مطالب ویژه

تا سرزمین وحی – قسمت دوم

حاشیه پر رنگ تر از متن

پایگاه خبری اولکامیز – حاج عطا محمد فروز*: در قسمت اول چنین نوشتیم که اعزام فوری به سرزمین وحی چیزی حدود ۶۰۰ میلیون تومان معادل ۱۰ هزار دلار آمریکا (تفریبا برابر با قیمت یک ۲۰۶ صفر تیپ۳) هزینه دربر دارد لکن جدا از این هزینه این سفر معنوی دارای حواشی زیادی از نوع خود است که بر متن می چربد. به چند مورد از این حواشی اشاره می کنم.

بعداز تهیه پول و بروز رسانی فیش داستان تازه شروع می شود و انجام ثبت نام اینترنتی خود مکافاتی است که متنی سوا می طلبد ولی به این بسنده کنیم که به علت نبود زیر ساخت و هجوم متقاضیان، سایت از دسترس خارج می شود و زائران باید ساعتها و شاید هم روزها وقت خود را پشت سیستم و یا کافی نت ها هدر بدهند و در صورت موفقیت در پیش ثبت نام نیز مبلغ هنگفتی را به عنوان حق العمل کافی نت ها بپردازند به عنوان مثال از ۵۰ هزار تومان تا چند صد هزار تومان.

یکی دو ماه بعد از ثبت نام اولیه که هزینه آن تقریبا ۳۰۰۰ دلار آمریکاست نوبت انتخاب کاروان هاست طوری که به علت ترافیک متقاضی و ضعف زیرساخت زائران مجبورند اولین درگاه و کاروان ممکن را تیک بزنند و معادل ریالی حدود ۱۰۰۰ دلار را انتقال دهند.

بعد از آن، زمان ارائه مدارک به کاروان هاست که قاعدتا نباید سخت باشد ولی متاسفانه مدیران کاروانها با درخواست عکس منطبق با گذرنامه مسافران حج را دو باره راهی مراکز پلیس +۱۰ و کافی نت ها می کنند.

به هرحال بعد از تمام این دوندگی ها زمان ۱۲ جلسه کلاس آموزشی ۲ ساعته فرا می رسد که معمولا در مساجد برگزار می شود و ۵۰ درصد آن در اختیار روحانی کاروان است که راجع به فضیلت حج صحبت کند و دو سه بار نیز به آموزش احکام و فرائض آن می پردازد البته مدیران نیز گاها راجع به مقررات سفت و سخت سرزمین مقصد به خصوص راجع به مواد مخدر تذکراتی می دهند.

نکته قابل توجه این که حدود ۸۰ درصد متقاضیان سفر حج افراد سالخورده و میانسال هستند و در تمام مراکز بهداشتی هزینه ها به نرخ آزاد محاسبه می شود به عنوان مثال برای واکسن مننژیت ۶۰۰ هزار تومان ناقابل طلب پول نقد یا همان کارت به کارت می شود.

متاسفانه قیمت لوازم حج بسیار گران است و فقط مغازه های محدودی مبادرت به این کار می کنند به عنوان نمونه حوله احرام بافت تبریز با کیفیت متوسط با نام محصول ترکیه ۷۵۰ هزار فروخته می شود. یا دمپایی احرامی که درتهران حدود۹۰ هزارتومان قیمت دارد در این فروشگاه ها گاها تا ۱۵۰ هزار تومان هم فی می خورد البته پارچه های متحد الشکل کاروان ها نیز برای هر نفر حدود ۳ میلیون تومان آب می خورد ولی اگر به صورت ناشناس و فردی از همان فروشگاه ها خرید شود تا ۲۰ ال ۳۰ درصد ارزانتر تمام می شود.

در پایان بد نیست که به فضای شور و شوق و معنوی حاجیان نیز اشاره ای بشود که هر حاجی حدود    ۱۰۰نفر همسفر معنوی پیدا می کند که درگروه های ۱۰ نفر ه و در اتاق های چهار نفره به صورت تفکیک جنسیتی ساماندهی می شوند طوری که ایشان را انس و الفتی مثال زدنی اتفاق می افتد طوری که با حضور در ضیافت های همدیگر نوید یک رفت و آمد دور و درازی را می دهد.

*عضو شورای نویسندگان اولکامیز

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا