مقاله

 مروری بر تاریخچه استقرار مرکز ام. آر. ای در گنبد

آیا استقرار MRI در بیمارستان تامین اجتماعی گنبد، از نظر قانونی ، اداری شدنی است؟

پایگاه خبری اولکامیز- دکتر محمد نظری :  اخیرا نماینده گنبد آقای شادمهر در نماز عید فطر اعلام نمود که برای بیمارستان تامین اجتماعی، دستگاه ام. آر. آی مصوب شده و برای خرید رفته است.

طبق رویه موجود باید آگهی مناقصه خرید دستگاه MRI برای بیمارستان تامین اجتماعی گنبد در سامانه تدارکات الکترونیک دولت(ستاد) منتشر شده باشد.مناقصه برگزار شده و نام شرکت برنده مشخص شده و قرارداد بین تامین اجتماعی و شرکت مجری منعقد شده باشد. درصورت معلوم نبودن موارد مذکور تحقق این ادعا با چالشها و ابهاماتی مواجه است.

برای بررسی بحث مزبور، مطالعه تاریخچه مرکز ام. آر. ای در گنبد ضروری می نماید.این گزارش با مستندات میکوشد تاریخچه استقرار ام آر آی در گنبد، چالشها، مشکلات پیش رو و اصول مدیریتی انجام شده در آن را به تصویر بکشد.

۱- تاریخچه استقرار مرکز ام. آر. ای در گنبد

مطابق بررسی ها و اسناد موجود سابقه پیگیری استقرار ام. آر. آی در گنبد و بیمارستان تامین اجتماعی. به حداقل ۱۶سال پیش. در دوره نمایندگی مهندس محمد قلی مارامایی برمیگردد .

این پیگیریها در مراحل نخست با مخالفت دانشگاه علوم پزشکی گلستان و عدم همکاری بیمارستان تامین اجتماعی گنبد روبرو میشود ولی موضوع مجدانه پیگیری می شود.

مطابق اسناد موجود در تاریخ اول دی ۱۳۸۴ آقای محمد نظری درخواست تاسیس و راه اندازی مرکز ام. آر. آی در گنبد را به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ارائه می نماید.(سند ۱).

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پاسخ درخواست نامبرده، د رتاریخ ۳ دی ۱۳۸۴ کتبا اعلام می نماید که تاسیس ام. آر. آی دوم در استان باید در بخش دولتی مستقر شود و لذا با درخواست ایشان مخالفت میشود. (سند ۲)

در ادامه پیگیری استقرار ام. آر. آی در گنبد، با درخواست نماینده وقت گنبد محمد قلی مارامایی ، وزارت بهداشت و درمان و کمیسیون ماده ۲۰ آن در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۸۴ با تخصیص ام. آر.آی برای شهرگنبد موافقت نموده و طی نامه شماره ۲۱۴۸۹/۸ به دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعلام می نماید. (سند ۵)

محمد نظری بر اساس مجوز صادره وزارت بهداشت ، مجددا درخواست مرکز ام. آر آی را در تاریخ ۸ دی ۱۳۸۴ به معاونت درمان علوم پزشکی گلستان ارائه می نماید. وی اعلام میدارد حاضر است با تعرفه دولتی ، خدمات ارائه نماید و بخشی از درآمد را به امور خیرخواهانه و اجتماعی(نظیر ارائه بورسیه های آموزشی دوره های تحصیلی تکمیلی..) تخصیص دهد.(سند ۳).

در تاریخ ۸ دی ۱۳۸۴ محمد نظری درخواست کتبی برای استقرار ام. آر. ای را خطاب به مدیر وقت بیمارستان تامین اجتماعی گنبد به صورت فعالیت بخش خصوصی (هماهنگ با علوم پزشکی) ارائه می نماید. (سند ۴).

متاسفانه بیمارستان تامین اجتماعی گنبد درباره این درخواست هیچ پاسخی نداده و همکاری نمی کند.

درتاریخ ۱۹ دی ۱۳۸۴ معاونت درمان علوم پزشکی گلستان درنامه شماره ۲۱۲۶۸ ، ضمن مخالفت با مجوز اخذ شده توسط محمد قلی مارامایی نماینده وقت گنبد اعلام میدارد که دانشگاه صرفا درصورت حفظ سهمیه بخش دولتی نظر موافقت داشته و اعلام میدارد : برای هر ۱.۵ میلیون نفر یک مرکز بوده و با توجه به وجود یک مرکز خصوصی در گرگان این مسئله مورد سئوال است.

در واقع صریحا با مجوز فوق به استناد به موضوع ۱.۵ میلیون نفر مخالفت میشود که عملا به نفع مرکز خصوصی موجود در گرگان (مرکز کوثر گلستان) ختم میشود.(سند ۶)

البته تیم پیگیری پروژه با همکاری نماینده وقت گنبد مایوس نشده و مجدانه کار را ادامه میدهند. تیم پیگیری پروژه ، اقدام به تاسیس هیات موسس مرکز تصویربرداری در آخر سال ۱۳۸۴ و در آبان ۱۳۸۵ شرکت قابوس طب گلستان را به شماره ۴۲۴۱ تاسیس می نمایند. آنها بلافاصله در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۸۵ درخواست تاسیس مرکز ام. آر. ای را به معاوت درمان علوم پزشکی گلستان ارائه می دهند.

همزمان آقای مارامایی نماینده وقت گنبد در کمیسیون بهداشت درمان با همفکری دوستان در مجلس و وزارت بهداشت برای تغییر آیین نامه مراکز تصویربرداری تلاش می نمایند. بنحویکه بجای یک ام. آر. ای تنها، حداقل ۸ دستگاه تصویربرداری دیجیتال در مراکز تصویربرداری مستقر شود.

ثانیا حدنصاب جمعیتی از ۱.۵ میلیون نفر به ۵۰۰ هزار نفر کاهش یابد.بدین ترتیب آیین نامه مراکز تصویربرداری حداقل با ۸ سیستم تصویربرداری و حدنصاب نیم میلیون نفر جمعیت اجرائی میشود و مانع قانونی و اداری استقرار ام. آر.آی در گنبد رفع میگردد.

فرآیند پیگیری ام. آر. ای گنبد با پیگیری تیم پروژه مجدانه ادامه می یابد و شرکت قابوس طب گلستان در آبان سال ۱۳۸۶ مجوز تاسیس مرکز تصویربرداری را اخذ می کند.

در واقع با دو سال پیگیری و تلاش مستمر با وجود کارشکنی های برخی افراد در گرگان و گنبد، بالاخره مجوز مربوطه اخذ میشود.

در انتخابات دوره هشتم مجلس در سال ۱۳۸۶ ، آقای مارامایی که از دو راهی پیگیری پروژه ها (پروژه به عنوان راهکاری برای توسعه مناطق محروم) و یا رفتن به مراسم های محلی و انجام دید و بازدید ها ، راه اول یعنی پیگیری پروژه ها را انتخاب کرده بود، با اقبال عمومی مواجه نشد و رای لازم را کسب نکرد لذا در مرداد۱۳۸۷ به تیم مدیریت پروژه مرکز تصویربرداری قابوس طب گلستان پیوست.

پروژه مرکز تصویربرداری قابوس طب گلستان در بهمن ۱۳۸۷ کلنگ زنی شد. و در مهر ۱۳۸۹ تمام دستگاهها منجمله ام. آر. آی ، سی تی اسکن ، رادیولوژی، سونوگرافی… با حدود ۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری منجمله دستگاه ام. آر. ای ۱.۵ میلیون دلاری مستقر و راه اندازی شد. اکنون بیش از ده سال است که به شهر گنبد و شرق استان خدمات ارائه میکند. این مرکز بویژه در بحث کورونا برای انجان سی تی اسکن با تمام قوا در خدمت شهروندان بوده است.

اما نکته جالب آن است که دانشگاه علوم پزشکی گلستان با وجود مخالفتهای جدی برای ام. آر. ای گنبد، در تابستان ۱۳۸۹ به شرکت اقماری پیرو مرکز کوثر گلستان در ساختمان کهنه بیمارستان طالقانی گنبد، با تک دستگاه ام. آر. ای مجوز فعالیت صادر کرد.

گفته میشود که هدف از صدور مجوز فوق برای یک شرکت گرگانی، شکست پروژه تصویربرداری قابوس طب گلستان در شهر گنبد بوده است.

ولی دوراندیشی مدیران شرکت قابوس طب گلستان در انتخاب ام. آر.آی با تکنولوژی و قدرت بازیافت هلیم باعث بقاء آن شد. چون با تحریمهای شورای امنیت در سال ۱۳۹۰،گاز هلیم که سرد کننده دستگاه ام. آر.آی می باشد،بخاطر کاربری دوگانه در موشک ها و فعالیتهای نظامی مورد تحریم بین المللی قرار گرفت و قیمت آن سرسام آور بالا رفت.

شرکت قابوس طب گلستان چون نیازی به هلیم جدید نداشت زنده ماند ولی شرکت گرگانی مورد حمایت دانشگاه یک دستگاه با تکنولوژی قدیمی آورده بود، مجبور بود هر ماه دو کپسول هلیم با قیمت گزاف تزریق کند. لذا پروژه مذکورشکست خورد و تعطیل گردید.

۲-بررسی امکان استقرار ام. آر. آی در بیمارستان تامین اجتماعی
راه اندازی دستگاه ام. آر. آی در بیمارستان تامین اجتماعی گنبد ، خدمت مناسبی برای بیمه شده گان تامین اجتماعی است که از همان اول مدنظر و مورد توجه نماینده وقت گنبد آقای محمد قلی مارامایی و تیم پروژه قابوس طب گلستان بوده است که متاسفانه با همکاری مدیران وقت مواجه نشد.

یکی از استدلالهای دانشگاه علوم پزشکی ضرورت استقرار ام. آر. ای در بخش دولتی بوده است. لذا اگر قرار بر استقرار باشد در بیمارستانهای دولتی گنبد منجمله بیمارستان پیامبر اعظم، مطهری..باید مستقر شود.

البته از دو سال قبل زمزمه هایی در این خصوص منجمله جانمایی در بیمارستان مطهری مطرح بود ولی به علت گرانی دستگاه ام. آر. آی (حدود ۱.۵ میلیون دلار معادل ۳۶ میلیارد تومان)، و تعرفه دولتی برای بخش خصوصی فاقد توجیه اقتصادی است. و بخش دولتی نیز با توجه به محدودیت منابع، امکان آوردن دستگاه مذکور را ندارد.

استقرار مرکز تصویربرداری در بیمارستان تامین اجتماعی، مقررات و رویه های خاص خود را دارد. نخست تایید سازمان تامین اجتماعی، سپس اخذ مجوز از کمیسیون خاص وزارت بهداشت، برگزاری مناقصه برای استقرار دستگاه و انتشار آگهی مناقصه در سامانه تدارکات الکترونیک دولت(ستاد)، تعیین شرکت برنده، عقد قرارداد فیمابین تامین اجتماعی و شرکت مجری…

نماینده محترم گنبد گفته اند که دستگاه ام. آر. آی برای خرید رفته است. لذا آیا ایشان میتواند آگهی مناقصه خرید دستگاه MRI برای بیمارستان تامین اجتماعی گنبد منتشره در سامانه تدارکات الکترونیک دولت(ستاد) ارائه نماید؟

آیا آقای شادمهر می تواند بگوید که مناقصه چه زمانی برگزار شده و نام شرکت برنده برای استقرار ام. آر. ای را اعلام نماید؟

آیا ایشان میتواند قرارداد منعقده بین تامین اجتماعی و شرکت مجری را منتشر ارائه نماید؟

همچنین آقای شادمهر میتوانند مجوز کمیسیون ماده ۲۰ وزارت بهداشت برای ورود دستگاه ام. آر. ای تامین اجتماعی را ارائه نمایند؟

امید که دستگاه ام. آر. ای در بیمارستان های دولتی و یا تامین اجتماعی مستقرشود تا اقشار بیمه شده بتوانند با تعرفه دولتی از خدمات آن بهره مند شوند.

امیدواریم حکایت بیمارستان شمال گنبد( پیامبر اعظم) تکرار نشود که دکتر ضیا پور در سال ۶۸ کلنگ زد ولی بیش از ده سال طول کشید تا آقای مارامایی در دوره هفتم، با دو سال دوندگی برای پروژه ردیف بودجه ای در بودجه سالیانه گرفته و سپس پیمانکار انتخاب و فعالیت عمرانی آن شروع شود.

۳- نکات جالب بحث
نماینده وقت گنبد در دوره هفتم، و مدیران شرکت قابوس طب گلستان با وجود گذشت ۱۶ سال ، در سکوت کامل، پروژه ام. آر. ای را راه اندازی کردند.به هزاران نفر خدمات ارائه نمودند ولی هیچ ادعایی در افکار عمومی درباره آن ننمودند .

گفته می شود مدیران قابوس طب با توجه به تصادف ماشین حمل ام . آر . ای یکی از شهرهای شمالی ،و کارشکنی های رقبا…، هیچ نوع اطلاع رسانی از وضعیت دستگاه ام. آر. آی نمی کردند.

بنحوی که از فرآیند ورود آن به کشور، حمل و باربری تا زمان ورود دستگاه به شهر گنبد فقط سه نفر تیم پروژه(آقایان مارامایی، نظری و امانجانی) از آن خبرداشتند.

گفته می شود در آن دوره در بین برخی پزشکان شایعه شده بود که امکان ندارد به گنبد ام آر آی بیاید، وقتی که یکی از سه نفر مطلع ورود دستگاه ام. آر. ای را تلفنی به یکی دیگر از هیات موسس شرکت اعلام می کند، فرد شنونده از تعجب و حیرانی خشک اش میزند و گوشی اش زمین می افتد.

سکوت کامل و فروتنانه مدیران قابوس طب گلستان در قیاس با اظهارات نماینده فعلی گنبد که هنوز معلوم نیست مجوز وزارت بهداشت اخذ شده یا نه و نیز برگزاری مناقصه، شرکت مجری آن مشخص نیست، کاملا عجیب و جالب توجه می نماید.

با توجه به اینکه راه اندازی ام. آر. ای با جدیت تمام و در طول زمان پیگیری شده، بنظر میرسد که برای موضوع ام. آر. ای گنبد تیم پروژه و پیگیری تعریف شده است .

بنظر میرسد رویکرد مدیریتی و برنامه ریزی پروژه مبتنی بر برنامه های توسعه کشور در دوره نمایندگی آقای مارامایی یکی از مولفه های اصلی فعالیت های وی باشد.

رویکردی که بنظر میرسد در تحقق پروژه هایی نظیر منفک شدن دانشگاه آزاد گنبد از دانشگاه آزاد آزادشهر و مستقل شدن آن، استقلال دانشگاه دولتی گنبد از گرگان(الان یک شعبه آن در آزادشهر مستقر است)، اخذ ردیف بودجه ای و شروع به ساخت پروژه بیمارستان پیامبر اعظم، اجرایی شدن تعریض بخشی از پروژه جاده گنبد آق قلا، داشته است.

رویکرد برنامه محور و حرکت پروژه ای در تحقق و یا آغاز پروژ هایی مثل طرح توسعه بیمارستان تامین اجتماعی، پروژه مرکز تصویربرداری، پروژه جاده نفت،ادامه کمربندی شرقی گنبد، اخذ مصوبه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری با ۷ هکتار و اجرایی شدن فاز اول آن با ۵ هزار نفر ، راه اندازی داروخانه هلال احمر، آغازپیگیری استقرار فرمانداری ویژه گنبد(با هماهنگی امامان جمعه اهل سنت و تشیع مرحوم آخوند نوریزاد، مرحوم حاج آقا سبحانی و نماینده مارامایی) ….. نقش اساسی داشته است.
گفتنی است که ورزشگاه ۱۵ هزار نفری و داروخانه هلال احمر فقط به مراکز استان ها داده میشد.

امیدواریم که تجارب فعالیتی ، برنامه ریزی توسعه و مدیریت پروژه دوره مذکور به عنوان بخشی از تجارب زیستی و اجتماعی شهرستان گنبد و بخش داشلی برون مکتوب شود.

امید که سکوت رمز آلود دوره فوق همراه با برنامه ریزی راهبردی مبتنی بر برنامه های توسعه ملی و استانی در راستای تحقق پتانسیلهای شهرستان گنبد و داشلی برون بوده است برای استفاده فعالان کنونی و نسل آتی شهرستان گنبد و استان گلستان منتشر گردد.
* اسناد موجود است  .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا