یادداشت

پیر محمد ملازهی؛ روزنامه نگار پیشکسوت اهل سنت درگذشت

پایگاه خبری اولکامیز – به گزارش سنی آنلاین پیرمحمد ملازهی، از نویسندگان، روزنامه‌نگاران، تحلیلگران و پژوهشگران سرشناس و نام‌آشنای کشور، شامگاه یکشنبه (۶ خرداد ۱۴۰۲) پس از تحمل یک دوره بیماری، در سن ۷۸ سالگی در بیمارستان توس تهران درگذشت.

پیرمحمد ملازهی از اندیشمندان، نخبگان و شخصیت‌های فرهیخته اهل‌سنت بلوچ در عرصۀ تحقیق و پژوهش و همچنین رسانه‌ای و روزنامه‌نگاری به‌شمار می‌رفت که با قلمی روان و بیانی محققانه به تحلیل و بررسی مسائل سیاسی داخلی و خارجی می‌پرداخت. وی به‌‌صورت ویژه و تخصصی در زمینۀ بررسی و تحلیل اوضاع و تحولات افغانستان پاکستان و شبه‌قاره هند فعالیت داشت، اما در دیگر مسائل نیز صاحب‌نظر بود.

از پیرمحمد ملازهی مطالب تحلیلی زیادی در روزنامه‌‌ها و خبرگزاری‌های رسمی کشور در قالب یادداشت و مصاحبه منتشر شده است.

پیرمحمد ملازهی در سال ۱۳۲۵ در روستای “پسکوه” از توابع شهرستان سیب‌و سوران در استان سیستان‌وبلوچستان دیده به جهان گشود. تحصیلات دوره ابتدایی را در زادگاهش و سپس در «سوران» که در آن زمان مرکز بخش بود، فراگرفت. دورۀ متوسطه اول را در مدرسه‌ای در شهرستان سراوان و متوسطه دوم را در زاهدان گذارند و موفق به کسب مدرک دیپلم شد. وی برای ادامۀ تحصیل به تهران رفت و مدرک لیسانس (کارشناسی) رشتۀ علوم تربیتی را از دانشگاهی در تهران دریافت کرد. ملازهی هم‌زمان با تحصیل در دانشگاه، در سال ۱۳۴۶ اولین فعالیت‌ مطبوعاتی خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد.

پیرمحمد ملازهی پس از اخذ مدرک لیسانس به سیستان‌وبلوچستان بازگشت و پس از مدتی در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۳ در آموزش‌وپرورش کلاردشت مشغول تدریس شد و پس از آن، در سال ۱۳۵۳ در بخش برون‌مرزی رادیو و تلویزیون ملی به فعالیت پرداخت.

این اندیشمند و پژوهشگر برجسته در سال ۱۳۵۵ به زاهدان برگشت و تا سال ۱۳۵۹ در صداوسیمای سیستان‌ و بلوچستان فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای خود را ادامه داد. سال ۱۳۵۹ مجددا به تهران رفت و در سال ۱۳۶۲ در واحد تحقیقات بخش برون‌مرزی صداوسیما مشغول فعالیت شد و سال ۱۳۷۵ از این سازمان بازنشست شد.

ملازهی هم‌زمان با فعالیت در صداوسیما، در روزنامه‌ای با عنوان «جهان اسلام» که در سال ۱۳۶۹ راه‌اندازی شد نیز فعالیت داشت و با تحریریه این روزنامه همکاری می‌کرد.

کانال تلگرامی باشگاه روزنامه نگاران ایران هم درباره این روزنامه نگار اهل سنت نوشت:

پیرمحمد ملازهی، روزنامه‌نگار پیش‌کسوت و قدیمی و تحلیل‌گر شرق آسیا درگذشت.

آقای ملازهی فعالیت رسانه‌ای خود را با مجله «زنجانی» در سال ۱۳۴۶ در تهران آغاز کرد و چند سال بعد توانست به رادیو و سپس تلویزیون راه یابد.

از ایشان در سال‌های اخیر مطالب بسیاری در نشریات منتشر شده است.

پس از آنکه در دهه پنجاه فعالیت‌های سیاسی در بلوچستان شدت گرفت، توجه رژیم پهلوی به مناطق قومیتی، همچون بلوچستان و کردستان و گسترش برنامه‌های رادیو در مراکز این دو استان‌، افزایش یافت.

به همین دلیل نیز ملازهی در رادیو و تلویزیون تهران بر مسایل این استان که برآمده از آن بود، متمرکز شد و پس از مدتی به تلویزیون زاهدان منتقل شد.

سپس سال ۱۳۵۹ به بخش برون مرزی صداوسیما منتقل شد.

آقای ملازهی دهه ۷۰ از تلویزیون بازنشسته شد و فعالیت‌های مطبوعاتی خود را به عنوان کارشناس افغانستان و هندوستان آغاز کرد.

در سال‌های اخیر با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد و شب گذشته در سن ۷۸ سالگی چشم بر جهان بست.

* سایت اولکامیز درگذشت این روزنامه نگار قدیمی هموطن را از صمیم قلب تسلیت می گوید و ازخداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای خویشاوندان صبر و شکیبایی مسئلت می نماید.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا