مطالب ویژه

نقدی بر سخنان خطیب جمعه گنبد

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی: امام جمعه اهل سنت گنبد در نماز جمعه سوم تیر ۱۴۰۱ با اشاره به فلسفه و پیشینه عید قربان گفت: در مذهب حنفی برای آنها که استطاعت مالی دارند قربانی واجب می شود.

وی افزود: قربانی هیچ ارتباطی به گرانی و ارزانی ندارد و آنها که استطاعت مالی دارند باید قربانی کنند.

کریم آخوند جاور با بیان معنی سوره توحید در مورد شناخت خداوند اظهار داشت: خدا واحد است. بی نیاز  است. همه به او نیاز دارند. تولید نمی شود، نه زاده شده و نه پدر و مادری دارد و هیچ چیزی مثل او نیست.

وی افزود: گفت: همان طوری که هر یک از ما در این دنیا کد ملی داریم برای دنیای دیگر هم به کد ملی لازم داریم. کد ملی جهان آخرت  پاسخگویی به این سه سئوال می باشد: دینت چیست؟ پروردگارت کیست؟ پیغمبرت کیست؟

این روحانی اهل سنت در پایان سخنانش فرا رسیدن هفته قوه قضائیه را تبریک گفت و برای دانش آموزان کنکوری دعا کرد.

در باره سخنان خطیب جمعه گنبد چند نکته را یادآور میشوم :

یک – بهترین قسمت سخنرانی امام جمعه اهل سنت گنبد دعای خیر برای کنکوری ها و خدا قوت به دانش آموزان و خانواده های آنها بود. اما ایشان در بیاناتش به مهمترین حادثه شهرستان و حتی استان گلستان، واژگونی خودرو در جاده گنبد – کرند اشاره ای نکرد. رویدادی که داغ آن هنوز تازه است. چهار نفر کشته شدند و دو نفر دیگر نیز در حال کما هستند و  حالشان وخیم گزارش شده و نزدیک به ۱۰ نفر هم زخمی و مجروح شده اند. وی سکوت را ترجیح داد. هیچ واکنشی نشان نداد و حتی تسلیت هم نگفت.

ائمه جمعه شایسته است مسائل و مشکلات مردم را در تریبون نماز جمعه به صورت شفاف و صریح بیان کنند. مردم منطقه از حادثه مرگبار روستای هوتن متاثر شدند، انتظار می رفت که ائمه جمعه چه شیعه و چه سنی در مورد آن سخن بگویند. به مصیبت زدگان و حادثه دیدگان دلداری بدهند. از مسئولین مطالبه گنند و حرف مردم را فریاد بزنند که جاده گنبد – مرواه تپه یکی از حادثه خیز ترین جاده های استان بوده و نیاز به بودجه تخصیص اعتبار دارد. اگر جاده شانه داشت این حادثه اتفاق نمی افتاد و یا اینکه آسیب آن کمتر می شد.

حالا هم دیر نشده است از ائمه جمعه گنبد تشیع و تسنن انتظار می رود که به داد داغدیدگان و مجروحین برسند که همگی از قشر مستضعف و محروم جامعه هستند.

نکته دوم اینکه سخنان خطیب جمعه محترم گنبد کلی و کلیشه ای بود. تازگی و جذابیت نداشت. فقط بیان کلیات اکتفا کرد و به جزییات  نپرداخت.

آیا به زعم ایشان فقط دانستن حدا و پیغمبر و دین کافی است و یا اینکه عمل صالح مهم شرط اساسی است .

حاج آخوند بفرمایند در عید قربان استطاعت چه شرایطی دارد ؟ چه کسانی را شامل می شود؟ آنها که استطاعت ندارند چه کنند؟ حتما می دانند در ترکمن صحرا از قدیم الایام رسم است که غالبا قربانی می کنند. در این زمانه که بسیاری از مردم زیر خط فقر به سر می برند و زیر گرانی و تورم له می شوند چه باید کرد؟ امام جمعه گنبد در قبال این افراد چه سخنی دارند؟

نکته پایانی اینکه تریبون نماز جمعه علاوه بر تبیین و تشریح مسائل و آموزه های دینی، بهترین فرصت برای بیان دردها و مشکلات مردم و مطالبه گری از مسئولین و وادار ساختن آنها به پاسخگویی است. این فرصت را باید مغتنم شمرد. امامان جمعه در واقع نمایندگان مردم هستند و چه خوب است که  صدای ملت باشند.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ضمن عرض تسلیت به بازماندگان حادثه جاده هوتن و دعای مغفرت الهی درگذشتگان و شفای عاجل مصدومان ، دردمندی جناب آقای ایزدی و آرزوی ایشان در رفع معضلات جامعه قابل درک است اما :
    آقای مهندس بازرگان که مردی متدین و مبارز سیاسی و اجتماعی بود در اواخر عمر خود مقاله ای نوشت و در آن گفت که دین برای خدا و آخرت است و استفاده از مفهوم دین و ابزار دینی را در خیلی از امور دنیوی زیر سوال برد.می خواهم بگویم که تجربه ایشان قابل اعتنا و دقت نظر است.بنابر این استفاده از جایگاه نماز جمعه در چه اموری مجاز است آیا نماز جمعه یک نهاد عبادی صرف است یا یک نهاد عبادی ، سیاسی و اجتماعی است؟
    اگر به سوره جمعه نگاه کنیم نماز جمعه را مکانی برای ذکر خدا گفته است یعنی مکانی برای عبادت و دعوت مردم به خدا و آخرت و دعای خیر .
    متاسفانه بعد از انقلاب و تاکنون دائم تبلیغ شده که نماز جمعه یک نهاد عبادی و سیاسی است و بتدریج جنبه سیاسی آن را افزایش دادند که مکانی برای توجیه قدرت سیاسی شده است.
    در رابطه با نوع استفاده پیامبر اسلام و خلفای آن از جایگاه نماز جمعه نیاز به اظهار نظر تاریخدانان اوائل اسلام است اما با توجه به خطبه های عربی که در نمازهای جمعه توسط روحانیت اهل سنت منطقه خوانده می شود هیچگونه مطلبی در رابطه با امور جاری و روزمره مردم وجود ندارد الا دعوت مردم به خدا و پیامبر و انجام عبادات دینی و اخلاق حسنه. اگر در این کار اصلی و اساسی موفق شوند امور اخروی و دنیوی درست خواهد شد.
    پس کجا مشکلات مردم طرح شود؟ جاهای مختلفی که مردم برای سامان امور دنیوی خود ایجاد کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا