مطالب ویژه

در فصل دویدن/ ۱

سخنی با کاندیداهای محترم ترکمن صحرا

پایگاه خبری اولکامیز – یادداشت اختصاصی دکتر ارازمحمد سارلی ؛ نویسنده و استاد دانشگاه در خصوص آسیب ها و مضرات تعدد کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم در ترکمن صحرا و نگرانی و دغدغه افکار عمومی نسبت به تشتت و پراکندگی آرا و کاهش تاثیرگذاری آن و در نتیجه از دست دادن کرسی بهارستان در سه حوزه شرق و غرب گلستان و گنبد را که برای انتشار به اولکامیز ارسال نموده است را در پی می خوانید:

 🔺این روزها شاهدیم که کاندیداهای ترکمن صحرا، با تمام توان مشغول تدارک نمایش قدرت انتخاباتی هستند. بسیار خوب البته که این قبیل کمپین زدن ها برای جلب توجه افکار عمومی لازم و ضروری است، اما فی الجمله باید گفت که  شرط کافی برای حصول نتیجه نمی باشد.

🔺 مسئله اینجاست که کاندیداها در حالت رقابت وسط گود، ممکن است امکان تمرکز به مسائل دیگری چون چگونگی پایان این ماراتن و نتیجه‌ی حاصل از آن را نداشته باشند. لذا می توان پرسید که  آیا در خلوت و آشکار خود به اصل نتیجه گرا بودن فکر کرده اند؟ یا با عملگرایی صرف، “دویدن برای دویدن” مد نظر آنان است؟

🔺بدین جهت، افراد زیادی چون بنده که بیرون گود به روند کمپین های انتخاباتی ترکمن صحرا می نگریم، نگرانیم که آیا مآل اندیشی، جمع بندی و تحلیل شرایط موجود، مورد توجه کاندیداهای محترم می باشد یا خیر؟
مخصوصا آن دسته که در قبال هواداران، خود را مسئول دانسته، درنگ و تامل برای ائتلاف و کاستن تعداد کاندیداها را بعید و شاید محال می دانند.

 🔺البته چه اشکالی دارد که کاندیداهای محترم پر شور و شوق، دو سه هفته دیگر هم تلاش نمایند تا بلکه با اقبال مردم به برنامه ها و طرح های آنان سرانجام  اسب اقبال یکی از آنان جلو بزند و به قول شاعر گرانقدر ما مختومقلی فراغی چنین اتفاق خوشایندی رقم بخورد:

“اقبالینگ اویانسا دولت یار بولسا
داغا آزی اورسانگ داشی سیندارار”

🔺ولیکن آنچه که نباید فراموش کرد – گذشته از اقبال بلند استاد کمال آخوند غراوی، این تک کاندیدای ترکمن برای خبرگان و مهندس امان زاده که اجماع ترکمنان گرگان و آق قلا را دارد و خیلی امیدواریم هر دو به مجلس راه پیدا کنند – در بقیه حوزه های انتخابیه ترکمن صحرا، تعدد کاندیداهای برای یک کرسی، موجب نگرانی است.

🔺 از جمله در حوزه‌ی غرب دو تا اَبَر ایری محترم مجلس رفته را داریم که  نمی توانند بر یک کرسی بنشینند و در گنبد هم به یاد بیاورند که سهمیه مجلس فقط یک کرسی است نه بیشتر. چرا که باز هم آن دو نفر مجرب مجلس تجربه کرده نمی توانند مع بالاتفاق بر یک کرسی تکیه بزنند و نه عزیزان دیگری که دل خوش طایفه یا محله و هواداران خود نتوانسته اند از حرکت جزیره ای خارج شده در قامت نماینده تمام جمعیت شهرستان گنبد ظاهر شوند و قس هکذا.

در منطقه کلاله و مراوه تپه که تاکنون چشم انداز روشنی را شاهد نیستیم.

🔺پس راه حل چیست؟ در این باره، چند روز دیگر که رقابت و منافشه به اوج خود رسید، می توان تحلیل درست تر نگاشت. اما قدر مسلم آن است که از همین الان کاندیداها در خود شهامت آمادگی ائتلاف و تقلیل تعداد را  تقویت نمایند اگر که نمی خواهند- و لو ناخواسته-  به اقبال مردم شریف حوزه‌ی انتخابیه خود پشت پا بزنند.

🔸با احترام به تلاش های کاندیداهای محترم 
دکتر اراز محمد سارلی
استاد دانشگاه

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. وقتی که شرایط یک انتخابات آزاد ، رقابتی و سالم فراهم نیست، دویدن به دنبال سراب است. ممکن است برای کاندیداهای از فیلتر رد شده بعد از انتخاب شدن تنوری برای نان پختن فراهم شود اما برای ملت خیری در این نمایش ها وجود ندارد. توجه داشته باشیم ، عادی نشان دادن شرایط مملکت برای هر کسی حداقل ، مسئولیت اخلاقی دارد. همه آنهائی که ثبت نام کرده و رد صلاحیت شده اند از پیش قبول کرده اند که در زمین گردانندگان نمایش انتخابات بازی کنند با این وجود تحمل نشدند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا