یادداشت

گلستان؛ مالزی می شود

پایگاه خبری اولکامیز – یوسف بدراقی، فعال فرهنگ و رسانه: مدتی است در مطالعات خود برصنعت گردشگری در کشورهای مختلف و یافتن مشابه آن فرصت ها در استان گلستان تمرکز کرده ام .
صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان دارای رونق فراوانی است به عنوان مثال در مالزی (اندازه مجموع دوستان کرمان و فارس وسعت دارد) دومین منبع درآمد پس از بخش صنایع به گردشگری تعلق دارد. حجم پولی که سالانه از راه گردشگری در جهان جابه جا می شود برابر با درآمدهای سالانه اوپک است !

اما در این صنعت پرجاذبه ، براساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان جهانی گردشگری ، ایران در زمینه ورود گردشگر و همچنین درآمدهای حاصل از گردشگری دربین ۵۰ کشور اول جهان جایگاهی ندارد . این درحالی است که ایران جزء ۱۰ کشور نخست جهان ازنظر وجود منابع گردشگری است.

حالا برگردیم به صنعت گردشگری در مالزی .
مزیت های این کشور در جذب توریسم را چنین برشمرده اند : طبیعت بکر ، جنگلهای انبوه ، وجود سواحل دریایی – اقیانوسی ، وجود جزایر زیبا ،صنایع دستی ، اقوام مختلف با مشخصه های زبانی و فرهنگی متفاوت ، غذاهای سنتی مالایی و مهمان نوازی مردم .

اگر لوازم جذب گردشگر همین هاست ؛ مالزی را نه با ایران بزرگ بلکه با داشته های یک گوشه از آن یعنی #استان_گلستان قیاس می کنیم .
جنگل های بکر و زیبا از جنگل گلستان با حیات وحش منحصربفرد گرفته تا جنگل های مینودشت ، رامیان،علی آباد، ناهارخوران و ارتفاعات البرز باآبشارهای چشم نواز و فراموش ناشدنی برای گردشگران .

اماکن مذهبی، بناهای تاریخی ، قوم ترکمن ، زبان وفرهنگ خاص محلی ، موسیقی اصیل نواحی ، جزیره بکر آشوراده ،جاذبه های ورزشی ، قرارگرفتن در کناره دریای خزر ، رونق صنعت شیلات ، همسایگی با کشور ترکمنستان و مسیر ترانزیتی آسیای میانه و… هرکدام نشان می دهد که اگربااین داشته ها قرار است توریسم گسترش یابد ، گلستان باید #مالزی باشد .
اما رکود و فقر گردشگری در ایران و استان ما نشان می دهد صنعت توریسم راتدبیری دیگر بباید اندیشید.
تدابیری که هم درسطح ملی وهم استانی باید مورد تدوین واجراقرارگیرد.

▪️الف) درسطح ملی :
➖ایجادتسهیلات گمرکی مناسب برای ورود جهانگردان
➖ایجادخدمات بیمه ای و ارائه خدمات بانکی مناسب برای جهانگردان
➖تلاش برای جذب نقدینگی برای گسترش این صنعت و افزایش سودآوری این بخش
➖تلاش برای به سامان رساندن قیمت ارز
➖تمرکز تصمیم گیری در وزارت میراث فرهنگی و درعین حال ایجادشورای هماهنگی با حضور نمایندگان قوای سه گانه برای تصمیم گیری و سیاست گذاری.
➖تلاش برای اجماع سازی درخصوص ضرورت اولویت بخشیدن به توسعه این صنعت پرسود و اشتغال آفرین
➖تسهیل مقررات در حوزه جهانگردی باوضع قوانین تازه و اصلاح برخی قوانین موجود، درمجلس شورای اسلامی با دریافت نظرات فعالین گردشگری
➖استفاده از تجربیات سایرکشورهابرای جذب توریسم و گسترش روابط صمیمانه با کشورهای جهان
➖فعال سازی سفارت خانه های ایران در کشورهای دیگر برای جذب جهانگرد
➖تصویرسازی مناسب درخصوص امنیت جمهوری اسلامی ایران

▪️ب)درسطح استانی:
➖استفاده از فضای مجازی و اینترنت برای معرفی جاذبه های گردشگری استان گلستان
➖برگزاری نمایشگاه های فرهنگی در سایر استان ها و کشورها و معرفی جاذبه های گلستان
➖ایجادتسهیلات و امکانات اقامتی و گردشگری در مناطق توریستی استان
➖معرفی مناسب مناطق گردشگری گلستان برای عموم مردم باهدف جایگزینی سفرهای داخلی به جای سفرهای خارجی
➖خواهرخواندگی شهرهای استان باشهرهای سایرکشورها
➖برگزاری جشنواره های مختلف سالانه آداب و سنن اقوام ساکن در گلستان در مناطق روستایی و عشایری و معرفی و ثبت آن جشنواره در تقویم رویدادهای فرهنگی کشور باهدف جذب توریسم و حضور مقامات سیاسی و فرهنگی کشور درافتتاحیه و حین برگزاری
➖پرورش و جذب نیروی انسانی متخصص گردشگری در استان درجهت ارتباط با گردشگران خارجی
➖تلاش برای جذب سرمایه گذاران جهت ساخت هتل در مناطق مختلف استان گلستان
➖توجه به توسعه بوم گردی روستایی و عشایری
➖استفاده از ظرفیت ورزشی استان در رشته های اسبدوانی گنبد و آق قلا ، بسکتبال گرگان ، والیبال گنبد ، کبدی علی آباد ، آلیش کلاله و…

خلاصه آنکه هرآنچه #مالزی از طریق سرمایه گذاری در آن توانسته به قطب گردشگری غرب آسیا بدل شود را ما درهمین پهنای کوچک استان گلستان داریم .
اما آنچه بعنوان تدابیر ملی و استانی در بالا قید شد را در اولویت قرار نداده ایم ، اگر همت شود بی شک گلستان ، مالزی می شود .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا