گزارش

شور و شَعف گلستان از اجرایی‌شدن واحد پتروشیمی، گرهی که دولت گشود

پایگاه خبری اولکامیز – گره گشایی از مشکلات پتروشیمی گلستان و آغاز عملیات اجرایی آن توسط سرمایه گذار مطمئن تا کمتر یک ماه آینده نمونه ای دیگر در تحقق وعده رییس جمهور جهادی در سفر به این استان است که شادی و شعف ۹۰ هزار سهامداران آن را به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، مصوبات سفر اسفند ماه سال گذشته رییس جمهوری به گلستان یکی از پس از دیگری در حال اجرایی شدن است، پس اجرایی شدن عملیات لایروبی خلیج گرگان، احداث زیر ساخت های طرح گردشگری آشوراده در سایت پشتیبان بندرترکمن، شتاب در تزریق اعتبارات سد نرماب و پروژه های آب رسانی و ده ها پروژه دیگر اینبار گره از مشکلات پتروشیمی گلستان گشوده شد.

در کمتر از چهار ماه از سفر رییس جمهور به گلستان یکی از هلدینگ های مطرح سرمایه گذاری کشور قرار است تا در روزهای آینده بار دیگر عملیات احدات ابنیه و تاسیسات این واحد پتروشیمی در شمال گرگان را آغاز کند.

وعده آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور به اهالی دیار گلستان در کمتر از چهار ماه در آستانه محقق شدن موضوعی که بیانگر اراده و اهتمام مدیران و پرهیز از شعار زدگی خادمان ملت در دولت جهادی سیزدهم است.

اواسط اردیبهشت ماه بود که نمایندگان ۶ هلدینگ بزرگ سرمایه گذاری حوزه پتروشیمی به همراه گروه کارشناسی شرکت صنایع پتروشیمی ایران به گلستان سفر کردند و با دادستان مرکز استان، بازپرس پرونده و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، ابعاد حقوقی و قضایی پرونده مجتمع پتروشیمی گلستان بررسی و شفاف سازی شد.
بالاخره پس کش و قوس های فراوان سرمایه گذار جدید معرفی شد و وعده سرمایه‌گذاری و تزریق نقدینگی شرکت‌های دولتی در اجرای طرح ساخت مجتمع پتروشیمی محقق شد.
سال ۱۳۸۵ و در سفر وزیر نفت وقت به گلستان ساخت یک واحد پتروشیمی در شمال گرگان آغاز شد تا مطالبه قدیمی اهالی استان برای برخورداری از یک واحد تولیدی بزرگ رنگ واقعیت به‌خود بگیرد.
بر اساس طرح اولیه قرار بود بخشی از سرمایه موردنیاز این طرح از طریق فروش سهام به مردم تامین شود که در این راستا ۹۷ هزار نفر از اهالی گلستان با خرید سهام این پتروشیمی تلاش کردند علاوه بر کسب سود و منفعت از راه سرمایه گذاری در این واحد، سرعت بهره برداری و افتتاح پتروشیمی گرگان و ایجاد هزاران شغل مستقیم را شتاب بخشند اما با گذشت بیش از ۱۵ سال تاکنون اتفاقی در این زمینه رخ نداد.
در سفر اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان ، آیت الله رییسی قول داد از همه توان و ظرفیت دولت برای اجرای این پروژه و حل مشکلات آن استفاده کند که گویا این تلاش های جهادی مستمر در حال به ثمر نشستن است.

پتروشیمی گلستان وارد مرحله اجرایی شد
استاندار گلستان گفت: مشکلات و چالش‌های حقوقی واحد پتروشیمی این استان با کمک اداره کل دادگستری رفع و اکنون وارد مرحله اجرایی شده است.
استاندار گلستان در جلسه تعیین تکلیف نهایی پتروشیمی گلستان که در دادگستری کل استان با حضور هیات شرکت صنایع پتروشیمی ایران تشکیل شد، اظهارداشت:  برای فرآیند اجرا یک برنامه مدون در دوازده گام طراحی شد و در حال پیش بردن این گام‌ها هستیم.

علی محمد زنگانه ادامه داد: تشریفات قانونی و اجرایی برای ورود سرمایه گذار جدید شروع شده و پیش بینی می‌کنیم حداکثر تا یک‌ماه آینده مقدمات برای احیای دوباره این پتروشیمی و کار اجرایی آن شروع شود.

آغاز عملیات با بودجه ۲۲۰ هزار میلیارد ریالی 

رییس کل دادگستری گلستان در همین ارتباط خاطرنشان کرد: عملیات ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان با بودجه ۲۲۰ هزار میلیارد ریالی یک شرکت سرمایه‌گذاری داخلی حدود یک ماه آینده فعالیت خود را به طور رسمی آغاز می‌شود.

حیدر آسیابی اظهارداشت: این شرکت سرمایه گذاری که جزو بزرگترین سرمایه گذار بخش پتروشیمی کشور به شمار می رود، مسوولیت راه‌اندازی این طرح را پذیرفته است.

وی تصریح کرد: موضوع احیای شرکت پتروشیمی گلستان با دستور رییس قوه قضاییه در سفر استانی کلید خورد و با اختیارات قضایی تفویض شده دادگستری استان با تلاش مستمر و با همکاری دستگاه‌های اجرایی به ویژه استاندار استان درصدد رفع موانع حقوقی و قضایی مربوط به ورود سرمایه‌گذار جدید است.
وی افزود: هیات مدیره فعلی ضمن همکاری لازم با سرمایه گذار جدید، هیچ گونه مانع تراشی در امر سرمایه گذاری نخواهد داشت و دستگاه قضایی استان از سرمایه گذار جدید حمایت و پشتیبانی کامل خواهد کرد.
رییس کل دادگستری گلستان ادامه داد:  تا زمانی که این شرکت احیا شود دستگاه قضایی در کنار سرمایه گذار جدید است و پس از احیا و رفع موانع قضایی، کار به بخش اجرایی سپرده می‌شود.

اهتمام روسای قوای مجریه و قضاییه نتیجه داد
آسیابی بیان کرد: اهتمام ۲ رییس قوه در سطح کلان و مسوولان قضایی و اجرایی در استان، برای پیگیری راه اندازی پتروشیمی گلستان یک تعامل هماهنگ قضایی و اجرایی است و امید است تلاش‌ها به زودی به ثمر خواهد نشست.
احمد شکری مدیر طرح‌های صنعت پتروشیمی ایران هم در جلسه یادشده گفت: همگرایی خوبی در مجموعه قضایی و اجرایی استان وجود دارد و با همین همگرایی، آخرین گام‌های مانده تا احیای این پروژه را برداریم و این طرح عملیاتی شود.
وی افزود: پروژه قبل از اینکه وارد مرحله اجرایی شود یک‌سری پیش نیازهای حقوقی، قراردادی و مالی دارد که در این جلسه و جلسه‌های قبلی توافقات خوبی صورت گرفت.
شکری گفت: در بین سرمایه گذارهای جدید توانمندترین سرمایه گذار ورود کرده و به زودی این طرح عملیاتی می‌شود.

پتروشیمی مهمترین پروژه صنعتی گلستان

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم گفت : مهم‌ترین پروژه صنعتی و اقتصادی استان، پتروشیمی گلستان است که بیش از ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد ، ولی با تلاش و پیگیری سه قوه و تاکید  رییس جمهور انشالله گره آن بزودی گشوده می شود
رمضان سنگدوینی افزود : با تکمیل پتروشمی  سه هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد می شود و بخشی از دغدغه های اشتغال اهالی منطقه برطرف می شود
وی ادامه داد: با بررسی‌های شکل گرفته این پروژه کامل توجیه اقتصادی داشته و متأسفانه در گذشته برخوردهای متناقض و متضادی با آن شده که روند اجرای آن را طولانی کرده است.

شور و شَعف گلستان از اجرایی‌شدن واحد پتروشیمی، گرهی که دولت گشود

راه اندازی پتروشمی تاثیری در مشارکت پذیری اقتصادی مردم دارد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان افزود: پرونده پتروشیمی گلستان و مسائلی از این قبیل، موجب بروز ذهنیت منفی مردم نسبت به هر پروژه اجتماعی و اقتصادی دیگر در سطح استان شده بود.
سید محمد دهنوی گفت :‌ اگر این مشکل پتروشیمی چاره اندیشی نمی شد ، مردم نسبت پروژه های کلان دیگر ، بازخورد منفی نشان داده و مشارکت پذیری اقتصادی‌شان پایین می آمد.

به گزارش ایرنا،حدود چهار ماه  از سفر آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور  و برخی اعضای هیات دولت به گلستان می گذرد، سفری که حین و بعد از آن حدود ۱۲۰ مصوبه در بخش های مختلف برای گلستان حاصل شد.

در مجموع در ۲ مرحله بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد ریال از منابع عمومی دولت و تسهیلات بانکی برای حوزه‌ های مختلف استان  منظور شده که تاکنون بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال به صورت نقدی اختصاص یافت، این موضوع نشان می‌دهد که دولت توجه ویژه‌ای به رفع عقب ماندگی زیرساختی و شتاب بخشی توسعه در گلستان دارد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا