گزارش

در جشنواره فرهنگی ادبی شهر فراغی چه گذشت؟

پایگاه خبری اولکامیز – انجمن ادبی یدیگن شهر  فراغی به مناسبت دویست و نود و مین سالروز تولد شاعر و عارف ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی جشنواره ای برگزار کرد.

در مورخه ۱۴۰۲/۲/۲۴ با تیک تیک عقربه های ثانیه شمار و لحظه شماری دوستان و مشتاقان علاقمند به فرهنگ و ادبیات، جهت برگزاری جشنواره ی بزرگ ۲۹۰ مین سالروز تولد شاعر و عارف نامی ترکمن، مختومقلی فراغی در شهری که بدین نام مزین و مسمی گردیده، بسر رسید و برنامه های فرهنگی انجمن ادبی یدیگن شهر فراغی با شور و شوقی وصف ناپذیر و با حضور هنرمندان و شاعرانی بنام، آغاز گردید.

قبل از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، آیاتی چند از کلام ا… مجید توسط قاری نوجوان کامران رجبی طنین انداز این مراسم بود.

با اعلام مجری، دبیر انجمن ادبی یدیگن شهرفراغی قمرالدین سیدی پشت تریبون قرار گرفته خیر مقدمی به زبان فارسی داشته و سپس خوشامدگویی و گپی دوستانه با مشتاقان فرهنگ و ادب ترکمن به زبان محلی ارائه نمود و در ادامه، با گریزی به شخصیت شاعر و عارف نامی ترکمن مختومقلی، به قدرت و عظمت کلامی فراغی پرداخت.

وی گفت: مختومقلی چگونه شخصیتی بود که در تمام شهرهای استان گلستان با برگزاری جشنواره های تولد او، در اردیبهشت ماه غوغا و هیاهوی ادبی و فرهنگی سر برعرش و فلک بسته و سخنان نغز و اشعار پر مغز او نُقل محافل و مجالس گردیده است.

آیا فراغی در عصر خویش سرمایه دار بوده است؟ آیا او خان زمان بوده است؟ آیا…؟ و افزود : او یک شاعر به تمام معنا بود، قدرت و عظمت او در کلام و جوهره ی قلم او بود که سطر ها ساخت و از سطرها کتاب و از کتاب راهی برای نجات انسان های مظلوم از یوق استثمار.

آقای محسن داورزنی معاون سیاسی فرماندار نیزیکی از سخنرانان این جشنواره بزرگ بود. او نیز به نقش اشعار مختومقلی درساختار اجتماعی و تاثیر آن در هدایت جامعه پرداخت و افزود: مختومقلی یکی از چهره های شاخص ادبیات ایران و جهان است که به زبان ترکمنی شعر سروده است و گفت: بیشتر سخنان او در راستای مبارزه با ظالمان جور و درس عبرت از زندگی بزرگان دین و امامان و حدیث قران است که به صورت شعر نمود پیدا کرده است و حسن ختام کلام او شعر زیبایی از مختومقلی با لهجه خاص او بود که مشتاقان و علاقمندان مختومقلی را به وجد آورد و ناخود آگاه و بی اختیار با شور و شعف فراوان به تشویق ایشان پرداختند.

پس از اتمام سخنان ایشان، یک جلد دیوان مختومقلی و کتاب شعر صحرام قمرالدین سیدی و مجموعه شعر توپراق نور یاقدی زیارتی، از طرف انجمن یدیگن توسط رئیس ارشاد حمزه رسولی راد و بخشدار شهر فراغی، مهندس آرمیده، به مهندس محسن داوزنی معاونت سیاسی فرمانداری و به فرماندار محترم دکترفرهاد شیبک که به دلیل جلسه شرف حضور نداشتند به معاون سیاسی ایشان تقدیم گردید.

برنامه های متنوعی که در این جشنواره اجرا گردید به شرح ذیل می باشد:

1-  قرائت شعر از دیوان مختومقلی توسط ن نهالانی به نام های سدنا دولتی، عدنان سعادتی، سلوا بهشاد و دنیز نامور به زبان کودکانه به حاضرین جشنواره حال و هوایی دیگر بخشید.
2-  گروه موسیقی عارف و صبا به سرپرستی رئیس ارشاد حمزه رسولی راد سرآمد جشنواره بود که با تشویق حاضرین، انفجار صدای دست مشتاقان خواب دیدگان عرشیان و فرشیان را بر هم نهاد.
3-  اجرای موسیقی سنتی گروه خالد سعادتی که از جشنواره ترکمن های مقیم تهران تازه از راه رسیده بود دیدنی و شنیدنی بود.
4-  گروه موسیقی قلی قلی زاده؛ نورمحمد آه مند(  کمانچه) نور محمد ممی پور با اجرای بسیار زیبا حرف هایی برای گفتن داشت.
5-  اجرای طنزهنرمند صاحب نام جمشید آقچلی و یارجان ماهرخ که بیشتر حاضرین به اجرای او لحظه شماری می کردند بسیار جالب توجه بود.
6-  گروه کوش دپدی به سرپرستی محمود قربان نیازی و بهروز سقلی همگان را تحیر واداشت.
7-  نی نوازان احمد کشواد و تقی یوسفی نیا و تاقان دردی آدی زاده و خداقلی آدینه پور به اجرای موسیقی پر اختند.
8-  نوجوانی گیتاریست به نام مهدی سعادتی با اجرای موسیقی و خوانندگی بسیار زیبا پدیده این جشنوار بود.
9-  اما اجرای بی نظیر اُرک نریمان بیکی نژاد و صدای دل انگیز خواننده صاحب نام متین بدخشان که نوعی از سوی انجمن یدیگن جهت به انتظار نگه داشتن جوانان و حاضرین تا پایان برنامه ، به گرو گرفته شده بود تا جمعیت حاضر تا خط پایان با شور و شوق فراوان دنباله رو برنامه باشند بسیار شور انگیز و وصف ناپذیر بود.
10-                شاعران به قرائت شعر پرداختند: ایوب الهی، منصور طبری، ارازنطری، ارازمحمد چرکزی، قدیر انوری، تقی پورمند.
11-                مجری: استاد ارازدردی خوجه

12-                سیستم صوتی: موخد یلقی
13-                فیلم و تصویر: سعید حسین زاده و مصطفی آرتقی
# – لازم به یاد آوری است در پایان  از تمامی خیرین عزیز و عوامل شهرداری و شورای شهر و اعضای انجمن یدیگن و جوانان و اهالی شهر فراغی که به نوعی ما را در برگزاری این جشنواره با شکوه یاری و همراهی نمودند صمیمانه سپاسگزارم.

  قمرالدین سیدی / بیست و پنج اردیبهشت هزار و چهارصد و دو

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا