یادداشت

جنگ ها، عواقب و مشکلات آن

پایگاه خبری اولکامیز – آنه محمد مارامایی *: هنگامیکه خداوند منان برما انسانها منت گذاشته ومارا خلق کرد .فرشتگان اعتراض کردند که این چه موجودی است که خلق کرده ای؟

خداوند فرمود این بنده  خاص من است که به درجه اشرف مخلوقات خواهد رسیدچون فرشتگان فرمایش خداوند را شنیدند با اطاعت از دستورات خداوند  به انسان سجده کردندجز یک فرشته مغرور بنام شیطان .

شیطان گفت من از آتشم .انسان ازخاک .پس اوباید مرا سجده کند .خداوند هم اورا بخاطر همین غرور وتکبر ونافرمانی از درگاهش بیرون انداخت .خوب غرض ازبیان این داستان. گفتن مطالبی است که احساس می کنم من اهل قلم اگر نگویم قیامت مدیون عزیزانی خواهم شد که جان برکف گرفته راهی جبهه های حق علیه باطل شده اند

سؤال اساسی اینکه چرا انسان که گویند اشرف مخلوقات هست دنیای به این بزرگی که از میلیاردها سیاره .ستاره.کهکشان و…تشکیل شده را برای خود کوچک می پندارد و در پی غصب اموال ویا سرزمین دیگری است؟ آیادیگران یعنی ابرقدرتهای مافوق آنها را به اعمالی چون جنگ وغیره همچون آدمک های آهنی  و ماشینی وا می دارند؟چرا جنگ بین مسلمانانی که یکتا پرست هستند‌.قبله واحدمشترک دارند..پیامبرمشترک دارند. کتاب آسمانی مشترک دارند و… بیشتر رخ می دهد؟آیا این خود گواه بردخالت ابرقدرتهای شرق وغرب درامورمسلمانان نیست.که همیشه بابهانه های کوچک جنگ های بزرگ راه می اندازند.؟

آیا حاکمان ومسئولان حکومت های اسلامی نمی خواهند عبرت بگیرند؟تا کی باید ما بازیچه شرق وغرب باشیم؟

 حاکمانی که می دانند که قدرت بی همتا را خداوند منان برعهده دارد اما با این وجود ازقدرت های زمینی چون شرق وغرب اطاعت می کنند.وجنگ هایی چون جنگ هشت ساله ایران وعراق را شروع کرده وباعث اینهمه ضررهای مادی.جسمی .روحی.اجتماعی.و… می شوند.

 پریشب همسایه معلول و فلج جدید ما با زنش در باره رفتن به دستشویی درگیر شده و آرامش ما رابهم زدند.فردای آن روز ازهمسایه های دیگر درباره آنها سؤال کردم و اطلاعاتی بدست آوردم.

ازجمله که او جانباز جنگ است و زن قبلی اش فوت کرده و زنی که با او بگو و مگو می کند زن دوم اوست.وفرزندی هم ندارند..اوچندسال پیش فلج شده و به همین خاطر سریع عصبانی می شود و نمی تواند وضعیت جدید راتحمل کند.با کمی دقت متوجه شدم که مشکل آنها نداشتن سرویس بهداشتی ویژه  معلولین است که اگر این سرویس بهداشتی را درست کند تا حدود زیادی مشکل آنها حل می شود که حدودا سه میلیون خرج دارد.

قصد دخالت درحل مشکلشان را داشتم که همسایه گفت .اصلا دخالتی نکنید .خودش برادرانی دارد که وضع  مالیشان بد نیست.اما ذره ای بفکر حل مشکلشان نیستند.

من گفتم اگر برادارنش کمک نمی کنند اول وآخر یکی باید مشکل این دو بنده خدا را حل کند.

همسایه گفت ولش کنید مگه سرت درد می کند .ازگفته او تعجب کردم .وچون خودم دقیقا هفتاد روز است که به این منطقه آمده ام. من هم چیزی نگفتم. لذا دست به قلم شدم تا بلکه مسئولان بنیاد شهید و غیره بتوانند با خواندن این مطلب کاری کنند .

 درجامعه ما امثال این عزیزکه از جنگ صدماتی دیده اند متاسفانه زیاد هستند که با گذشت سی وپنج سال ازجنگ هنوز هم نیاز به کمک دیگران دارند.‌عزیزانی که بنا به وظیفه به سربازی رفته اند ودرجنگ دچار صدمات بدنی .روحی .وغیره شده اند . می طلبد که مسئولان بیشتر به این عزیزان بیشتر توجه نمایند.

یادم می آید که در دهه شصت وهفتاد بود که من مغازه ایی در روستا داشتم یک بنده خدایی هرروزمغازه من می آمد وازمشکلات ودردهایش می گفت ازجمله می گفت .آیا شما کسی را نمی شناسی که مشکل جانبازی من را درست کند .ومی گفت( آنزمان ) من پنج میلیون می دهم اگر کسی مشکل جانبازی من را درست کند وپرونده پنجاه روز بستری دراهواز وپنجاه روز بستری درمشهد را داشت.

 من گفتم نمی دانم وحقیقتا هم کسی رانمی شناختم .خلاصه این بنده خدا می گویند آخرش هم درست کرد اما زود فوت نمودند. یا یکی از اقوام من که پایش درجبهه قطع شده بود .ابتدا دردفترخانه ارتش آبدارچی شد و ازدواج کرد اما چندماه بعد زنش از او طلاق گرفت واین بنده خدا هم آن زمان معتاد گردیده و الان هم با حقوق کمی که از ارتش می گیرد بیکار و مجردی زندگی می کند.

یایکی دیگر از نزدیکان من هنوز هم مفقودالاثر است.که بعد از چند مدتی که از مفقودالاثریش گذشت. پدرش ازناراحتی ونداشتن تحمل اینچنین دردی سکته کرد .وازدنیا رفت .و خیلی موارد دیگر که همگی گویای عواقب و نتایج خانمانسوز جنگ است که چه خانواده هایی را ازبین می برد وزندگی چه کودکان معصوم وچه والدین مظلومی را به آتش می کشد و غیره.

خلاصه جنگ واقعا بد پدیده ای می باشد وبا تمام شدنش هم خیلی ازافراد وخانواده ها سختی هاورنج های آنرا چندین دهه ها بایدتحمل کنند.به امید روزیکه انسان ها بتوانند با بهره بردن از عقل ومنطق شاهد جنگی نباشند.

*فرهنگی بازنشسته

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا