تورکمن صحرا

به یاد دکتر جلیل بدراقی

پایگاه خبری اولکامیز – دکتر جلیل بدراقی سال ۱۳۳۹ شمسی در روستای حاجی بالخان گنبد کاووس استان گلستان چشم به جهان گشود. مدرسه ابتدایی را در زادگاهش و دوره راهنمایی و دبیرستان را در گنبد گذراند و سپس در رشته فیزیک دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شد. او از چنان استعداد و پشتکاری برخوردار بود که در دوران دبیرستان دروس ریاضی و فیزیک را به دانش آموزان تدریس میکرد. در دوران دانشجویی هم از نظر علمی و اخلاقی سرآمد دانشجویان بود.

این محقق و پژوهشگر برجسته بیش از سه دهه با تمام وجود و اخلاص برای رشد و اعتلای علمی کشور کوشید. او به عنوان پژوهشگر برتر ایران انتخاب شد و برای ترکمن صحرا افتخار کسب کرد و برای جوانان الگو و سرمشق شد.

به گفته یکی از فعالین ترکمن صحرا ، دکتر بدراقی پایبند به شریعت اسلام و فردی مذهبی بود. به طوری که می توان وی را جزو اولین کسانی دانست که در اوایل دهه شصت در دانشگاه تهران در بین دانشجویان ترکمن در برگزاری نماز جماعت و تراویح مشارکت فعالانه داشت.
او علاوه بر مطالعه مستمر و هدفمند علوم تجربی و ریاضی ، از مطالعه کتب دینی غافل نبود. دانشجویی متدین و توسعه گرا بود که دین را مانع رشد و ترقی افراد و جامعه نمی دانست بلکه می گفت دین پایه تمدن و تجدد است.

دکتر بدراقی محل رجوع و مشورت دوستداران علم و دانش بود. اساتید، پژوهشگران، دانشجویان متعددی از ایشان مشاوره و راهنمایی می گرفتند.

می توان او را این دانشمند ترکمن نامید. شخصیتی که  از مفاخر علمی استان گلستان به شمار می آید. استاد برجسته فیزیک، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، استاد مدعو دانشگاه‌ های تهران، عضو مؤثر دانشگاه جهاد دانشگاهی، عضو هیأت طراحان سئوال کنکور سراسری در درس فیزیک و مؤلف دهها عنوان کتاب و استاد راهنمای دهها عنوان پایان نامه بود.

جلیل بدراقی استادی پرکار و منظم و عالم بود. دکترای تخصصی بیوفیزیک را از دانشگاه تهران اخذ نمود. معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی و مدتی رئیس انجمن خلأ ایران را در کارنامه خود داشت.

این دانشمند ترکمن پس از سالها تحصیل و تدریس، به ثمر رساندن پروژه‌های تحقیقاتی و خدمت در راه پیشرفت و آبادانی کشور، سرانجام در تابستان ۱۳۹۹ در سن ۶۰ سالگی به علت ابتلا به کرونا چشم از جهان فرو بست و در آرامگاهی کوچک واقع در زادگاهش در آغوش خاک آرام گرفت.

دیار جرجان در طول تاریخ مهد پرروش علما ، دانشمندان ، پزشکان ، محققان بسیاری است که نام آنها بر تارک این مرز و بوم می درخشد، بی تردید دکتر جلیل بدراقی نیز یکی از آن بزرگمردان است و نامش زنده خواهد ماند.
روحش شاد و نامش گرامی باد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا