یادداشت

وضعیت سرقت در عربستان سعودی

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی : عربستان سعودی کشوری با حکومت سلطنت استبدادی طی سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی کرده و ثبات اقتصادی خوبی برخوردار شده. حجاج ایرانی تعریف و تمجیدهای فراوانی دارند و می گویند : قیمت نوشابه همان یک ریال بیست سال پیش سعودی است و هیچ تغییری نکرده. مغازه داران هنگام اذان و رفتن به مسجد مغازه های شان را نمی بندند و فقط روی اجناس پارچه می کشند. مردم این کشور در رفاه و آسایش زندگی می کنند. سرقت وجود ندارد.

چرا در این کشور سرقت وجود ندارد؟ اگر این موضوع صحت داشته باشد نشانه چیست؟ ما چگونه بیندیشیم؟ در این موضوع چند نظریه وجود دارد.

نظریه اول می گوید: عدم سرقت در این کشور ناشی از اجرای احکام خشن شریعت(قطع ید) است. این نظریه معتقد است اگر این احکام در ایران هم بدون اغماض اجرا شود سرقت ریشه کن خواهد شد.

نظریه دوم می گوید : عدم سرقت در عربستان ناشی از افزایش ثروت و رفاه و آسایش شهروندان این کشور است. معتقد است انسانهای مرفه و سیر دزدی نمی کنند. سرقت به انسانهای فقیر تعلق دارد. اگر فقر نباشد سرقت هم نخواهد بود.

نظریه سوم می گوید : نبود سرقت در این کشور ناشی از توسعه فرهنگی و انسانی است. در چنین شرایطی انسانها از درون غنی می شوند و معرفت و صداقت از درون به بیرون سرریز می کند و نیازی به داغ و درفش نیست. انسانها خود بخود سالم و اخلاقی زندگی می کنند.

نظریه چهارم معتقد است فقدان سرقت ناشی از اعتقادات عمیق دینی مردم این کشور است که سرقت را جایز نمی دانند. ترس از قهر و غضب خداوند در درون همه آنها موج می زند و این مانعی بزرگ در راه خلاف کاری آنها است.

اگر آنچه که در مورد عربستان سعودی گفته می شود درست باشد یعنی در همه جای این کشور چنین امنیتی در مورد اموال مردم وجود داشته باشد( گزارش حجاج فقط از دو شهر مکه و مدینه است نه همه جای این کشور پهناور و ممکن است در مناطق دیگر این کشور سرقت وجود داشته باشد) نظریه سوم بهترین نظریه است. این نیز با توجه به اعتقادات قوی و غلیظ و جزمی مردم این کشور به دین اسلام خیلی بعید است که توسعه فرهنگی و معرفت به معنای علم و دانش و احترام به حقوق بشر به این مرحله رسیده باشد. چون معرفت و حقوق بشر خیلی با اعتقادات جزمی سر سازگاری ندارد.

بنا به ملاحظه گزاره های فوق نظریه دوم که همان افزایش رفاه و آسایش شهروندان این کشور است، بیشتر به این کشور صدق می کند. یا ترکیبی از سه نظریه یک و سه و چهار که سرقت و نا امنی را کاهش داده است. البته روایت حجاج ایرانی بر اثر مشاهدات و شنیده های مستقیم خودشان است. نه آمار رسمی و تحقیقی این کشور.

اگر روایات و مشاهدات حجاج ایرانی در مورد سرقت درست نباشد تمام این تحلیلها یک سره باطل می شود. اما رسانه های جهانی و نهادهای بین المللی هم طی سالهای اخیر بهتر شدن وضعیت عمومی کشورهای عربی مانند عربستان وکویت و قطر و امارات متحده عربی و بحرین و عمان را تایید کرده اند به روایت حجاج ایرانی نزدیک تر است.

حالا کشور ما که مدعی الگو بودن برای جهانیان است آمارهای رسمی از میزان سرقت دو کشور ایران و عربستان منتشر شود بسیار جالب و خواندنی خواهد بود.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا