در باب تعدد امام جمعه
پایگاه خبری اولکامیز- دانیال آخوند پقه فارغ التحصیل حوزه علمیه احمدیه چن سولی آق قلا در پاسخ به سئوالی در باب تعدد امام جمعه در یک شهر نوشت :
اخیرا سایت اولکامیز از اینجانب این سئوال را مطرح نمودند: آیا در یک شهری کوچک ، امام جمعه باید واحد باشد و نماز جمعه در یک مکان واحد اقامه شود و یا اینکه میتوان نماز جمعه را در چندین جا برگزار کرد؟ در این باره جواب مختصری عرض مینمایم. بسیاری از شعائر الهی در قالب وحدت اسلامی شکل گرفته است، همه ی مسلمانان جهان بسوی یک قبله می ایستند، در اوقات مشخصی نماز میخوانند، برای نماز جماعت به یک جا فراخوانده میشوند، در هفته یک بار برای نماز جمعه در مکانی مشخص جمع میشوند، سالی یک بار همه ی مسلمانان در یک مکان واحد جمع شده وفرایض الهی را بجا میاورند، اینها همگی نماد ومظهر وحدت اسلامی است که خیلی در متون دینی به آن تاکید شده است.
حکمت از گردهمایی برای نماز جمعه هم چنانکه از نامش پیداست برای جمع شدن و ایجاد وحدت و برادری بین افراد جامعه هست، بدین جهت بسیاری از فقهای اسلام فرمودند که بدون حاجت و ضرورت نمیتوان نماز جمعه را در یک شهر در دو مکان اقامه کرد. این دیدگاه امام شافعی و یک روایت از امام ابوحنیفه و احمد است.
همچنین دیدگاه مشهور مالکیه نیز همین است تا جاییکه امام سبکی شافعی میفرمایند:این نظر اکثر فقهاست و از هیچ صحابی و تابعی روایت نشده که قایل به جواز اقامه نماز جمعه در دو جا باشند.
ولی در مشهورترین دیدگاه حنفیه اقامه ی نماز جمعه در چندین جایِ یک شهر جایز است. اما با وجود چنین اختلاف عمیق درباره ی درست بودن یا نادرست بودن برپایی نماز جمعه در دو منطقه از یک شهر، در بسیاری از شهرها وحتی روستاهای ترکمنصحرا بدون حاجت و ضرورت شرعی، شاهد اقامه ی نماز جمعه در چندین جا هستیم. ما میتوانیم طبق دیدگاه مشهور احناف حکم به صحت ظاهری آن بدهیم اما نیت بانیان این کارها را خداوند متعال بهتر میداند وحقیقت امر را به خداوند واگذار کنیم.
فقها در این مواردی که در مورد صحت نماز جمعه اختلاف هست، فرمودند که ۴ رکعت نیز به نیت نماز ظهر (همون ۴رکعت احتیاط الظهر) بعد نماز جمعه خوانده شود تا اگر نماز جمعه درست نباشد، فرض ظهر را ادا کرده باشد.
اما در یک جا امامت نماز جمعه توسط دو امام یا بیشتر به صورت نوبتی باشد اشکال شرعی متوجه آن نیست، اما مهم حفظ وحدت است، اگر مردم امامت هر دو نفر را درخواست کنند وهیچ مشکلی بابت این نداشته باشند پس اشکال شرعی نیز ندارد اما اگر یک امام خواست قلبی مردم است ودیگر امام مورد تایید مردم نباشد و مردم راضی نیستند و باعث تفرقه شود، امامت شخص دوم ناجایز است چنانچه در احادیث نبوی این شخص مورد لعنت قرار گرفته است.
… عن الحسن البصری: ثلاثهٌ لا تجاوِزُ صلاتُهُم رُءَوْسَهُم: رجلٌ أمَّ قومًا وَهُم لَهُ کارِهونَ، وامرأهٌ باتَت وزوجُها ساخطٌ علَیها، ومَملوکٌ فرَّ من مولاهُ
البیهقی (ت ۴۵۸)، السنن الکبرى للبیهقی ۳/۱۲۸
www.ulkamiz.ir