرسبز گلستان در زمره بزرگانی و مشاهیر خاص جهان ادب و شعر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی محمد زنگانه عصر پنجشنبه در آیین نکوداشت دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ایرانی ترکمن در محل آرامگاه این شاعر افزود: مختومقلی از دل مردم برخاسته و مطالبات و دغدغه‌های آنها را بیان می کرد.

وی اظهار داشت: جغرافیای فرهنگی ایران اسلامی بسیار گسترده تر از جغرافیای سیاسی آن است، فرهنگ و تمدن این سرزمین از دیرباز حضور سازنده در نقاط عالم داشته و ما شاهد ستارگان بسیاری در طول تاریخ بودیم که شکوفایی اندیشه ها و افکارشان خواستگاه تمدن ایران اسلامی است.

وی بیان کرد: شاعران و عرفای بسیاری در این سرزمین از پیشگامان معرفت در کل بشریت بودند چرا که روح جامعه نشات یافته از الفاظ قدسی آنهاست اگرچه هر کدام از این فرهیختگان مشرب مذهب تعلقات قومی و مذهبی بودن که جملگی  هز سرچشمه معرفت الهی سیراب شدند.

استاندار گلستان گفت: این گوهرهای درخشان در قلمرو جغرافیایی زادگاه خود محدود نماندند و با آثار و گفتار و رفتار خویش آوازه ملی و فراملی یافتند.

زنگانه افزود: ادیب وارسته و شاعر اخلاق‌مدار سرزمین همیشه بهار گلستان مختومقلی از دل مردم برخاسته و در مردم زیست و دغدغه های آنها را سرود، پیوندهای عمیق باورهای دینی او و ارادتش  به اهل بیت (ع) بعد معرفتی عمیق به اشعارش بخشید.

وی بیان کرد: وی از سردمداران تفکر توحیدی و از حلقه های بلند و مستحکم اتحاد ملی و انسجام اسلامی است.

زنگانه افزود: تجلیل از مقام این شاعر، تجلیل از فضائل اخلاقی است و این شاعر ارزشمند با الهام گیری از سیره نبوی پایداری عارفانه به آرمان ها حقجویانه داشته و کوشیده با ظالمان جهان مقابله کند تا حلاوت وحدت اسلامی و شیرین استقلال و آزادی را به مردم زمانه بچشاند.

استاندار گلستان گفت: او همچون فردوسی یک اثر ادبی، چون حافظ شوری عرفانی و مانند سیدجمال الدین اسدآبادی اندیشه اصلاح گرایی اجتماعی را با بیان و تعلیمات فلسفی برای نسل امروز به یادگار گذاشته و می‌توان از او به عنوان نماد و سنبل تدین، تفکر و تعهد یاد کرد.

وی افزود: اندیشه مختومقلی فراغی ترویج محبت وحدت و اتحاد و همدلی است همان مواردی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی اظهار داشت:استان گلستان سرزمین برادری و نگارستان ایران اسلامی است و در این رنگین کمان اقوام برادری، وحدت قابل توجه و الگویی بوده است.

*تیتر از اولکامیز است

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا