یادداشت

درد بی‌درمان مسابقات اسبدوانی گنبد!

پایگاه خبری اولکامیز – علی کیان ، خبرنگار: مجتمع سوارکاری گنبدکاووس در سال ۱۳۴۰ با اهداف مسابقه‌های کورس اسب‌دوانی و تولید و پرورش اسب‌های نژاد ترکمن پایه‌گذاری گردید و بنای آن در سال ۱۳۵۲ احداث شد. پس از انقلاب مجموعه با تصویب شورای انقلاب به سازمان تربیت بدنی واگذار گردید. در سال ۱۳۹۵ این مجموعه در فهرست آثار ملی ثبت و در سال ۱۳۹۸ در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت.

این مجتمع با ۱۶۰ هکتار وسعت یکی از بزرگ‌ترین مراکز سوارکاری کشور محسوب می‌شود که از این مقدار حدود ۱۲۰ هکتار به علفزار و پیست سوارکاری اختصاص دارد.

علیرغم این‌که مجتمع سوارکاری گنبد مکانی هیجان‌انگیز برای مسابقه اسب‌های نژاد ترکمن است و علاقه‌مندان به سوارکاری در فصول بهار و پاییز هر سال از مناطق دور و نزدیک راهی این مرکز سوارکاری می‌شوند، تا به تماشای رویارویی اصیل‌ترین اسب‌های ترکمن و نژاد‌های دیگر بنشینند، اما متاسفانه نامناسب بودن پیست، نداشتن روشنایی، فرسوده بودن استطبل‌ها، نداشتن امکانات اولیه از مهمترین مشکلات مجموعه سوارکاری گنبدکاووس است. بسیاری از اسطبل‌ها، اتاق‌ها، سوئیت‌ها، پیست مسابقه، پارکینگ‌ها و محوطه قدیمی بوده و همچنان از آن‌ها استفاده می‌شود. با گذشت سال‌ها، اما بازسازی، ترمیم و نگهداری خاصی در این مجموعه انجام نشده و هر چه می‌گذرد ویرانی آن بیشتر خود را نشان می‌دهد.

از بنای اصلی و سکوی تماشاگران گرفته تا اسطبل‌های فرسوده و خشک شدن درختان! همه و همه نشان از عدم رسیدگی و برنامه‌ریزی دقیق در این مجموعه دارد. عدم وجود آب لوله‌کشی شهری در مسیر اسطبل‌ها و اتاق مربی و کارگران نیز یکی از مشکلات بزرگ این مجموعه به شمار می‌رود.

این مشکلات در حالی‌ست که مردم ترکمن‌صحرا عاشق واقعی اسب و اسبدوانی هستند و در این زمینه در طول زمان هزینه‌های زیادی پرداخته‌اند. با توجه به پتانسیل غنی در استان، اگر این مجموعه سوارکاری که در واقع پایتخت سوارکاری ایران محسوب می‌شود، به‌ عنوان سرمایه ملی مورد بازسازی اساسی قرار گیرد، با جذب گردشگران داخلی و خارجی موجبات تحولات اقتصادی اساسی در استان را فراهم خواهد کرد.

مطمئنا مجموعه سوارکاری گنبدکاووس به‌عنوان قطب ورزش اسبدوانی کشور و یکی از جاذبه‌های توریسم منطقه استان گلستان زیبنده چنین ناملایمت‌های غیرمسئولانه‌ای نیست.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا