مطالب ویژه

بزرگداشت مختومقلی فراغی در حاشیه حضور فرماندار

پایگاه خبری اولکامیز – مزدک بهروش ، فعال اجتماعی : روز گذشته در مراسم آئینی و بزرگداشت ۲۹۰_مین سالروز تولد شاعر بلند آوازه ترکمن مختومقلی فراغی که سرایش شعرش همچون فردوسی در زبان فارسی و دانته در ایتالیایی قلمداد شده ، ترکمن صحرا غرق شادی و سرور بود.

این مراسم با شکوه و استقبال خوب و بی‌نظیری نسبت به ادوار قبل برگزار شد.

مهمترین اتفاق این دوره از مراسم حضور چشم گیر بانوان تورکمن در گروه های موسیقی بود که نشان دهنده رشد و علاقمندی به موسیقی فولکور و آئینی است.

شاید این مراسم یک مراسم دولتی نبود اما میهمانان دولتی بسیاری داشت که به رسم ادب توسط برگزارکنندگان مراسم به سالن اداره ارشاد گنبد دعوت شده بودند، از جمله این میهمانان جناب آقای دهرویه فرماندار محترم گنبد بود که در مراسم حاضر شد.

همانطور که می‌دانیم فرمانداران بعنوان نمایندگان عالی حاکمیت محسوب شده و به نمایندگی از حکومت مرکزی بعد از استانداران که در مرکز استان حاضرند این نمایندگان در شهرها حضور دارند و قطعا رفتار و منش ایشان چون برگزیده دولت‌ها هستند به‌عنوان نگاه و تفکر حاکم دولت وقت در آن شهر جاری و ساری خواهد بود.

در مراسم روز گذشته که با حضور جمع کثیری از مردم ترکمن‌صحرا در سالن اداره ارشاد برگزار شد، متاسفانه پس از آنکه مجری برنامه از فرماندار محترم جهت حضور در جایگاه و ایراد سخن دعوت بعمل آورد، ایشان از این حضور امتناع ورزید و در محل سخنرانی حاضر نشد که موجب تعجب و دلخوری حاضرین گردید‌!

پس از عدم حضور فرماندار، مهندس موسوی شهردار محترم با دعوت مجری در جایگاه حاضر شده و درباره جایگاه ادبی و اجتماعی مختومقلی به ایراد سخن پرداخت و در پایان با تشویق حضار نیز مواجه شد.

در ادامه نیز فرماندار محترم به اتفاق هئیت همراه سالن مراسم را ترک کردند.

حال سئوال این است آیا جناب فرماندار آمادگی سخنرانی در این مراسم آئینی که سال‌های سال است در گنبد اجرا می‌شود را نداشت یا در هوای گرم این روزها سرماخوردگی بر وجود مبارکش عارض شده و راه کلام را بسته بود؟

آیا در طی مراسم به ایشان اسائه ادب یا بی‌احترامی شکل گرفت که چنین رفتار عجیبی را از وی که خود میزبان این مراسم بود شاهد بودیم؟

قطعاً ایشان از مدت‌ها قبل به مراسم دعوت شده و خود به‌عنوان ریاست شورای تامین مجوز برگزاری چنین مراسمی را صادر کرده است، اما گویا فراموش کرده‌اند که خودشان به‌عنوان صدر مدیران شهرستان، میزبان این مراسم بزرگ بوده و متاسفانه با این رفتار میهمانانی که از راه دور و نزدیک در گنبد گرد هم آمده بودند را لایق خوشامدگویی ندانستند!

ما شهروندان این سوء رفتار را به حساب نگاه حاکمیت نخواهیم گذاشت، چرا که ما و همه ترکمن‌های این دیار برای بقای نظام و انقلاب هزینه‌های بسیار داده‌ایم.

لطفاً مشاور یا مشاورین اعظم و ارجمند ایشان که علیرغم ممنوعیت قانونی عنوان‌شان را به دستیار تغییر داده‌اند! و باز هم علیرغم ممنوعیت‌ها در برخی جلسات هم حاضرند و در همه زمینه‌ها از جمله ترافیک اظهار نظر هم می‌کنند، نسبت به این رخداد و این نوع حضور در بین اقوام نیز مشاوره و تذکرات لازم را گوشزد نمایند.

با این روند اشتباه فکر می‌کنم مشاورین ایشان نیز نیاز به مشاوره‌ای جدی یا مراجعه به مراکز مشاوره داشته باشند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و احترام جناب بهروش … از دوره دبیرستان با شما و گل فروشی تان اشنایی دارم . خودت هم که متمایل به خط اعتدالی ( نمی گویم اصلاح طلبی چون ممکن است بهت بر برخورد) … بهروش جان مختومقلی را با فردوسی در زبان فارسی و دانته در ایتالیا مقایسه کردی ، دستت درد نکند ولی یادمان باشد که همه چیزمان بهم بخورد نکته اول – از جزییات مراسم بزرگداشت فردوسی در طوس و دانته در ایتالیا چقدر اطلاع دارید ؟ نکته دوم – این موج برگزاری مراسم در شهرهای بزرگ و کوچگ فی النفسه خوب است اما شما و بنده که حدود شصت سال و… هستیم مقداری نگرانیم که نکند این حرکت ادامه ان موج ( اوقوو گرک ، خط گرک – ترکمنچه مکتب گرک ) باشد که موج سواران پرده نشین برای جامعه ترکمن تدارک دیده باشند و خبر داری که این موج سواری بعضی فرصت طلبان چه اتشی رل بپا کرد که خشک و تر در ان سوختند و قس علیهذا .نکته سوم – این کامنت استاد دکتر نافعی را از کانال صدای صحرا نقل می کنم که // ♦️صندلیهای خالی…!!!

    وقتی میبینم در بعضی مراسم های مختومقلی٫  صندلی حتی تالارهای کوچک نیز پر نمیشود احساس میکنم خود شاعر متوفی هم به اینگونه برگزاری ها رضایت نداشته باشد

    و راضی نباشد نامحبوبان روزگار٫  پیشرو معرف سخنانش و جلو نشینان مراسمش باشند.

    و چه زیبا سخنی از دیوانش  به فریاد در میآورد از آرامگاهش.

    دنگسیز  بیلن  دنگ  اِیله‌سنگ  اؤزۆنگی
    درد  بۇلوبان  گچر  سؤزی  جانئنگدان
    ……………………………………….
    جایئن  تاپسا  غارئنجادان  پیس  دوشمان
    آرسلان  بۇلوپ  غۇل  گؤترمز  شانئنگدان

    خرد یارتان

    ✍️دکتر رشید نافعی
    //// نکته چهارم اینکه حتی بنده پیرمرد که در استانه اق اش هستم و بومی و بزرگ شده این منطقه هستم نمی دانم گردانندگان این مراسم و حرکتهای ان چه کسانی هستند و چه عقبه ای دارند ؟ فقط از بنیاد مختومقلی اسم برده می شود و… نکته پنجم– اساسا دعوت از مهمانان رسمی مراسم بدون هماهنگی قبلی ، خطای راهبردی است که علی الظاهر توسط ان به اصطلاح مجری توانای … و بنا دستور پرده نشین ها مطرح شد که واکنش مقام رسمی فرمانداری مبنی بر عدم پذیرش ، واقعا طبیعی است و متاسفانه حاکی از عدم درایت گردانندگان مراسم می باشد نکته ششم – حضور شهردا محترم در این مراسم و سخنرانی را بیشتر یک کار سیاسی برای جلب نظر اعضای شوری شهر و… بنظر می رسد . والله اعلم بالصواب .. سخن فراوان است ولی به همین حد بسنده می گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا