یادداشت

تیراژ نازل کتاب مقصر کیست؟

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی: یکی از معضلات فرهنگی کشور از رونق افتادن مطالعه کتاب می باشد که در آینده نه چندان دور عواقب شوم و ویرانگر خود را با قشری گری و سطحی نگری نشان خواهد داد و جای معرفت و دانش عمیق را مطالب مبتذل و پیش پا افتاده خواهد گرفت.

این معضل فرهنگی دلایل زیادی می تواند داشته باشد از قبیل گرانی کتاب و مشکل معیشت و گرفتاری روزانه مردم، کیفیت نازل کتابهای منتشر شده، رونق فضای مجازی و امثالهم.

بعضی از دوستان معتقدند علت اصلی فضای مجازی است که نمی گذارد جوانان کتاب مطالعه کنند. این موضوع قابل بر رسی است. آیا قبل از فضای مجازی که ( اعم از وبلاگ و سایتهای اینترنتی و کانال و گروههای تلگرامی و اینستا گرامی و فیسبوک و تویتر و کلاب هاوس و گوشیهای تصویری و…) از حدود ۲۰ سال پیش پایش به کشور باز شد، قبل از آن وضعیت مطالعه کتاب مطلوب بوده است؟ آیا در فضای مجازی کتابهای اینترنتی وجود ندارد؟ یا در دیگر کشورها فضای مجازی و موبایل تصویری وجود ندارد؟ چرا در آنجاها مطالعه کتاب از رونق نمی افتد؟ اگر علت را سانسور بدانیم سانسور فقط یقه کتابهای مکتوب و کاغذی را می تواند بگیرد و کتابهای اینترنتی که چنین محدودیتی ندارند. چرا جوانان در فضای مجازی دنبال کتاب نیستند؟ چرا دنبال مطالب سبک و چند ثانیه ای و حداکثر چند دقیقه ای تصویری (فیلم و کلیپ) هستند؟

به نظرم این مشکل نیاز به بررسی و موشکافی عمیقتری دارد که نمی شود با متهم کردن فضای مجازی و گوشیهای تصویری خیال خودمان را راحت کنیم. این مشکل سه علت اساسی دارد شاید دلایل و علل آن از این هم بیشتر باشد:

یکی تربیت خانوادگی فرزندان است که ما اهمیت علم و دانش را نمی توانیم به فرزندان خود از کودکی القاء بکنیم.

دومی شاید هم کم بها شدن علم و دانش در کشور باشد که به جای معرفت و علم و دانش به مدرک بها می دهند.

دلیل سوم شاید ساختار نامناسب آموزش و پرورش باشد که با دور شدن از روشهای نوین علمی با تحمیل مطالب بی ارزش و ایدئولوژیکی فشار غیر ضروری به ذهن دانش آموزان وارد می کند و این سبب می شود دانش آموزان از علم و دانش زده شده و متنفر شوند یا حداقل اشتیاقشان به علم و دانش کور شود.

گویا در ایران برای یادگیری از کودکستان تا دانشگاه همه باید از یک راه بروند. ممکن است برای یادگیری راههای گوناگون و متنوع و مفید و موثر دیگری هم وجود داشته باشد که همه را باید امتحان کرد که کدام بهتر جواب می دهند؟

این که کودکان هنگام تعطیلی مدارس در پایان سال قبل از رسیدن به خانه دفتر مشقهای خود را در وسط جاده پاره می کنند گویای خیلی چیزهاست که ما نادیده می گیریم. ۸ خرداد ۱۴۰۳

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا