مطالب ویژه

نقدی بر عملکرد و سخنان مدیر حوزه علمیه کریم ایشان ( مدرسه سید قلیچ ایشان )

پدرم (خیرالله ایشان ) به من آموخت جان و مال و آبرویت را نثار حوزه کن

پایگاه خبری اولکامیز – سید نورالله خلیلی: اینجانب به عنوان کسی که در ترکمن صحرا زندگی می کنم به جز اینکه فرزند مرحوم خیرالله  ایشان خلیلی هستم خود را در مقابل آثار تاریخی گذشتگانم که برای آن رنج ها و مشقت ها کشیده اند مسئول می دانم.

چند روز پیش گزارش سایت اولکامیز از حوزه علمیه کریم ایشان را  دیدم ،برای روشنگری و شفاف سازی مخاطبان ، نقد و توضیحات تکمیلی خود را در این باره مرقوم می کنم .

حکیم قاری خلیلی مدیر حوزه کریم ایشان در گفتگو با خبرنگار اولکامیز نظرات خود را بیان کرده اند. بنده با آگاهی کامل گفته های وی را خلاف واقع می دانم چرا که ایشان همراه پدرم بنده نبوده اند.

 اگر واقعاً خیرالله  خلیلی عموی اینهاست چرا اجازه نمی دهند الان که طبق گفته خودشان بودجه ندارد و به تنگنا رسیده است از لحاظ مالی به حوزه کریم ایشان کمک کنم؟

من موضوع را شخصی نمی کنم این مسایل به کل ترکمن صحرا مربوط است. ولی بر این باور هستم که  رکود یک مدرسه دینی قدیمی و خوشنام به خاطر مشکلات خانوادگی و یا جاه طلبی عده ای، هرگز روا نیست.

 من بین مردم بخاطر پدرم اندک آبرویی دارم  و می توانم در حین ورود به حوزه یک میلیارد تومان هزینه کنم ولی چرا مدیریت حوزه به بنده اجازه نمی دهد این کار را بکنم؟

ایشان گفته اند:  هر کس نوه سید قلیچ ایشان نباشد ما نمی توانیم مدیریت حوزه کریم ایشان را به او واگذار کنیم. واقعا چرا کسی که لیافت و تعهد داشته باشد مدیر حوزه نباشد؟ بر چه اساسی این سخن را بیان کرده اند؟

بنده در فضای مجازی مشغول هستم بیش از صدها تماس داشتم که میگویند ما را به حوزه راه ندادند. چرا درب حوزه بسته است؟

حوزه در ملک شخصی پدرم خیرالله ایشان خلیلی ساخته شده است یعنی متولی حوزه پدرم بود حال چرا اجازه نمی دهند بنده کمک حال حوزه باشم؟

مدیر حوزه مشخص کند بخاطر اینکه مردم در مشکل به سر می‌برند برای حوزه زکات و واجبات جمع نمی کنند یا دیگر مردم به شما زکات نمی دهند؟

در این ۱۸ سال که مدیریت حوزه کریم ایشان را بر عهده داشتند چه  اقدامات و عملکردی از خود نشان داده است؟ لطفا به مردم و رسانه ها گزارش دهند.

به عنوان تنها فرزند حاج خیرالله ایشان رحمت الله علیه اعلام می کنم که تنها خواسته من این است که حوزه علمیه مجددا بازسازی شود و رونق بیابد. بنده از نظر مالی توان این را دارم که حوزه را مانند قبل بازسازی کنم تا رونق بگیرد.

افرادی که می گویند بودجه کافی نداریم و یا خود را به خیرالله ایشان نسبت می دهند و می گویند که با ایشان فلان جا رفته اند. تا آنجا که بنده اطلاع دارم مرحوم کریم ایشانی از روستای قپان با خیرالله ایشان نزد دکتر لاریجانی رفتند. ایشان صرفاً بعد از پدرم چون بنده کوچک بودم ریاست حوزه کریم ایشان را به عهده گرفتند و من و مادرم را به حوزه راه ندادند.

مدیر حوزه گفته است که بنده در کنار خیر الله ایشان بودم این ادعا نیز صحت ندارد. تنها کسی که در کنار خیراله ایشان برای حوزه عرفانی کریم ایشان حدمت کرد مقصود آخوند قربانی بود که ۲۰ سال در کنار حوزه سکنی گزیده و در آنجا زندگی کرد.

و اما در خصوص اینکه برای حوزه از مردم کمک بخواهیم یا خیر ؟

باید عرض کنم که کسانی که نمی دانند بدانند حاج خیرالله ایشان در سخنرانی سال ۱۳۷۸ فرمودند که بنده نزد مقصود آخوند از دیار جرگلان رفتم و از ایشان به خاطر کمک های مردمی اش تشکر کردم.  ایشان در پاسخ گفتند خیرالله ایشان بنده نارحت خواهم شد اگر اینگونه سخن بگویید چون حق ما از حوزه کریم ایشان بیشتر از شما نباشد قطعا کمتر نیست.

حوزه کریم ایشان مال همه مردم است کسی نمی تواند بگوید من نبیره سید قلیچ ایشان هستم و نمی توانم اداره آن را  به کسی دیگر واگذار کنم. من هم نبیره سید قلیچ ایشان هستم  اگر ایشان مدیریت فعلی برادر زاده خیر الله ایشان است بنده فرزند او هستم کسی که حوزه را بازسای کرد و به آن عزت و آبرو بخشید.

تحدی می کنم اگر بنده نتوانم در عرض سه سال این حوزه را مانند قبل رونق نیندازم کناره گیری می کنم و تا آخر عمر هر آنچه دارم یک سوم آن را برای حوزه هزینه خواهم کرد.

به نظر من این بهانه های بی اسرائیلی می باشد که مردم چون شرایط بدی دارند از آنها کمک نخواهیم. شما برای حفظ تاریخ و فرهنگ مردم از خود مردم کمک می خواهید. این کار درستی است. همانطور که شناسنامه معرف هر فرد است آثار تاریخی و باستانی نیز معرفی کننده یک فرهنگ و قوم می باشد. چطور می توانیم بگوییم یک قوم برای حفظ و نگهداری آثار خود هزینه نمی کند، قطعا خواهند کرد. 

بنده توانایی این را دارم که ساختمان جدیدی با هزینه خودم برای طلاب بزنم و مکانش را نیز دارم. زمین های اطراف حوزه سید قلیچ ایشان از آن بنده است. در ضمن افرادی هستند که کمک کنند.

اینکه می گویند اگر مردم بدهند می گیریم. ندهند نمی گیریم اینگونه نیست. مردم دیگر به مدیریت حوزه اعتماد ندارند بیست سال هر چه دادند به نتیجه و ثمری نرسیده است.

از مردم می خواهم برای مطالبه بازسازی و احیای آثار قدیمی اقدام کنند.

من آمادگی خود را  جهت مدیریت حوزه  کریم ایشان اعلام  میدارم . 

آقای حکیم قاری، چندین بار به سراغتان آمدم گفتم اجازه دهید عمو جان بنده نیز نزد شما کمک دست تو باشم اجازه ندادید اما الان باید پاسخگو باشید نه تنها به بنده بلکه به تمام ترکمن‌صحرا .

شما حتی از گذاشتن یک دوربین در حوزه دریغ کردید که در  ۱۸ سال انجام دادید و اعتماد مردم را شکستید به دست آوردن این اعتماد کار آسانی نخواهد بود به همین دلیل بنده متکی به کمک مردم در اوایل کار نخواهم بود چرا که شما کاری کرده مردم دیگر نتوانند جهت دادن نذورات به ما اعتماد کنند هر چه دادند مشخص نیست کجاست؟

تفاوت میان شما و بنده در این است که پدرم به من آموخت جان و مال و آبرویت را نثار حوزه کن. سعی می کنم در قیامت در برابر سید قلیچ ایشان  و خداوند حرفی داشته باشم و از خودم دفاع کنم.

حداقل من سعی کرده ام اما شما می‌دانید که به راحتی اگر بخواهید هزینه کنید اما شما این کار را نخواهید کرد و به قول خودتان مردم بدهند خرج میکنید ندهند خرج نمی کنید.

اگر بنده در حوزه مسئولیتی داشته باشم ابتدا یک حجره و حوزه جدید برای آسایش طلاب بنا خواهم کرد سپس لوازم راحتی گردشگران و بازدیدکنندگان را فراهم می کنم و اگر این کارها را انجام ندادم در طول سه سال شما تشریف بیاورید بنده استعفا خواهم داد.

در پایان از فعالین رسانه های مجازی در ترکمن صحرا می خواهم برای نجات مدرسه علوم دینی سید قلیچ ایشان ( حوزه عرفانی کریم ایشان  مراوه تپه) از رکود و انفعال، تغییر مدیریت فعلی را ترند کنند.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

    1. در زمین این کسی که اینو نوشته بنده نیستم الکی اسمشو نورالله گذاشته.و با غلط املایی که داره خواسته منو خراب کنه

  1. آیا بهتر نبود نحوه واگذاری و انتقال مدیریت حوزه در دوره های مختلف را توضیح می دادید؟ انشاالله که فقط اتهام سو, مدیریت را بیان کرده باشید! آیا امکان همکاری با مدیریت موجود به صورت یارکمکی وجود ندارد؟

    1. من آماده ام.به عنوان یار کمکی چیه اصلا.به عنوان ذخیره کمک کنم.اما بهم میگن تو نباید توی دمو دستگاه باشی چون اینطوری مشخص میشه جریان چی بوده.و معلوم میشه مشکل از مدیریت بوده ک فعالیت نداشته نه از شرایط

  2. تا جایی که مردم فهیم اطلاع دارند همه حوزه های علمیه مانند گذشته طالب علم ندارد نه اینکه ایمان ها ضعیف شده باشد بلکه بخاطر مشکلات اقتصادی که مردم گریبانگیر آن هستند و تمام جوانان را مجبور به ترک منطقه و رفتن به شهرهای بزرگ و کار و ایجاد درآمد برای خانواده هایشان است و این دلیل به ناکارآمدی مدیریت نمی‌تواند باشد.. آقای نورا… خلیلی همه اهالی روستای کریم ایشان شما را میشناسند .. حاج خیرا…ایشان خلیلی قبل از فوتشان در حرفهایشان گفته اند زمین های اطراف حوزه و زمین های کشاورزی کوه را وقف حوزه کرده اند . . روزی خواهد رسید که همه مردم آگاه شوند و واقعیت ها روشن خواهد شد

    1. السلام علیکم ورحمه الله و برکاته حالا که اینطور شد من سند و رای که دادگاه چهار روز پیش اعلام کرد و به نفع بنده رای داد را منتشر میکنم تا همه ببینند.قربان دادگاه که عدالتش را قبول دارید ان شاءالله.؟بنده اگر اجازه دهند حوزه را بازسازی کنم خودم زمین را میدم به حوزه.زمین چیه آقا جان جان و مالک مال حوزه .و اما در مورد اینکه همه حوزه ها اوضاع بدی دارند باید بگم یعنی قره بلاغ و دیگر حوزه ها هر حوزه ای میخوای نام ببر و بگو پتانسیل کریم ایشان رو داشته و در طول ۲۰سال یکبار مراسم فارغ التحصیلی نداشته؟میتونی نام ببری عزیز برادر ؟شوخی که نیست.اثار ملیه‌.ابروی ترکمن هستش.اینکه در یک نفر انحصار ندارن که .کل ترکمن صحرا نسبت به حوزه کریم ایشان داعی هستند .

  3. سلام اگر دعوا دعوای خانوادگی و ایل و تبار و ارث و میراث است بهتر است در محیط خانواده حل و فصل شود و اگر مرتبط به آثار و میراث فرهنگی باشد تصمیم و مداخله بزرگان فرهنگ وادب الزامی به نظر می رسد.

    1. السلام علیکم .دعوای ارث چیه آقا جان.سال ۱۳۸۴چهارماه بعد فوت پدرم مدیر فعلی برای ارث شکایت کرد و پاسخ گرفت و دادگاه به مادرم رای داد الان من می‌خوام با هزینه و پشتیبانی مردم درستش کنم اما نفوذ بالای عموهایم به من این اجازه رو نمیدن .دوست دارن همینطور بمونه

  4. سلام علیکم . مرحومان حضرت سید قلیچ ایشان و سید خیرالله خلیلی جز اوتاد حوزه های علمیه بودند که عام و خاص از انها به نیکی یاد می کنند . صرفنظر از علت دعوی خانوادگی شما با عمو و دیگر بستگان ، توجه شما را به رعایت کامل مفهوم ایثار و گذشت جلب می نمایم و اضافه می شود که علی الظاهر از این دعوا و جنجال بوی منیت و مسائل شخصی بیشتر مشهود است و بقیه ادعاهایتان را متاسفانه در همین راستا ارزیابی می کنند لذا قویا توصیه می نماید هر چه زودتر این دعواهای دنیایی را خاتمه دهید و به ریسمان الهی برای دستیابی به وحدت کلمه حداقل در حوزه علمیه روستای خودتان چنگ بزنید حتی اگر به قیمت بیرون ماندن شخص خودت از این تیم مدیریت حوزه منجر شود که بهترین توشه برای اخرت خودتان و مایه ارامش ابوی مرحومتان و… خواهد بود . در خاتمه اگر کماکان به فکر پاسخ دادن به منتقدین باشید فقط عرض می شود فاین التذهبون

    1. السلام علیکم و رحمه الله و برکاته ممنونم از حسن نیت حضرت عالی. قربان جان بنده در طول این ۲۰ سال اصلاً کاری نداشتم با حوزه اما مردم آمده‌اند سراغ بنده و از بنده گلایه دارند میگویند شما چرا خاموش نشسته‌اید می گویند شما چرا راه پدرتان را ادامه نمی‌دهید می‌گویند شما چرا حوزه را بازسازی نمی‌کنید. مادرم می‌گوید فرزندم من ۳۰ سال زحمت کشیدم همان کافیست جان خود را مرنجان هر کسی مدیریت کند پاسخگویی در قیامت نیز گردن او خواهد بود. اما من به عنوان یک فرد جوان و آرمانگرا نمی‌توانم چنین وضعیتی را تحمل کنم. این در حالیست که بنده به عمویم گفتم عمو جان ه تمام هزینه‌ها را خود می‌دهم داخل تیم نیز نمی‌آیم فقط اجازه دهید هزینه‌ها را بدهم تا حوزه رونق پیدا کند اما . . . 😔

      1. خدمت جناب نوراله خلیلی با سلام و ارادت , بهترین توصیه برای شما را مادر محترمتان گفته که در کامنت خود نوشتید , لذا همین فرمایش را نصب العین خود در زندگی قراردهید التماس دعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا