مطالب ویژه

محمد درویش : وجود ١٨ سد روی اترک و گرگانرود سبب افزایش ریزگردها شده است

پایگاه خبری اولکامیز – درنه صفائی برج؛ خبرنگار:

جمعه بیست و ششم آبان ماه شاهد وقوع پدیده ریزگردها در استان گلستان بودیم خبری که به سوژه اول رسانه های منطقه تبدیل شد و حتی در سطح کشوری انعکاس پیدا کرد. در این باره با محمد درویش فعال محیط زیست کشور گفتگوی کوتاه انجام دادیم.

محمد درویش در پاسخ به سئوال خبرنگار اولکامیز گفت: خشک شدن پهنه آبی ،تبدیل کشت پنبه به شالی کاری، روند بیابان زایی در کشورهای همسایه، کاهش عمق دریای خزر و سد سازی های مکرر از دلایل وقوع ریزگردها در استان گلستان است.

این کارشناس محیط زیست ایران افزود: کنفرانس تهران روی حق آبه ضعیف عمل کرد و باید این مورد تقویت شود. گفتگو با دولت ها در مورد «حق آبه ایران»می تواند در بهبود شرایط موثر باشد.

وی اظهار داشت: وجود ١٨ سد روی اترک و گرگانرود باعث شده تا آبی به تالاب های آلاگل، آجی گل، آلما گل و یا حتی گمیشان نرسد و همین موضوع سبب افزایش ریزگردها شده است.

درویش تاکید کرد: بحرانی که در رامیان و آزادشهر پیش آمده؛ فرو چاله ها به داخل شهر رامیان راه پیدا کرده اند،زنگ خطری برای این موضوع است که تا بحران به مرزهای بازگشت ناپذیر نرسیده باید چیدمان توسعه را بر مبنای بوم شناختی تغییر دهیم.

وی در انتها گفت: تا زمانی که سطح آب خزر به سمت کاهش سوق پیدا می کند ،لایروبی خلیج گرگان به تنهایی نمی تواند مشکل ریزگردها در گلستان را حل کند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا